Paula duizend maal excuses

In een topic van ArtenCo heb ik me onheus uitgelaten over de handighheid met Photoshop van Paula.
Ik doelde daarbij niet op de resultaten. Ik ben een groot fan van Paula. Ze maakt prachtige foto's met schitterende bewerkingen.
Ik doelde op de handigheid in de gebruikte technieken.
ArtenCo schreef over een techniek met zwarte lagen die je weer terug gumt. Afgekeken van Paula.
In wat heen en weer vragen en antwoorden schreef Nuelle een stukje wat me meer inzicht verschafte.
Ze sprak over lagen, laagmaskers en gummen geleerd van Paula.
Daarmee werd me al veer meer duidelijk.
Alleen dat gummen. Als je iets uitgumt is het voor altijd weg.
Voor mijn gevoel iets uit de tijd van de destructieve bewerkingstechnieken.
Ik wilde een verhelderende verhaal schrijven over lagen, laagmaskers en hoe je door gebruik van een zwart en wit penseel in een laagmasker bewerkingen zichtbaar kon maken en ook weer makkelijk kon verbergen. Lekker modern en non-destructief.
Dit was wat ik als voorbeeld koos.
Bij 1. het origineel dat intact blijft.
Bij 2. een kopie
laagBij 3.a een
laag met een bewerking die je voor een deel wil laten doorwerken
Bij 3.b een
laagmaskerWaar het laagmasker wit is zie je de bewerking ( in dit geval de zwartwit) uit 3.a.
Waar het laagmasker zwart is zie je de kleurenversie uit de laag bij 2.
Door de doorschijnendheid van het penseel te varieren en/of de doorschijnendheid van de laag bij 3.a kun je effecten fine-tunen en artistiek aanpassen.
Ik begon met een zwart laagmasker. Ik dacht te begrijpen dat ArtenCo dat bedoelde met een zwarte laag.
Toen selecteerde ik de gum en begon te gummen in het laagmasker.
Er gebeurde niets!?Beetje rondgeneusd en verbaasde me over de keuzes die ik had.
Gummetje als blok zoals ik kende uit vroegere versies van CS maar ook potlood en penseel.
De grootte van de gum, doorschijnendheid, hardheid allemaal te regelen.
Langzaam steeg het
schaamrood me naar de kaken en daagde het in het oosten.
Ik keek naar de kleur van het penseel. Die stond op wit.
Veranderd in zwart werkte het gummetje wel.
Het zwarte gummetje maakte de zwarte aanpassingslaag wit; en andersom.
Het gummetje werkt in een laagmasker eigenlijk net zo als een penseel. Alleen andersom.
Conclusie: Paula is helemaal bij de tijd en ik niet.
Paula ik neem mijn woorden uiteraard geheel terug.
Mijn respect voor je als kunstenaar is alleen maar toegenomen.