Twister schreef:
...ik heb even zitten brainstormen met mezelf maar wat ik me herinner (de foto's zijn van begin jan.) is dat ik bij een snellere sluitertijd onderbelicht raakte....
Als de camera dus niet de juiste combinatie kan maken (voor een juiste belichting), dan zal het bij diafragmavoorkeuze dus de ingestelde diafragma als uitgangspunt nemen en de sluitertijd erbij berekenen.
In geval van sluitertijdvoorkeuze, zal de camera voor een juiste belichting dus de ingestelde sluitertijd nemen en het diafragma erbij berekenen. Als de camera bijvoorbeeld berekent dat een diafragma van f/2.8 nodig is voor een juist belichte foto, maar deze diafragma niet door de lens geleverd kan worden (bijvoorbeeld omdat het grootste diafragma f/4.5 is), dan zal de foto dus bij de ingestelde sluitertijd en een diafragma van f/4.5 (diafragma kan niet groter...) een niet goed belichte foto opleveren. In dit geval dus een onderbelichte (iets te donkere) foto. Je kunt ook al zien hoe de belichting er uit komt te zien in het scherm van je camera (tja... je hebt dan ook niet voor niets een Nikon

). Je ziet als het goed is bij onderbelichting en bij overbelichting een pijltje verschijnen in het balkje. <== of ==> wijzend naar resp. een - (van onderbelichting) of een + (van overbelichting). Bij een juiste belichting zal er niks verschijnen.
Conclusie: bij een bepaalde lichtsituatie geldt dat een goed belichte foto wordt gemaakt via een aantal combinaties van diafragma en sluitertijd (de driehoek van Nagtie). De vraag is
nu: "Wat heb je aan de verschillende combinaties?".
Met het diafragma kun je de scherptediepte beinvloeden.
- een groot diafragma (kleine f-waarde) levert je een kleine scherptediepte op
- een klein diafragma (kleine f-waarde) levert je een grote scherptediepte op.
Ter verduidelijking: diafragma = lensopening. Dit wordt gerealiseerd door de lamellen die je kunt zien als je van voor in de lens kijkt
De scherptediepte is het gebied in de foto waarin alles scherp wordt weergegeven.
Wat niet binnen de scherptediepte valt wordt wazig weergegeven. Dit gaat niet abrupt, maar er zit een verloop in.
Voor meer informatie over de scherptediepte:
http://www.dofmaster.com/dofjs.htmlMet de sluitertijd bepaal je of je een actie bevriest of dat je beweging in je foto toelaat
- je hebt al begrepen dat er een relatie bestaat tussen brandpunt en sluitertijd
- als je alle beweging wilt bevriezen, dan moet je dus een korte sluitertijd nemen (1/4000sec is bijv. erg kort)
- als je beweging in je foto wilt hebben, dan moet je een lange sluitertijd nemen (bijvoorbeeld 1 seconde).
Neem maar eens een foto van een stromend beekje (of stromende kraan/douche) met een korte sluitertijd en een lange sluitertijd. Bij de lange sluitertijd wel je camera ergens op zetten (stoel o.i.d. of een statief), om bewegingsonscherpte door eigen beweging te voorkomen.

ook deze waardevolle gegevens en die van nagtie uitgeprint en bij de rest gedaan.
sjonge wat hebben jullie er een verstand van zeg. ik ben wel niet blond maar vind deze materie toch erg lastig.
maar dat geeft heel niet want dat maakt het juist interresant.