Het is 28 maart 2024 12:14



Auteur Mac of laptop?
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 12:51 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ga over een paar maanden een laptop aanschaffen. Het moet een laptop zijn omdat wij niet zo'n heel groot huis hebben en om eindelijk eens van al die zooi af te zijn die een pc met zich meebrengt worden het laptops. Maar nu vraag ik me af. Ik draai Lightroom en Photoshop. En ik mag bij tijd en wijlen ook graag een game spelen. Nu heb ik consoles voor de meeste games maar de MMORPG die ik speel is er niet op console.

Ik neig naar een mac (macbook of iMac). Maar wat is nou verstandiger? Ik kom er echt niet meer uit wat ik het beste kan aanschaffen voor hetgeen ik graag doe. Een zegt scherm mac is beter, ander zegt, kan ook op gewone laptop. Pfffff.

Jullie zijn allemaal veel meer ervaren. Hebben jullie niet wat advies om me weer op het juiste pad te helpen? Stoppen met fotografie behoort niet tot de opties overigens :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 13:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wij hebben hier alleen maar Apple-spulletjes in huis, dus wellicht ben ik niet een goede raadgever.
Ook spelen wij nauwelijks spelletjes.
Ik denk dat Frans wellicht een goed antwoord kan geven op je vraag.

Lightroom en Photoshop kun je goed draaien op een Mac, maar ook op een PC.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 13:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Het is handig om ook uit te vogelen waar je je computer het meest voor gaat gebruiken. Voor gamen stel je heel andere eisen dan voor fotografie. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 14:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nuelle schreef:
Het is handig om ook uit te vogelen waar je je computer het meest voor gaat gebruiken. Voor gamen stel je heel andere eisen dan voor fotografie. :D


Fotografie. Althans, ik hoop dat dat echt blijft groeien. Gamen is iets wat ik 's avonds nadat de kindjes op bed liggen doe om even te ontspannen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 14:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor fotobewerking maakt het niks uit mits je bij een windows laptop zorgt voor een goed scherm.
Ik draai fotoshop op een laptop van ruim 200 euro. Maar dan wel met een extern scherm.
Sommige bewerkingen als, surface blur, duren op een groot bestand soms een paar seconden. Maar wie geeft daarom.

Spellen is een ander verhaal maar wel heel afhankelijk van soort spel natuurlijk.
Een flightsimulator draait wel op een iMac maar al snel ben jet het horten en stoten zat.
Ik heb daarvoor een gamecomputer gebouwd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 14:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Of het nu een bak of een laptop word is een keuze die je maakt omwille van draagbaarheid vooral maar ook inzake kwaliteit/prijs verhouding.
Een laptop met de zelfde specificaties zal een behoorlijk stuk duurder zijn dan een "bak". Bij een "bak" is er gewoon meer ruimte om de krachtigste onderdelen in te bouwen, bij een laptop is daar gewoon geen plaats en geen vermogen voor.

Dus dat is de eerste keuze die je blijkbaar al gemaakt hebt en hier voor laptop wil gaan als systeem.

De tweede keuze die je dan maakt is hoever je wil gaan in kwaliteit, opties en mogelijkheden die het systeem moet bevatten.

Zowel bij windows systemen als bij apple heb je gelijkaardige systemen maar bij appel betaal je wel een stuk meer voor hetzelfde.

Dus als je een windows laptop gaat vergelijken met een mac, wees dan eerlijk tov jezelf en vergelijk met de zelfde specificaties.
Zo zal je zien dat de windows systemen ook weer goedkoper zijn en vooral veel meer mogelijkheden bieden inzake uitbreiding en flexibiliteit.

Zetten we een budget voorop van bv 2000 euro dan zal je zien dat je bij windows systemen meer voor je geld zal krijgen. Dergelijk toestel mag je dan vergelijken met een appel die 2000 euro kost. Maar als je zeer kritisch bent zal je zien dat je bij appel er minder voor je geld zal krijgen.

Nu is de vraag: hoe ver moet ik gaan?

Voor fotobewerking is vooral een goed scherm echt zeer belangrijk. De goedkope systemen bevatten altijd een TN scherm dat behoorlijk waardeloos is voor fotobewerking. Slechte kleuren en beperkt spectrum.
Je moet dus gaan voor de betere schermen en hier is het wat moeilijk omdat verkopers dit zelden melden als verkoopsargument. Dus het is wat zoeken en puzzelen. Je kijkt best uit voor een systeem met een IPS of toch minstens een VA (PVA) scherm. Die systemen zitten meestal in een prijsklasse boven de 1500 euro.
Je kan dan opties nemen zoals een SSD schijf voor je besturingssysteem. Ook die zitten weer in de duurdere prijsklasse.
Wil je gamen dan ook weer een goede videokaart. Welke alweer in de duurder prijsklasse zit.
Ook niet te zuinig zijn op RAM (het werkgeheugen). Ik adviseer daar toch niet te zuinig op zijn. Veel ram = snel systeem. Ik zou toch 16GB ram nemen want photoshop zuigt ram. Ook weer in de duurder prijsklasse.

Appel situeert zich meestal ergens in het betere middensegment. Ze selecteren de onderdelen zo dat ze de betere zijn van de middenmoot of omgekeerd gesteld: de lagere dat het beste dat je kan krijgen. Meestal zit in een appel wel een goed IPS scherm (gekend onder Retina) Maar je betaalt er dan ook voor.

Kijk je zuiver naar prijs dan zal je zien dat het beste enkel te krijgen is bij windows systemen.

Wil je al die opties niet dan heb je gewoon een afgekalfde laptop met trage onderdelen, slecht scherm en brakke performantie. En dan kom je op een prijs van pakweg 6 a 700 euro uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 16:14 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
xafke schreef:
Of het nu een bak of een laptop word is een keuze die je maakt omwille van draagbaarheid vooral maar ook inzake kwaliteit/prijs verhouding.
Een laptop met de zelfde specificaties zal een behoorlijk stuk duurder zijn dan een "bak". Bij een "bak" is er gewoon meer ruimte om de krachtigste onderdelen in te bouwen, bij een laptop is daar gewoon geen plaats en geen vermogen voor.

Dus dat is de eerste keuze die je blijkbaar al gemaakt hebt en hier voor laptop wil gaan als systeem.

De tweede keuze die je dan maakt is hoever je wil gaan in kwaliteit, opties en mogelijkheden die het systeem moet bevatten.

Zowel bij windows systemen als bij apple heb je gelijkaardige systemen maar bij appel betaal je wel een stuk meer voor hetzelfde.

Dus als je een windows laptop gaat vergelijken met een mac, wees dan eerlijk tov jezelf en vergelijk met de zelfde specificaties.
Zo zal je zien dat de windows systemen ook weer goedkoper zijn en vooral veel meer mogelijkheden bieden inzake uitbreiding en flexibiliteit.

Zetten we een budget voorop van bv 2000 euro dan zal je zien dat je bij windows systemen meer voor je geld zal krijgen. Dergelijk toestel mag je dan vergelijken met een appel die 2000 euro kost. Maar als je zeer kritisch bent zal je zien dat je bij appel er minder voor je geld zal krijgen.

Nu is de vraag: hoe ver moet ik gaan?

Voor fotobewerking is vooral een goed scherm echt zeer belangrijk. De goedkope systemen bevatten altijd een TN scherm dat behoorlijk waardeloos is voor fotobewerking. Slechte kleuren en beperkt spectrum.
Je moet dus gaan voor de betere schermen en hier is het wat moeilijk omdat verkopers dit zelden melden als verkoopsargument. Dus het is wat zoeken en puzzelen. Je kijkt best uit voor een systeem met een IPS of toch minstens een VA (PVA) scherm. Die systemen zitten meestal in een prijsklasse boven de 1500 euro.
Je kan dan opties nemen zoals een SSD schijf voor je besturingssysteem. Ook die zitten weer in de duurdere prijsklasse.
Wil je gamen dan ook weer een goede videokaart. Welke alweer in de duurder prijsklasse zit.
Ook niet te zuinig zijn op RAM (het werkgeheugen). Ik adviseer daar toch niet te zuinig op zijn. Veel ram = snel systeem. Ik zou toch 16GB ram nemen want photoshop zuigt ram. Ook weer in de duurder prijsklasse.

Appel situeert zich meestal ergens in het betere middensegment. Ze selecteren de onderdelen zo dat ze de betere zijn van de middenmoot of omgekeerd gesteld: de lagere dat het beste dat je kan krijgen. Meestal zit in een appel wel een goed IPS scherm (gekend onder Retina) Maar je betaalt er dan ook voor.

Kijk je zuiver naar prijs dan zal je zien dat het beste enkel te krijgen is bij windows systemen.

Wil je al die opties niet dan heb je gewoon een afgekalfde laptop met trage onderdelen, slecht scherm en brakke performantie. En dan kom je op een prijs van pakweg 6 a 700 euro uit.


Dat is een heel helder verhaal. Ik had in eerste instantie besloten om een Asus RoG te kopen. Goed aangeschreven onder de gamers en ook meer dan acceptabel voor de rest. Scherm moet ik even checken. IPS is wat Apple's Retina is?
Overigens is een extern scherm iets wat zeker een optie hou. Dat kan ik nog steeds in de kast opbergen.

Ik werd wankel in mijn beslissing omdat ik vandaag ergens las dat alleen de Mac DE machine is voor fotobewerking/videobewerking etc.

Dank je wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 16:15 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Voor fotobewerking maakt het niks uit mits je bij een windows laptop zorgt voor een goed scherm.
Ik draai fotoshop op een laptop van ruim 200 euro. Maar dan wel met een extern scherm.
Sommige bewerkingen als, surface blur, duren op een groot bestand soms een paar seconden. Maar wie geeft daarom.

Spellen is een ander verhaal maar wel heel afhankelijk van soort spel natuurlijk.
Een flightsimulator draait wel op een iMac maar al snel ben jet het horten en stoten zat.
Ik heb daarvoor een gamecomputer gebouwd.

Dank je wel. Ik speel World of Warcraft. Als het voor fotobewerking niet uitmaakt hou ik het bij een laptop, met evt een goed scherm :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 18:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4823
Woonplaats: Schoten (B)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geleend van Henry (van een vorig topic)

Sorry :blush Om dit goed te maken, de volgende tekst geleend van Seniorenweb. De tekst is door hun op 20 augustus 2015 voor het laatst aangepast, zeer kort geleden dus.



Mac en Windows-pc, een vergelijking

De twee populairste besturingssystemen voor computers en laptops zijn Windows van Microsoft en OS X van Apple. Wat zijn de verschillen tussen deze besturingssystemen?

Gebruiksgemak
Mac-computers worden vaak geprezen om hun gebruiksvriendelijkheid en intuïtieve gebruik. U hoeft bij een Mac namelijk niet diep in de computer te duiken om simpele handelingen uit te voeren. U installeert bijvoorbeeld een programma door het gedownloade bestand naar de map 'Programma's' te slepen en u de-installeert een programma door het naar de Prullenmand te slepen. Bij een Windows-computers moet u hiervoor vaak meerdere stappen doorlopen en dieper in de computer duiken.

Gebruiksgemak: programma’s
Voor Mac bestaan minder programma's dan voor Windows. Wel zijn de programma's voor Mac stabieler. Binnen Windows kunnen programma's elkaar in de weg gaan zitten. Dit omdat pc's voor Windows worden gemaakt door duizenden verschillende fabrikanten. Zij gebruiken stuk voor stuk andere onderdelen waarmee Windows overweg moet kunnen. Er hoeft maar één onderdeel niet helemaal in orde te zijn en de computer werkt niet naar behoren. Apple heeft dat probleem niet, omdat Apple zowel het bedrijf is dat de Mac-computers bouwt, als het bedrijf dat het besturingssysteem OS X ontwikkelt. De hardware is daarom perfect op het besturingssysteem afgestemd. Apple-computers crashen hierdoor minder vaak. Ook Mac-computer kunnen overigens problemen hebben. Het blijft immers een technisch systeem waar iets mee kan misgaan.

Apple heeft een eigen winkel met apps, speciaal voor Mac-computers: de App Store. Apple houdt streng toezicht op de apps die in deze winkel worden aangeboden. U kunt er dus zeker van zijn dat apps die u hier downloadt goed werken en niet schadelijk voor uw computer zijn. Voor Windows bestaan allerlei programma's die u online kunt downloaden. Hier wordt geen toezicht op gehouden, waardoor het mogelijk is dat u een programma downloadt dat instabiel of schadelijk is.

Met de introductie van Windows 8 heeft ook Microsoft een eigen winkel waarin apps worden aangeboden: de Windows Store. Ook op deze winkel wordt toezicht gehouden, al is het nog even afwachten hoe streng dit toezicht precies is. Zowel bij Mac als Windows 8 is het mogelijk om programma's buiten de winkel te downloaden. Ook dan kunnen de programma's instabiel of schadelijk zijn.

Lange tijd waren veel populaire programma's voor Windows niet beschikbaar voor Mac. Tegenwoordig zijn veel populaire programma's beschikbaar voor zowel Windows als Mac. Dit vergemakkelijkt de samenwerking tussen Windows en Mac. Bent u een Windows-gebruiker en bent u erg gehecht aan bepaalde programma's? Ga dan bij een eventuele overstap na of u deze programma's ook op een Mac-computer kunt gebruiken.

Prijs
Mac-computers kosten meer dan Windows-computers. De prijs van een computer of laptop met het besturingssysteem OS X begint bij ongeveer 1000 euro. Voor minder dan de helft van dat geld kunt u een computer of laptop met Windows kopen. Maar daar is een reden voor! Omdat Apple de hardware en de software voor Mac-computers produceert, is de hardware afgestemd op de software. Bij Windows is dit niet het geval. Hierdoor kan het voorkomen dat een (goedkope) Windows-computer bijvoorbeeld te weinig geheugen heeft om het besturingssysteem goed te laten werken. Bij de aanschaf van een Windows-computer is het van belang u te verdiepen in de benodigde hardware, zodat u een goed werkend Windows-systeem koopt.

Prijs: besturingssysteem
Dat Apple zowel de hardware als de software in handen heeft, betekent ook dat een update van het besturingssysteem alleen wordt aangeboden voor computers en laptops die dit nieuwe besturingssysteem aankunnen. Apple biedt de nieuwste versie van OS X aan in de App Store. Hier wordt ook vermeld wat de systeemvereisten voor deze versie van OS X zijn. Een dergelijke update koste in het verleden rond de 20 euro. De nieuwste update, namelijk naar OS X Yosemite, is zelfs gratis. Voor het updaten van een Windows-computer betaalt u daarentegen ten minste 100 euro.

Prijs: conclusie
Dat Mac-computers meer kosten dan Windows-computers, betekent niet dat de producten van Apple relatief duurder zijn. Apple rust zijn computers en laptops uit met onderdelen van hoge kwaliteit. Dit resulteert in een hogere prijs. Als u een Windows-computer zou kopen met dezelfde onderdelen, zou u grofweg hetzelfde betalen. Gebruikt u een computer alleen voor zaken als e-mailen, surfen en tekstverwerken, dan kunt u zich afvragen of dit het geld voor een Mac-computer waard is.

Antivirus
Lange tijd werd gezegd dat Mac-computers nooit last hebben van virussen. Hier zijn twee verklaringen voor. De eerste verklaring is dat Mac-gebruikers voornamelijk apps downloaden uit de App Store (bij Windows downloadt u ook veel gratis programma's van het internet). Apple houdt streng toezicht op de apps die hier worden aangeboden. U kunt er dus van uitgaan dat apps die u in de App Store downloadt, veilig zijn. Met de komst van Windows 8 heeft ook Microsoft een eigen winkel waarin apps worden aangeboden, de Windows Store. Ook over deze winkel wordt toezicht gehouden. Alleen lang niet alle programma's die geschikt zijn voor Windows, worden in deze winkel aangeboden. Bij het downloaden van programma's buiten de Windows Store is voorzichtigheid geboden.

De tweede verklaring is dat hackers zo veel mogelijk mensen willen bereiken met hun virussen. Aangezien het marktaandeel van Apple lange tijd heel laag was in vergelijking met Microsoft, was het voor hackers veel aantrekkelijker een virus te creëren voor Windows dan voor OS X. Tegenwoordig zijn Mac-computers echter een stuk populairder, waardoor het voor hackers aantrekkelijker wordt om zich ook op OS X te richten. De meeste virussen zijn nog steeds gericht op Windows, maar het verschil wordt wel kleiner. Wel is een Mac-computer van zichzelf beter beschermd tegen virussen dan een Windows-computer. Het is dan ook niet absoluut noodzakelijk een antivirusprogramma op uw Mac-computer te zetten, al is dit wel wenselijk. Niet alleen voor uzelf maar ook voor anderen. Het is namelijk mogelijk dat uw Mac-computer drager is van een Windows-virus, wat vervolgens weer doorgegeven kan worden aan een Windows-computer.

Accessoires
Voor uw computer of laptop kunt u accessoires kopen, zogenaamde randapparaten. Apple verkoopt randapparatuur die specifiek bedoeld is voor Mac-computers. Over het algemeen zijn deze apparaten duurder dan gelijksoortige producten van andere fabrikanten. Maar als u randapparatuur van Apple koopt, kunt u ervan uitgaan dat deze goed samenwerken met een Mac-computer. Het is echter niet noodzakelijk om randapparatuur van Apple zelf te kopen als u een Mac-computer hebt. Er goedkope varianten van Apple-producten. Deze zijn wel vaak van mindere kwaliteit. Daarnaast werken veel producten zowel bij Windows-computers als bij Mac-computer. Denk aan een externe harde schijf. Kijk in dat geval wel naar de specificaties van het apparaat om na te gaan of het aan te sluiten is op uw computer.

Mac-computers hebben vaak minder aansluitingen voor randapparatuur dan Windows-computers. Wilt u bijvoorbeeld een beeldscherm aan een laptop met OS X aansluiten, dan moet u over het algemeen eerst een adapter (koppelstukje) voor uw laptop kopen. Veel randapparatuur van Apple werkt via bluetooth, dit is draadloos.

Conclusie
In dit artikel hebben wij de belangrijkste objectieve verschillen tussen een Mac- en Windows-computer op een rij gezet. Uiteindelijk hangt de keuze voor een besturingssysteem af van wat u met de computer wilt doen en hoeveel u ervoor wilt uitgeven. Bent u bijvoorbeeld Windows gewend, dan kan het zijn dat een of meerdere programma's die u gebruikt niet werken op een Mac-computer. Wel is het zo dat de programma's op een Mac-computer stabieler zijn omdat deze zijn afgestemd op het besturingssysteem. Mac-computers kosten wel meer dan Windows-computers, omdat Apple alleen onderdelen van hoge kwaliteit gebruikt. Stelt u geen hoge eigen aan uw computer, dan is een Windows-computer misschien een betere keuze. Bij een Windows-computer bestaat echter de kans dat het besturingssysteem te zwaar is voor de computer, waardoor hij niet soepel werkt. Dit geldt vooral voor computers die erg goedkoop zijn. Van Mac-computers wordt vaak gezegd dat ze nooit een virus krijgen. Hoewel dit niet helemaal waar is, wordt een Mac-computer wel minder vaak besmet met en virus dan een Windows-computer. Met wat gezond verstand en een goed antivirusprogramma zijn beide besturingssystemen echter veilig te gebruiken.

Overweegt u een nieuwe computer te kopen maar twijfelt u nog over het besturingssysteem, probeer de systemen dan eerst uit of kijk bij iemand mee. Vooral de producten van Apple kunt u ook goed uitproberen in de winkel.


Meld dit bericht


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2016 23:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ondertussen klopt daar al niet veel meer van Filip en er staat ook onzin tussen maar daar kan jij niet aan doen.

Appel is goed, maar wel duur. Bij appel betaal je vooral het nichemerk.
Appel is eigenlijk een zeer goed geoliede marketingmachine maar geen producent.
Appel maakt zelf niets. Alles inwendig is Samsung, Seagate, Intel,...

Het feit dat bij windows de programmas elkaar in de weg staan is een broodje aap. (gekend onder dll-hell) Hetzelfde probleem bestaat ook onder mac maar dan met ander namen en kent ook zijn problemen. Bij windows hebben ze dat probleem al weggewerkt ruim 10 jaar geleden met de introductie van windows vista.

Retina is gewoon een handelsnaam dat ze uitgevonden hebben voor IPS.
IPS klikt te technisch (In Plane Switching). Retina klinkt mooi in de oren en dat commercialiseren ze.
Wil je voor windows een goed scherm dan is er overvloed aan keuze maar je moet er wel zeer uitdrukkelijk om vragen. Dat is een beetje een minpuntje aan de windows-systemen-markt. Vroeger verkochten de PCboeren elk onderdeel met alle specificaties en wist de klant ook wat hij wou. Het was weggelegd voor de nerds.
Tegenwoordig vraagt de massa enkel nog "is dit een goede computer?" en het antwoord daar op is altijd ja. De klant vraagt niets meer en de winkels vermelden ook niets meer.

Naargja, het is altijd een gevoelig onderwerp geweest met voor en tegenstanders aan beide kanten.

Nu, als je echt gelooft in Appel dan moet je dat zeker kopen.
Zoals ik al zei: Appel is geen rommel maar de beterkoop is te vinden bij Windows systemen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 21 maart 2016 11:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik denk dat het gewoon gaat om waar je zelf prettig mee werkt. Voor de één Microsoft voor de ander een appeltje.
Ik ben van de appeltjes. Hiervoor, lang terug Microsoft. De reden om voor Mac te kiezen is voor mij het gebruikers gemak. Gedacht wordt aan wie erachter zit, niet aan wie het gemaakt heeft zeg maar. Aan is aan, en dat duurt zeer kort, er verder werkt alles intuïtief. Niks is ingewikkelder dan het zou moeten zijn. Wil je iets verwijderen, dan klik je op verwijderen. Simpel. Alles werkt direct. Een virus nog nooit gehad. En het oog wil ook wat. :D
Neem je een Mac dan heb je een scherm en that's it. Veel fotografen en designers werken met Mac. Waarom weet ik niet. Maar ik dus ook. ;-) Misschien omdat het er mooi uit ziet?
Er hangt alleen een prijskaartje aan. En dat moet je willen.
Ik heb ook geen enorm ruim huis. En ben begonnen met een macbook. Daar heb ik heel lang al mijn foto's op bewaard en bewerkt. En nu een Mac met een daarbij een losse monitor. Maar dat kan met Microsoft ook.

Ik zou eerst je eisen op een rijtje zetten. Dan je budget en dan kijken waar je concessies wilt doen. En dan kijken welke laptop daarbij past. Misschien kom je op een Mac uit, misschien niet. Maar kijk eerst eens in de winkel wat jij fijn vindt werken. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mac of laptop?
BerichtGeplaatst: 21 maart 2016 13:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
een laptop of macbook scherm is altijd net niet voor fotografie.

Lijkt mij dat je games ook niet allemaal op een macbook lopen?

Macbook is in verhouding een stuk duurder dan een laptop kijkend naar specificaties. Ik zou gaan voor Apple, wanneer je door hebt dat Windows echt k*t is, je volle rekenkracht wilt, je geen zin hebt iedere drie maanden tot een jaar je laptop te formatteren, of je gewoon van iets moois houdt..

Het is dat Apple in aanschaf vrij duur is, anders kwam er geen windows meer in. Bedenk je overigens wel dat een apple vaak in gebruik wel goedkoper kan zijn.

Mijn Imac is van 2009 en loopt nog redelijk (moet nu voor het eerst wel geformatteerd gaan worden) en ik heb steeds alle nieuwe IOS versies gratis gekregen van Apple. dus geen gedoe met iedere 2 jaar een nieuwe windows, al leeft een laptop vaak geen 2 jaar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ab59 en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed