Tony schreef:
het totaalplaatje is erg mooi

de hond, je onderwerp had voor mij wat scherper gemogen

Pfff, ja scherpte. Daar heb ik enorm veel problemen mee en ik begin te twijfelen of het wel aan mij ligt of aan mijn camera. Ik heb een Canon EOS 500D van 10 jaar oud en dit is het resultaat, zonder bewerking (alleen even snel de RAW settings, inclusief 20 Luminance en 20-30 sharpening+mask) op 100%:

Dat is toch teleurstellend?
Terwijl de hond perfect stil zat en ik zeker weet dat het focuspunt op de ogen (nou ja, kop... want ik keek door de zoeker) zat. Ik heb ook nog nooit een foto gemaakt die beter was qua scherpte. Het is altijd "gaat net" qua scherpte en veel ruis, dat laatste zelfs met ISO 100.
EXIF: 50 MM, 1/3200, F2, ISO 400.
Oftewel ik ben aan het kijken voor een nieuwe camera, maar er is nogal wat keus
Ron62 schreef:
Leuke plaat, de hond staat er volgens mij wel redelijk scherp op, ik denk dat het geheel iets te rood is en dan kijk ik vooral naar het gras en de stam van de boom.
Wel heb ik het idee dat je alles, behalve de hond, wat hebt vervaagd(geblurd) en dat vind ik minder mooi, vooral op het gras en de boomstam.
Het klopt ook niet, er hoort meer scherp te zijn dan alleen de hond, de boomstam(waar de hond volgens mij recht voor zit) zou bijvoorbeeld ook scherp moeten zijn, want die valt dan in ongeveer hetzelfde scherptegebied als de hond.
Bedankt voor de tips! Ik heb hem nu minder rood gemaakt, inderdaad veel beter! Zie eerste post. Ik heb de randen vervaagd, dat vind ik zelf wel mooi dus laat ik zo. De boom zal bovenin en onderin ook wat van die vervaging hebben mee gekregen, maar in het midden niet. De boom staat echt nog een paar meter naar achter, maar dat lijkt niet zo op deze foto inderdaad. Ik denk omdat het daar naar beneden liep, de boom gaat echt nog een heel stuk door naar beneden.