.
Inderdaad Frans, cf = 1,5 dus 125 moet zijn 165
.
De stand van fotograferen was in dit geval toch echt op de hurken (op de knieën kom ik niet meer overeind), camera laag bij de grond, display uitgeklapt, dus niet staand. Nog lager was alleen mogelijk in het water en camera op het wateroppervlak.
Dat het een laag standpunt was, is gewoon te zien aan de vogel op de foto.
Als de foto staand was genomen, zou de vogel meer op de rug zijn gezien.
Ook de spiegeling in het water zou anders zijn geweest.
Dat er geen oever/horizon te zien is en de vogel is omgeven door water, is het gevolg van de crop.
.
Dan de foto zelf die is gemaakt in het late avondlicht/tegenlicht, dan krijg je altijd wat hardere contrasten en warmere kleuren.
Volgens mij voelde Frans al een beetje aankomen wat er zou volgen, want hij sprak over “kwalitatief minder” en later over “de mate van detail”.
Daarin had hij gelijk en anderen ook, want de kwaliteit is inderdaad bedroevend.
De symptomen zijn benoemd, maar naar de oorzaak is soms gegist.
Het RAW beeld was zo’n 7500 x 5000 pixels en de bestandsgrootte zo’n 80MB
Daarvan heb ik zo ongeveer de helft gecropt, maar dat geeft geen verlies van kwaliteit.
Zoals eerder gezegd heb ik denoised in Topaz en verscherpt in NIK.
Een RAW-beeld moet altijd wat verscherpt worden, met de standaardinstellingen van CameraRaw gebeurt dat automatisch, maar dat heb ik uitgeschakeld.
Ontruisen en verscherpen doe ik altijd selectief. In dit geval heb ik alleen van de achtergrond de ruis verminderd, was niet echt nodig, maar wordt er altijd wat zachter van. Alleen het onderwerp heb ik met NIK presharpener wat verscherpt.
In NIK kan ik dat genuanceerder doen dan in CameraRaw.
Daar hield de bewerking op.
Normaal zou ik dit formaat zo’n 3700 x 2300 = 8,5 MP direct hebben omgezet naar Jpeg voor publicatie.
Nu heb ik om de kwaliteit te verminderen het formaat in PS omgezet naar 1024 x 659, waarmee ik nog maar 0,67MP overhoud. Die 1024 wordt veel gehanteerd.
PS gaat dan de pixels herberekenen. Er wordt een pixel genomen en aantal omliggende pixels krijgt dezelfde waarde. Daarmee gaat al behoorlijk wat nuance in kleur en contrast verloren.
Vervolgens kies ik bij de omzetting naar Jpeg bij de opties niet voor kwaliteit maximaal maar voor laag.
Dat heeft een enorme compressie tot gevolg en heb ik een bestandsgrootte van nog maar 69 KB over.
Dat levert nu die bedroevende kwaliteit die niet alleen in mijn beeld hier te zien is, maar bij best veel andere foto’s die ik op dit forum voorbij zie komen.
viewtopic.php?f=161&t=124380viewtopic.php?f=9&t=124387Foto’s van deze kwaliteit kun je nog net op postzegelformaat afdrukken.
Misschien moeten we net als de reacties hier voortaan in het algemeen wat kritischer zijn op de kwaliteit van beelden.
.
.