Het is 16 apr 2024 15:11



Auteur Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 10:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De DPI waarde veranderen is niet de oplossing.
Je moet de kwaliteit van de JPEG naar beneden brengen.
Dus: Foto laden > Foto opslaan > Kwaliteit terugbrengen > Op OK drukken


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 11:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ge moet "opslaan als" gebruiken....dan als je een foto als jpg gaat opslaan krijg je een nieuw venster waar je de kwaliteit van opslaan kunt instellen....met andere woorden : daar regel je de "compressie".....als je die op 8 of 10 zet dan zal hij minder als 1Mb zijn


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 12:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3611
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je moet idd de compressie aanpassen als het aantal pixels ok is maar de bestandsgrootte nog te groot is. Meestal kan je in een schuifbalk verschuiven tot de bestandsgrootte herleid wordt tot onder de gewenste grootte.
Misschien is het handig om te vermelden met welke software je werkt zodat er concrete info kan gegeven worden over hoe je dat doet ?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 13:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
DPI komt uit de drukkerswereld en staat voor Dots Per Inch (1 inch = 2,54 cm). DPI is een term die een relatie heeft met het printen van een foto => Als je niet gaat printen (niet gaat afdrukken), heb je niks aan de term DPI. Het maakt niet uit op welke waarde je de DPI zet. Het is voor een fotobestand wat niet afgedrukt gaat worden een nietszeggend getal.

Een foto bestaat uit pixels, die pixels worden vertaald naar een fotobestand. Een fotobestand heeft geen afmeting in centimeters of inches, een fotobestand bestaat uit bits en bytes. Er heeft in jouw camera een vertaling plaatsgevonden van pixels (op de sensor) naar bits. Kijk maar op je computer, een fotobestand kan bijvoorbeeld 6,2 Mb (6,2 miljoen bits) groot zijn. De kleine letter b staat voor bit, niet voor pixel, niet voor cm, niet voor inch.

Een sensor heeft een afmeting (zowel in de lengte als in de breedte) in pixels. Een sensor heeft ook een formaat in cm's. Je hebt sensoren in diverse maten (cm's), met verschillende pixel-dichtheden.
Een afdrukje op papier heeft een formaat in vierkante cm's en dus een lengte en een breedte in cm's (of als je liever in inches spreekt: in inches). Voor de vertaling van het bestand in bits naar het afdrukje in cm's speelt de DPI-waarde een rol.

ALS.... je gaat printen en de foto heeft een DPI van 300, dan krijg je bij drukwerk in de regel een scherpe afdruk. Stel je foto heeft bij 300 DPI een grootte van een kwart A4-tje.
STEL... je wijzigt de DPI-waarde van 300 in 150. Als je de foto dan gaat printen, zal het geprinte plaatje een half A4-tje groot zijn. De helft van het aantal dots per inch, bij een gelijkblijvend bestand wordt het plaatje dus over een groter oppervlakte geprint.
STEL... je wijzigt de DPI-waarde van 300 DPI in 75 DPI, dan zal het geprinte plaatje niet meer een kwart A4 groot worden, maar op een heel A4-tje groot. (Even rekenen: 300/75 = 4. De foto wordt van 1/4 A4 dus 4 x 1/4 A4 = 1 A4 groot).

Een heel duidelijk verhaal vind je bijvoorbeeld hier.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 18:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Zit je nog steeds met een PSD bestand, of heb je je lagen samengevoegd ?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 19:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga er van uit dat je de foto met lagen als PSD-file al hebt opgeslagen.
De oplossing zit denk ik in het eerst samenvoegen van je lagen tot 1 laag (Flatten Image), dan de foto te verkleinen tot het formaat wat je wilt hebben, om de foto vervolgens met een lagere kwaliteit op te slaan als JPEG.


Laatst bijgewerkt door Henry op 23 nov 2017 19:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 19:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb in mijn vorige post nog even enkele wijzigingen aangebracht.
Ik weet namelijk niet of je ook PSD-bestanden (de bestanden waarin de verschillende lagen nog zitten) bewaard, zodat je ooit (...) eenvoudig wijzigingen kunt doorvoeren op je bewerkingen. Ikzelf bewaar bijna nooit PSD-bestanden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 20:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24311
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik werk meestal in TIFF en soms in PSD formaat. Ga ik de foto voor gebruik op het web omzetten naar een verkleind JPG bestand dan maak ik er één laag van, verklein de foto naar 1024 x 683 en met opslaan als bewaar ik hem met de hoogste jpg kwaliteit (12). Ik kom dan meestal ergens uit tussen de 500 en 800 kB maar nooit daarboven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017 23:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben blij dat het opgelost is, maar.... waar kijk je naar de Image Size?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 24 nov 2017 00:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mogelijks zit de verwarring in de bestandsomvang op schijf en de beeldomvang in het geheugen.
Ik verklaar even...

JPG is een compressiestandaard om beelden te kunnen doorsturen gebruik makend van weinig bandbreedte op het netwerk. Daarvoor persen ze het beeld samen via een wiskundige trick zodat die relatief klein wordt op harde schijf. Echter veranderd de foto door het compresseren niet van afmeting. Dus na het uitpakken van het bestand kan alsnog een zeer groot beeld in het geheugen van de computer zitten.

Even in eenvoudige cijfers....
Als uw foto 1000 x 1000 pixels groot is x 24 bit per pixel dan is uw bestand in het geheugen van de computer 24Mb (megaBIT) / 8 = 3 MB (megabyte)
Echter als je die gaat opslaan in JPG formaat kan die zo samengeperst worden dat die op schijf maar 500KB groot is of nog veel minder.
Ga je die terug uitpakken dan wordt die altijd terug 3MB.

Mogelijks haal je die 2 getallen door elkaar.

Praktisch kan ik nog de tips meegeven om bestanden die je op internet plaatst niet te groot te maken in pixelomvang. De reden is dat ze die dan maar moeilijk kunnen bewerken en ook niet groot kunnen afdrukken.

Om het bestand klein te houden maar de beeldkwaliteit voldoende dan volstaat 10 tot 20% JPG samenpersen al.

Combineer je deze 2 tips dan zit het echt wel goed.

Een extra tip is ook om een verkleinde foto (dus minder pixels) altijd na het verkleinen even wat extra op te scherpen.

Ik gebruik voor deze handeling het programma Irfanview. Dat programma laat mij toe deze 3 stappen in 1 keer te doen over 1 of meerder foto´s. Het programma is tevens gratis.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 24 nov 2017 07:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Oké, ik werk niet met Bridge, dus op dat punt moet ik je gewoon geloven. Ik kijk trouwens nooit naar de waarde van de Image Size binnen Photoshop, maar gebruik daar gewoon de Finder van de Mac voor. Ik heb naast Photoshop een klein venster open met de directory waar ik het bestand vandaan haal en later weer in opsla.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto verkleind, mb nog steeds te hoog. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 24 nov 2017 14:27 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40630
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik gebruik Bridge alleen als ik een JPEG in Camera Raw wil openen.
De grootte van een foto bekijk ik meest nadat ik 'm heb opgeslagen in een map op de hd, ik hoef dan alleen de miniatuurfoto(pictogram) aan te wijzen met m'n muispijltje en krijg wat gegevens te zien, o.a. tijdstip en grootte van de opname. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed