Het is 19 apr 2024 17:12



Auteur Achtergrond vervagen...
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 23 mei 2016 19:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik wil graag wat proberen met een achtergrond vervagen, hoe te doen?

Alvast bedankt ! :up :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 23 mei 2016 19:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In natuurbeelden Matthijs? Gewoon brandje stichten :p Je hebt direct een vage achtergrond ;) (grapje)

Dat je dit met een groot diafragma al bekomt zal je wel weten.
Maar ik vermoed dat je in photoshop er nog wat extra aan wil sleutelen.

Iets wat goed werkt is gausian blur in meerdere laagjes.
je maakt een extra laagje (copy van background) en zet over het volledige laagje een blur naar smaak.
Dan met een masker ga je doorlaten wat je wil en zo bepalen waar de onscherpte moet komen.

Zelf gebruik ik deze techniek in meerdere laagjes (meestal 3 lagen) maar dan met een verschillende blurfactor.
Eentje zeer zwaar geblured.
Eentje middelmatig.
Eentje zacht.

Van buiten naar binnen toe laat ik van zwaar naar zacht selectief door zodat je een beetje DOF effect bekomt. Dus dat de overgang niet abrupt is.
Dus een overgang van zware blur naar zachte blur en dan finaal mijn scherpe voorgrond.

Soms doe ik dit bewust diagonaal in brede banden. Je bekomt dan een bijna gelijk aan shift-tilt effect. Is soms ook wel eens leuk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 23 mei 2016 19:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:D :D

Ik ben nu bezig met macro-fotografie (close-up) en dan wil je graag je onderwerp helemaal scherp erop hebben, dat doe je bijvoorbeeld met F/16, maar dat gaat dan wel ten kosten van je achtergrond.

Ik ben wel geïnteresseerd in jouw techniek, kun je dat uitleggen in Jip en Janneke taal? :D
Wat ik wil bereiken is een extreme blur.
Ben nog niet heel erg thuis in Photoshop. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 23 mei 2016 20:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8174
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Als je echt mooi wilt blurren kun je het beste eerst uit de 2e laag het onderwerp weggummen ( als je dit niet doet krijg je een wazig randje langs je onderwerp in de kleuren van je onderwerp), daarna die laag blurren en vervolgens langs de randjes nog eens gummen. Als je dit niet doet krijg je een wazig randje van de achtergrond over je onderwerp.
Ik vind het zelf best lastig/tijdrovend. vooral op de plaatsen waar je onderwerp erg veel van kleur verschilt met de achtergrond. En bij haartjes en ander gepriegel wordt het vaak nog niet echt mooi. Dan is de optie van xafke om het in meerdere lagen van verschillende blur sterktes te doen denk ik beter. mooier / minder tijdrovend.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 23 mei 2016 21:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
in photoshop zit al tilt en shift of rond vervagen als je dat in een laag doet heb al veel controle.
kan je naderhand nog een lichte laag blur maken voor om je onderwerp heen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 23 mei 2016 22:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja dat klopt pipanda. Het is idd opletten met die randjes of die "waaien" uit en dat kijkt niet lekker.
Een terechte opmerking.

Klopt wim, shift en tilt zit standaard in photoshop maar die is enkel op een as. Als je met blur laagjes werkt dan kan je alle kanten uit en ik denk dat Matthijs zoiets zoekt. Ik gaf maar aan dat je er ook het shift en tilt effect ook mee kan doen.

Van macro heb ik echt geen kaas gegeten Matthijs dus daar kan ik zelfs geen woord advies over geven.

Mij is bekend dat veel macroliefhebbers werken met focus stacking. Zou dat je niet meer helpen dan om die achtergrond onscherp te krijgen? Hoe dat juist in zijn werk gaat weet ik ook niet hoor. Ik heb het maar opgepikt links en rechts.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 24 mei 2016 11:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24332
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
Ik ben nu bezig met macro-fotografie (close-up) en dan wil je graag je onderwerp helemaal scherp erop hebben, dat doe je bijvoorbeeld met F/16, maar dat gaat dan wel ten kosten van je achtergrond.

Waarom zou je je onderwerp helemaal scherp willen hebben? Ik vind het vaak mooier om met een zo kort mogelijke scherptediepte te werken, dat geeft veel meer spanning aan de foto. Maar dat is misschien een kwestie van smaak. Ik heb echter nog nooit een achtergrond geblurt.

xafke schreef:
Mij is bekend dat veel macroliefhebbers werken met focus stacking.

Klopt maar voor focus stacking moet je onderwerp totaal niet bewegen, iets wat bij insecten en bloemen in de wind (ook een klein beetje) eigenlijk ondoenlijk is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 24 mei 2016 11:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je mag bij macrofotografie al blij zijn met "voldoende" scherptediepte. Zelfs een f/16 gaat je daar niet bij helpen. :)
Ik denk dan ook dat de tips hierboven goede tips zijn, maar dat je ze nauwelijks zult toepassen bij macrofotografie (waarbij je gebruik maakt van een macrolens).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 24 mei 2016 12:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor het meedenken! :up

Ik heb zelf wat geprobeerd, een beetje op dezelfde manier als Pipanda. :)

Zoals Rob al aangeeft is Focus Stacking niet echt een goede manier bij insecten, bij planten en paddenstoelen moet het wel te doen zijn.
Dat ga ik ook nog ééns proberen!

@Rob,

Als ik je laatste paar macrofoto's bekijk, is het onderwerp helemaal van voren tot achter scherp. Maar ik ben het met je ééns; een beperkte scherptediepte geeft ook vaak een spannender beeld.
Ik heb dat vorig jaar ook verschillende keren gedaan, maar de meeste spraken dat niet aan.

Heb je nog nooit een achtergrond geblurt? Ik kan me herinneren dat ik ooit een bericht van je ben tegengekomen waarbij je vroeg of iemand je wilde helpen. :)

@Henry,
Het is maar waar je tevreden mee bent, zoals mijn laatste foto van het Bruin Blauwtje vind ik de scherptediepte te kort en de achtergrond teveel aanwezig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 24 mei 2016 14:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24332
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
Als ik je laatste paar macrofoto's bekijk, is het onderwerp helemaal van voren tot achter scherp.

Als je bedoelt van kop tot staart ja. Maar dat bereik ik door de lens zo haaks mogelijk op het insect te richten. Maar slechts één of enkele milimeters voor en achter het voorste oog van het insect is daar onscherp. Vaak ook de van je af gelegen zijde van het onderwerp.
Citaat:
Heb je nog nooit een achtergrond geblurt? Ik kan me herinneren dat ik ooit een bericht van je ben tegengekomen waarbij je vroeg of iemand je wilde helpen. :)

Slechts twee keer heb ik een achtergrond vervangen (niet geblurt). Eén keer bij een foto van een Groene Mamba die ik lang geleden ook hier geplaatst heb en één keer als test bij een foto op Facebook, niet hier bij mijn weten. Maar hoe dan ook, ik vind het resultaat veel mooier als je door een korte scherptediepte een vage achtergrond krijgt dan door achteraf vervagen.

Nog een nakomende tip, hoewel waarschijnlijk niet nieuw voor je: zorg dat de afstand tussen jou en je onderwep zo klein mogelijk is en de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond groot genoeg is. Dat scheelt ook behoorlijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Achtergrond vervagen...
BerichtGeplaatst: 24 mei 2016 19:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up

Wat betreft je tip; dat wist ik. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed