Frans schreef:
Misschien wat tips.
Als je in jpeg fotografeert is het erg moeilijk om in uitgebeten wit nog detail terug te halen.
Het is dan niet onverstandig om te zorgen dat de hooglichten goed belicht zijn.
De meeste kans op succes is als je de belichtingsmeter op spotmeting zet, meet op lichtste deel van het paard, en dan tussen de 1 en 2 stops onderbelicht. Kwestie van uitproberen.
Kijk dan naar het histogram op je lcd-scherm of de hooglichten (net) binnen de grafiek blijven. Niet clippen heet dat ook wel.
In de nabewerking kun je in de donkere delen meestal voldoende detail terug halen.
Als je in RAW fotografeert kun dezelfde manier van lichtmeter gebruiken en mogen de lichte delen iets clippen op je lcd scherm. In Digital Photo Professional, de rawconverter van Canon, kun je dan de de lichte delen naar het gewenste niveau terugbrengen.
In bijvoorbeeld de GIMP kun je de foto verder nabewerken.
Vraag.
Fotografeer je in RAW?
Welke software voor bewerking gebruik je?
Hoe ervaren ben je daarmee? Kun je schaduw en hooglichtpunten zetten, kleuren verbeteren, contrast verbeteren?
Dank je wel voor deze goede uitleg, hier heb ik wat aan.
Ik fotografeer eigenlijk nooit in RAW en de Digital Photo Professional heb ik nog nooit gebruikt, zal wel ergens op cd staan om op mijn computer te installeren
Ik werk met Photoshop CS3 en daar doe ik eigenlijk alles mee, contrast, verscherpen, kleur aanpassen, omzetten naar zw of gemixte kleuren, kloonstempel etc etc.
Ik kan na Digital Photo professional toch gewoon mijn foto in CS3 aanpassen???
De lichtmeting ga ik idd volgende x meteen uitproberen.