Het is 25 apr 2024 07:28

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2016 16:15 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1
wat vinden jullie van deze monitor als fotobewerkingsscherm?

Dell UltraSharp UP2716D
http://www.monitorstore.nl/product/702299/category-181096/dell-ultrasharp-up2716d.html

Alle adviezen zijn welkom!!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2016 17:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Daar ga je zeker geen miskoop mee doen.
Het is een IPS scherm wat zeer goed is.
Het dekt 100% adobe en sRGB kleurruimtes.
Antiglare wat ook mooi meegenomen is.
Dit is zeker geen rommel.

Waar je wel rekening mee moet houden is je videokaart. Of die de hogere resolutie aankan. Controleer dit voor alle zekerheid.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2016 19:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat ik vind is eigenlijk niet zo belangrijk.
We kennen je verder niet.
Dus geen enkel idee over je niveau, ambities overig gebruik van monitor en de breedte van je beurs.

Eigenlijk net zo'n vraag als wat vinden jullie van de Canon 5D mark iv als fototoestel zeg maar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2016 20:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Of de Nikon D5. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2016 20:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42109
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nikon D5 is een hele fraaie Henry. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2016 22:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up

Fotosmurf, ik realiseerde me te laat dat de Nikon D5 een slecht voorbeeld is... :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2016 22:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Neem je toch de Olympus OM32 :P


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2016 22:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ok heren, ik snap de humor ervan ergens wel maar is de TS nu echt geholpen met die comments?

Ik snap Frans in zijn opmerking ook niet zo goed.

Stel dat de TS helemaal niets van fotobewerking afweet en met die vraag komt wat ga je dan aanbevelen?
In eerste instantie ga je die mens leiden naar het betere soort scherm eventueel in een lagere prijsklasse. Zo kan je al een IPS kopen van LG voor pakweg 150 euro maar top zijn die schermen niet. Ook zijn er PVA pannels op de markt die al best goed zijn voor bewerking.
Je gaat die mens niet opzadelen met een TN schermpje toch?

Omgekeerd. Stel het is iemand die al een echte pro is in bewerken. Dan blijft hetzelfde verhaal opgaan.

De enige vraag die je zou kunnen stellen is "wat is uw budget" maar de TS geeft hier zelf al een suggestie dus we kunnen er al van uit gaan dat de prijs beantwoord aan zijn/haar verwachtingen.

Rest eigenlijk gewoon te vermelden of die schermen een goede reputatie hebben of niet. En dat hebben die schermen. Menig professional werkt met schermen uit die reeks en dat is al meerdere jaren zo. Die Dell IPS schermen zijn alom gekend en ik vind het jammer dat jullie dat niet naar voor brengen.

Alternatief zou bv Eizo kunnen zijn (het scherm dat ik heb bv) Ok Ok die zijn nog net iets anders maar kijk dan ook even naar de prijs aub. En in alle eerlijkheid moet ik zeggen dat die Dell schermen niet moeten onderdoen voor wat mijn Eizo kan. Er zitten dan wel een paar leuke extras op die Eizo schermen maar in hoeverre die de meerprijs verantwoorden is de vraag. Ik heb gewoon het geluk gehad om die te kunnen kopen uit een failliet voor een prikje anders had ik hem ook niet.

Trouwens de 5D4 is een dijk van een camera maar voor mij mag de prijs nog wat zakken voor ik hem ga kopen. Nu is die TE duur.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 07:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Prima scherm voor zijn geld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 07:24 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4245
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
xafke schreef:
Ok heren, ik snap de humor ervan ergens wel maar is de TS nu echt geholpen met die comments?


Mee eens, ergens begrijp ik dit ook niet zo goed. Dit is toch zo'n sociaal forum? Waarom dan die onzinnige opmerkingen waar TS totaal niets aan heeft?

Kijk dat iemand zich aanmeld op een forum en niet even de moeite neemt om in te lezen ( b.v. over voorstellen ) snap ik ook niet. Maar nogmaals dit had ik niet verwacht.

Aan TS, prima monitor. Doe je geen miskoop aan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 07:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
+1


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 10:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nou, nou... wat zijn we ineens serieus. :S
Je zou eens moeten tellen hoeveel mensen hier een vraag stellen en niet meer terugkomen na 1 of 2 reacties, vaak ook nog eens gegeven in hun eigen topic. Het valt mij daarnaast op dat op vragen slechts door een handjevol mensen wordt gereageerd. Alsof de rest geen kennis heeft die gedeeld kan worden.

Om te eindigen met een meer meer serieuze reactie op de vraag van Mariecanon: De monitor ken ik net, zegt me niks. Op basis van de prijs: kan zeker wat zijn. Heb je nagedacht over een calibratietool?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 11:25 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4245
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Je zou eens moeten tellen hoeveel mensen hier een vraag stellen en niet meer terugkomen na 1 of 2 reacties, vaak ook nog eens gegeven in hun eigen topic.


En hoe zou dat nou komen dat ze niet meer terug komen denk je?

Zeker als er lachwekkend wordt gereageerd op een vraag, niet echt reclame voor een forum toch? Zo jaag je mensen weg i.m.h.o.

Maar goed ik veroorzaak een discussie die niet gewenst is in een topic zoals dit, dus ik zal er niet meer op reageren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 11:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je conclusie raakt kant noch wal. Ik zou zeggen: kijk eens op dit forum in de desbetreffende rubriek en trek dan een nieuwe conclusie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 12:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Juist daarom Henry. Meestal ga je er erg diep op in. en nu geheel de andere kant. en dat valt dan wel op.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 16:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wim, de vraag is zo globaal dat je er eigenlijk niks mee kan. Ik vond dat Frans de spijker op de kop sloeg. Je weet daarnaast helemaal niks over de topicstarter (nauwelijks een inleiding, geen profiel, geen verleden hier op dit forum).

Natuurlijk kunnen we alles hier heel serieus benaderen (doen we in de regel ook), maar zo erg veel verkeerds zie ik niet in de reacties van Frans, Fotosmurf, Erik en mijzelf. Oke, Fotosmurf, Erik en ikzelf hadden ook niet hoeven te reageren, maar ach... een lolletje kan toch wel? Waar het om gaat is dat je (en daar val ik Frans in bij) niet een goed advies kunt geven op basis van de verstrekte informatie.

Natuurlijk kun je een antwoord geven zoals Xafke doet, maar dit kan als de persoon (topicstarter) te weinig verstand heeft van techniek (en dan met name op vlak van computers en beeldschermen) onnodig veel vragen opleveren. Voorbeelden (zonder de inzet van Xafke teniet te willen doen, belachtelijk te maken of te degraderen, enkel ter illustratie en als voorbeeld):
- IPS: wat is dat?
- Adobe en sRGB kleurruimtes: => Wat is dat en waar heb je die voor nodig?
- Antiglare: => Wat is dat?
- Rekening houden met de videokaart: => Hoe moet topicstarter daar dan rekening mee houden?
- Hogere resolutie aan kan: => Wat is dan een hogere resolutie en heb ik dat nodig?

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel mensen hier op dit forum deze vragen van mij kunnen beantwoorden zonder deze eerst te hebben gegoogled.


Vervolgens snapt Xafke de humor wel maar stelt hij vervolgens:
- ...In eerste instantie ga je die mens leiden naar het betere soort scherm eventueel in een lagere prijsklasse: => Knap, maar je weet niet wat de topicstarter nu heeft, dus hoe ga je dan een beter soort scherm eventueel in een lagere prijsklasse adviseren? En waarom deze criteria hanteren?
- PVA pannels op de markt die al best goed zijn voor bewerking: => Wat is een PVA pannel? Waarom heb ik een PVA panel nodig?
- Je gaat die mens niet opzadelen met een TN schermpje toch?: => Wat is een TN scherm? Waarom is een TN scherm geen optie?
- De enige vraag die je zou kunnen stellen is "wat is uw budget" maar de TS geeft hier zelf al een suggestie dus we kunnen er al van uit gaan dat de prijs beantwoord aan zijn/haar verwachtingen: => Ik kan er nog wel meer bedenken. De ketting is enerzijds immers zo sterk als de zwakste schakel, maar anderzijds moet het advies wel aansluiten bij de behoefte. De suggestie van een scherm zegt niks. Ik kan ook wel kijken naar een bijvoorbeeld een 150-500mm lens, maar als ik niet precies weet wat ik wil en wat ik er echt voor over heb kan niemand mij vertellen of de lens ook echt een oplossing is voor mijn "probleem". Het kan heel goed zijn dat een 600mm lens in combinatie met een 1.7x teleconverter veel beter bij me had gepast.
- Rest eigenlijk gewoon te vermelden of die schermen een goede reputatie hebben of niet. En dat hebben die schermen. Menig professional werkt met schermen uit die reeks en dat is al meerdere jaren zo. Die Dell IPS schermen zijn alom gekend en ik vind het jammer dat jullie dat niet naar voor brengen.: => Ik ken de Dell IPS schermen niet, maar er zal ongetwijfeld kwaliteitsverschil zitten in de verschillende schermen. In hoeverre is dan dit IPS scherm het juiste advies?
- Alternatief zou bv Eizo kunnen zijn...: => Waarom is de Dell IPS dan toch de betere keuze voor de topicstarter?


En de reactie van Mdevil:
- prima monitor. Doe je geen miskoop aan.: => Ik weet niet waar de topicstarter dit scherm voor wilt gebruiken. Als de topicstarter professioneel bezig is met fotografie, dan kan ik me voorstellen dat je wellicht beter af bent met een Eizo.


Nogmaals, ik wil de goede bedoelingen van Xafke en Mdevil hierbij helemaal onderuit halen, noch belachelijke maken, maar een goed advies is mijns inziens alleen te geven als je wat meer over de achtergrond van de topicstarter kent en de redenen waarom en waarvoor een ander scherm wordt gezocht, hoe de rest van de omgeving eruit ziet en welk budget er beschikbaar is.

Tot slot: ik denk dat de topicstarter nog wel eens wat aan deze discussie kan hebben. :)



________________________________
Update: enkele typo's verwijderd


Laatst bijgewerkt door Henry op 16 sep 2016 16:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 16:23 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4245
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Nogmaals, ik wil de goede bedoelingen van Xafke en Mdevil hierbij helemaal onderuit halen, maar een goed advies is mijns inziens alleen te geven als je wat meer over de achtergrond van de topicstarter kent en de redenen waarom en waarvoor een ander scherm wordt gezocht, hoe de rest van de omgeving eruit ziet en welk budget er beschikbaar is.

Tot slot: ik denk dat de topicstarter nog wel eens wat aan deze discussie kan hebben. :)


Henry,

Ik had gezegd niet meer te reageren, maar ik lieg wel eens :rof

Zonder jouw poging tot humor onderuit te willen halen :proost

Denk je zelf niet dat TS met wat je nu schrijft beter af is dan met goed bedoelde humor? En ja een lolletje moet kunnen, maar dan in mijn ogen niet bij iemand die zijn 1e post doet op een forum. Maar goed zo denk ik erover. En wat mijn post betreft, tsja wellicht ook te kort door de bocht maar ik gebruik dat scherm zelf en heb daar goede ervaringen mee. Had ik inderdaad wat uitgebreider over kunnen zijn.

Denk inderdaad dat TS met deze discussie wel wat kan :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 16:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49106
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat een gedoe zeg.
Mijn eerste reactie was en is nog steeds heel serieus bedoeld.
Ik heb zelf een monitor van nog geen 200 euro waar ik prima mee uit de voeten kan.

Ondertussen is TS 1 minuut na het stellen van de vraag uitgelogd en niet meer oo het forum geweest.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 16:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
TN, PVA, IPS,... staan voor verschillende beeldschermtechnologieen Henry. Er zit daar toch een behoorlijk verschil in wat de weergavekwaliteit betreft. Ook is er bovendien een zeer groot verschil in de bruikbare kijkhoek alsmede het bereik inzake kleurruimte.

Zonder te technisch te worden:

TN (twisted nematic) is een zeer goedkope technologie om LCD schermen te maken en vind je dan ook terug in 95% van de computerschermen. Mijn inziens is dit wel goed om wat mee te surfen en tekstbewerking. Als je "blad" nu rood, groen of blauwschijn heeft maakt het al niet veel uit als je een word document aan het maken bent. Doch mijn inziens is dit voor fotobewerking rommel. TN is wel zeer snel en daarom zeer geschikt om bv videogames op te spelen. Doch de kijkhoek is ook zeer beperkt. Je moet echt haaks op je scherm zitten kijken voor de beste ervaring.

IPS (in plane switching) is een technologie waar de fabrikanten gezocht hebben om de problemen bij TN weg te werken en de kijkervaring te verbeteren. Ze hebben er de kleurafwijkingen opgelost alsook een ruimer kleurbereik kunnen realiseren. In de meeste gevallen kunnen dit sorrt schermen 98% of meer van de gekende kleurruimtes weergeven. Ook de kijkhoek is zeer ruim. Als keerzijde is er echter het relatief dure productieproces waardoor dit soort schermen significant duurder is. En een tweede nadeel is dat die schermen relatief traag zijn. Dit zorgt ervoor dat ze niet geschikt zo zijn om videogames op te spelen.
PS: Retina van Appel is gewoon een fancy naam voor IPS.

Om op de reactie van Frans te reageren. Je kan idd al IPS schermen vinden vanaf 150 euro +-. Vooral LG is hier sterk in. Voor veel mensen is dit al een serieus verschil met een TN scherm en voldoende. Ik lees echter dat deze goedkopere IPS schermen veel last hebben van bleeding. Bleeding is eigenlijk een oud verschijnsel uit de tijd dat LED schermen een CCFL aan boord hadden.
Doch het effect op moderne schermen die geen CCFL meer hebben kunnen nog steeds iets gelijkaardig ervaren. Het komt er op neer dat het scherm niet 100% consistent is in weergave over zijn volledige oppervlak. Het is net iets te complex om dit te gaan uitleggen wat de reden hiervan is. Maar onthoud dat vooral goedkope schermen hier last van hebben.

PVA/VA is recenter en leunt sterk aan bij IPS. Dit is een technologie die nu wat in opmars aan het komen is. Uit ervaring met dit soort schermen ga ik mij onthouden daar ik nog nooit met dit type van scherm gewerkt hebt. Doch volgens wat ik lees zouden de ervaringen sterk aanleunen bij die van IPS. Mogelijks (ben niet zeker) zijn deze goedkoper te produceren en zit er ook een hogere yield op.

Dan is er ook nog AMOLED (active matrix, organic light emiting diode)als technologie welke je vaak vind in duurdere GSM toestellen. Op desktop heb ik het nog niet gezien. Voor TV bestaat het wel maar is zeer duur. Deze technologie heeft een zeer hoge lichtopbrengst, een sublieme kijkhoek. Maar de kleuren zijn oververzadigd en niet meer realistisch. Deze technologie heeft ook een extreem hoge contrast ratio waar de andere technologieen minder sterk in zijn. Voor fotobewerking is deze technologie echt niet adviseerbaar.

Nu heb ik hier de verschillende technologieen even beschreven maar of iemand daar nu iets aan zal hebben heb ik sterk mijn twijfels over. Daarom had ik die ook weggelaten in mijn eerste reactie.

Uit je vraag waarom Dell nu de beter koop is boven Eizo dan is dat gewoon om economische redenen. Je hebt prijs/kwaliteit meer bij Dell dan bij Eizo desondanks de Eizo nog iets beter is, verantwoord het de meerprijs niet meer.

Ergens las ik ook dat een goed scherm ook een calibratie nodig heeft. Dat klopt. Ik was dat even vergeten erbij te zeggen.

Adobe en sRGB denk ik dat het te triviaal is om daar een antwoord op te geven.

Antiglare zie je veel bij de betere schermen gewoon omdat je dan jezelf niet ziet zitten in spiegelbeeld op je scherm LOL. De invloed van achtergrond of omgevingslicht is minimaal. Daar waar een glare scherm een echte ramp is om fotobewerking op te doen.

De videokaart is idd een puntje dat je even moet opzoeken. We weten niet welke videokaart TS nu heeft. Het is pas bij recente videokaarten mogelijk om de hogere resolutie van dit scherm aan te kunnen. Die informatie vind je al snel op internet of in de handleidingen van je videokaart.

Ik hoop dat er toch iemand iets heeft aan deze extra uitleg.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dell UltraSharp UP2716D; goede monitor?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 17:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik in ieder geval wel. Dank voor de heldere uitleg van de termen. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed