Het is 23 aug 2025 23:07

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur pony, naamloos.
 pony, naamloos.
BerichtGeplaatst: 09 jan 2012 23:43 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,
Allereerst: Dit is mijn tweede topic. Maar ik vind het zo mogelijk nog 'enger' om dit topic te openen. De vorige foto werd heel enthousiast op gereageerd, heel leuk natuurlijk. Maar nu zit ik met een probleem.
Als ik een foto maak krijg ik hele doffe kleuren. Natuurlijk is dat makkelijk op te halen met de computer, maar ik vind het persoonlijk heel vervelend dat ik bijna nooit stralende kleuren op mijn foto's heb. Ik weet dus ook niet waar dit aan ligt. Ik hoop dat jullie dat wel weten?

De pony op de foto is mijn verzorgpony: Naamloos. een erg leuke pony maar wel met een eigen wil. (rete eigenwijs..) ik vind paarden fotograferen sowieso lastig. Vooral omdat de kleuren bij mij nooit mooi uitkomen.

Fotografie
de foto is gemaakt met de Samsung NX11 en een telelens.
Iso 200
89 mm
f/5,0
1/180

x Leonie
Ps. de foto's lijken bij mij ook nooit helemaal scherp te zijn. ik weet dat dat aan mij ligt, maar wat ik verkeerd doe.. Ik hoop dat jullie mij wat handvaten aan kunnen geven, zodat ik weer vooruit kom. want nu doe ik helemaal niets. En sta ik dus helemaal stil.. en hoe bepalen jullie je witbalans?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 pony, naamloos.
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 10:26 
Lid
Fotografie

de foto graag iets groter plaatsen :)

► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

heb je de foto nog na verscherpt na het verkleinen...? dat is iets wat je altijd moet doen ;) ook een groter/hoger F getal is voor deze foto beter

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 pony, naamloos.
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 12:11 
Lid
Fotografie

Welkom nog Leonie :)
Je hoeft het toch niet eng te vinden om hier een topic te openen joh, als men je foto niet zo mooi vindt is dat ook geen probleem want dan krijg je een bult aan tips! :)
Met doffe kleuren weet ik niet direct wat je bedoelt, ik denk dat dit vaak ook aan de lichtomstandigheden ligt (en vast ook aan je ISO/witbalans en dergelijke maar daar heb ik jammer genoeg nog steeds geen verstand van :angel )
Deze foto lijkt me aardig scherp, je zult hem idd wel iets groter moeten plaatsen zodat dit wat beter te zien is. Vergeet je niet na te verscherpen?

Bij portretten van paarden (en ook vaak van honden ed) moet je vooral goed letten op je achtergrond. Die is bij deze niet zo mooi omdat je een stuk (scheef staand) huis ziet.
Ook kijk ik een beetje raar tegen de ogen aan, het rechter oog (voor de kijker links) lijkt geflitst en het linker oog niet. Of heeft hij gewoon een verschillende oog kleuren?

Dus, met het technische gedeelte kan ik je niet erg goed helpen maar er zijn genoeg mensen hier die dat wel kunnen :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 pony, naamloos.
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 12:31 
Moderator
Fotografie

Geslacht: Man
Hoi Leonie,

Je foto is idd. eigenlijk net te klein om 'm goed te kunnen beoordelen.
De drukke achtergrond is jammer, dat is een puntje om in 't vervolg op te letten......hoe rustiger je achtergrond, hoe minder je erdoor afgeleid wordt en hoe beter 't onderwerp tot z'n recht komt.
Bijna alle mooie foto's die je op i.net ziet zijn wel wat bewerkt, je moet je foto iig. bijna altijd wat naverscherpen na 't verkleinen.
Ik heb jouw foto ook even snel door Photoshop gehaald en aan wat schuifjes getrokken. ;)
Ik zie nu dat ik 'm eigenlijk iets teveel verscherpt heb, maar 't is maar om je een idee te geven......als je 't niks vindt dan haal ik 'm wel weer weg.

Fotografie

pony, naamloos.
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 13:07 
Lid

Bedankt allemaal. Sorry, niet goed opgelet. Op andere fora is dit de maximale grote om een foto te plaatsen. Dit stond dus nog gewoon in mijn standaardinstellingen. Ik zal hem vanavond als ik thuis ben even opnieuw plaatsen.

Bedankt. Ik had hem wel iets nabewerkt, maar niet heel erg. Hmm.. Jullie zien die doffe kleuren dus niet zo? Het kan ook aan mij (of mijn beeldscherm) liggen, maar die van mij lijkt wat doods. In de bewerking van Ron is hij al veel beter. (Wel fijn om te zien dat er dus wel meer uit mijn foto te halen valt :) )

Bedankt allemaal voor de reacties. Wat betreft de ogen: Ik weet niet hoe dat kan. haar ogen heb ik wel iets omhoog gehaald kwa contrast. maar allebei precies evenveel. Over de achtergrond hebben jullie zeker gelijk :) Niet als excuus, maar op dat moment zelf was ik al blij dat ze bleef staan en niet nieuwsgierig naar me toe kwam lopen. Maar ik ga er de volgende keer zeker wel op letten :)

pony, naamloos.
BerichtGeplaatst: 10 jan 2012 22:37 
Lid

http://oi40.tinypic.com/2ur5z7n.jpg
Niet naverscherpt zoals Ron dat gedaan heeft. maar wel in een groter formaat. Maar omdat hij nu te groot is plaats ik hem in een link

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp