Het is 27 jul 2025 14:02

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur mislukt?
 mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 22:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met de info die je nu hebt, morgen gewoon lekker spelen.
Opletten op de relatie diafragma - sluitertijd (je zult zien dat er een verband zit tussen deze grootheden) en dat A-voorkeuze of S-voorkeuze eigenlijk niks uitmaakt.
Sluitertijd voorkeuze kan handig zijn indien je in bepaalde situaties een bepaalde minimale sluitertijd moet hebben (bijvoorbeeld bij sportfotografie kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om met een minimale sluitertijd van 1/400sec te willen schieten). Een scherpe foto is in dat geval wat waard, een bewogen beeld niet meer (als je de artistieke uitspattingen even buiten beschouwing laat).

Vervolgens kun je onderzoeken wat de invloed is van de iso-waarde op de A- en S-waarde.

In alle situaties geldt dat voor een geslaagde foto voldoende licht aanwezig moet zijn.... en ja, soms is het niet mogelijk om een sluitertijd van 1/300sec te halen omdat het eenvoudigweg te donker is en je iso-waarde al op de 3200 staat ingesteld. Dan biedt uiteindelijk een flitser de uitkomst. Vergeet in zo'n geval niet om nog eens kritisch naar je iso-waarde te kijken en stel in ieder geval een iso-waarde in waarbij jouw camera geen ruis geeft in de foto.

:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 mislukt?
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 23:05 
Lid
Fotografie

Als je wat verder in de materie komt, blijkt dat je ook op hogere iso toch nog ruis arme foto's kunt krijgen, maar dan moet je gaan spelen met belichting en bewerken.

Na 4 jaar ben ik er nu aan toe dat proberen te begrijpen!

Maar idd lekker spelen, en idd voor tele heb je licht nodig, heb je dit niet kun je nog iets redden met beeld stabilisatie, een flitser of een statief. maar beeld stabilisatie of een statief doet niets aan bewegende onderwerpen.

Nah morgen heb je dus weer genoeg om mee te spelen, denk ik..
Er zijn mensen die jaren lang de techniek besturen, dus verwacht niet dat je het in een paar dagen helemaal gaat begrijpen, bij mij begint het nu na 4 jaar een beetje te dagen.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 01:02 
Lid
Fotografie

Twister schreef:
...ik heb even zitten brainstormen met mezelf maar wat ik me herinner (de foto's zijn van begin jan.) is dat ik bij een snellere sluitertijd onderbelicht raakte....

Als de camera dus niet de juiste combinatie kan maken (voor een juiste belichting), dan zal het bij diafragmavoorkeuze dus de ingestelde diafragma als uitgangspunt nemen en de sluitertijd erbij berekenen.
In geval van sluitertijdvoorkeuze, zal de camera voor een juiste belichting dus de ingestelde sluitertijd nemen en het diafragma erbij berekenen. Als de camera bijvoorbeeld berekent dat een diafragma van f/2.8 nodig is voor een juist belichte foto, maar deze diafragma niet door de lens geleverd kan worden (bijvoorbeeld omdat het grootste diafragma f/4.5 is), dan zal de foto dus bij de ingestelde sluitertijd en een diafragma van f/4.5 (diafragma kan niet groter...) een niet goed belichte foto opleveren. In dit geval dus een onderbelichte (iets te donkere) foto. Je kunt ook al zien hoe de belichting er uit komt te zien in het scherm van je camera (tja... je hebt dan ook niet voor niets een Nikon :) ). Je ziet als het goed is bij onderbelichting en bij overbelichting een pijltje verschijnen in het balkje. <== of ==> wijzend naar resp. een - (van onderbelichting) of een + (van overbelichting). Bij een juiste belichting zal er niks verschijnen.

Conclusie: bij een bepaalde lichtsituatie geldt dat een goed belichte foto wordt gemaakt via een aantal combinaties van diafragma en sluitertijd (de driehoek van Nagtie). De vraag is
nu: "Wat heb je aan de verschillende combinaties?".

Met het diafragma kun je de scherptediepte beinvloeden.
- een groot diafragma (kleine f-waarde) levert je een kleine scherptediepte op
- een klein diafragma (grote f-waarde) levert je een grote scherptediepte op.
Ter verduidelijking: diafragma = lensopening. Dit wordt gerealiseerd door de lamellen die je kunt zien als je van voor in de lens kijkt
De scherptediepte is het gebied in de foto waarin alles scherp wordt weergegeven.
Wat niet binnen de scherptediepte valt wordt wazig weergegeven. Dit gaat niet abrupt, maar er zit een verloop in.
Voor meer informatie over de scherptediepte: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Met de sluitertijd bepaal je of je een actie bevriest of dat je beweging in je foto toelaat
- je hebt al begrepen dat er een relatie bestaat tussen brandpunt en sluitertijd
- als je alle beweging wilt bevriezen, dan moet je dus een korte sluitertijd nemen (1/4000sec is bijv. erg kort)
- als je beweging in je foto wilt hebben, dan moet je een lange sluitertijd nemen (bijvoorbeeld 1 seconde).
Neem maar eens een foto van een stromend beekje (of stromende kraan/douche) met een korte sluitertijd en een lange sluitertijd. Bij de lange sluitertijd wel je camera ergens op zetten (stoel o.i.d. of een statief), om bewegingsonscherpte door eigen beweging te voorkomen.

Laatst bijgewerkt door Henry op 02 jan 2011 22:10, in totaal 1 keer bewerkt.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 14:35 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
ik ben er nog niet geheel uit en blijf het erg lastig vinden om de juiste combinatie te vinden. Heb net weer wat foto's genomen van ja Twister, Filette en Anne Beau , onze honden.
Nu staat bijv. Twister er wel scherp op , maar weer erg donker, omdat ik nu wel de sluitertijd omlaag heb gedraaid iso verhoogd naar 400 ivm het sombere weer. Had misschien ook een foto moeten nemen op 800 iso maar daar heb ik dus niet aangedacht.

oeps niet gezien dat er nog een bladzijde was.
ai. sorrrrry.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 14:42 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Twister schreef:
...ik heb even zitten brainstormen met mezelf maar wat ik me herinner (de foto's zijn van begin jan.) is dat ik bij een snellere sluitertijd onderbelicht raakte....

Als de camera dus niet de juiste combinatie kan maken (voor een juiste belichting), dan zal het bij diafragmavoorkeuze dus de ingestelde diafragma als uitgangspunt nemen en de sluitertijd erbij berekenen.
In geval van sluitertijdvoorkeuze, zal de camera voor een juiste belichting dus de ingestelde sluitertijd nemen en het diafragma erbij berekenen. Als de camera bijvoorbeeld berekent dat een diafragma van f/2.8 nodig is voor een juist belichte foto, maar deze diafragma niet door de lens geleverd kan worden (bijvoorbeeld omdat het grootste diafragma f/4.5 is), dan zal de foto dus bij de ingestelde sluitertijd en een diafragma van f/4.5 (diafragma kan niet groter...) een niet goed belichte foto opleveren. In dit geval dus een onderbelichte (iets te donkere) foto. Je kunt ook al zien hoe de belichting er uit komt te zien in het scherm van je camera (tja... je hebt dan ook niet voor niets een Nikon :) ). Je ziet als het goed is bij onderbelichting en bij overbelichting een pijltje verschijnen in het balkje. <== of ==> wijzend naar resp. een - (van onderbelichting) of een + (van overbelichting). Bij een juiste belichting zal er niks verschijnen.

Conclusie: bij een bepaalde lichtsituatie geldt dat een goed belichte foto wordt gemaakt via een aantal combinaties van diafragma en sluitertijd (de driehoek van Nagtie). De vraag is
nu: "Wat heb je aan de verschillende combinaties?".

Met het diafragma kun je de scherptediepte beinvloeden.
- een groot diafragma (kleine f-waarde) levert je een kleine scherptediepte op
- een klein diafragma (kleine f-waarde) levert je een grote scherptediepte op.
Ter verduidelijking: diafragma = lensopening. Dit wordt gerealiseerd door de lamellen die je kunt zien als je van voor in de lens kijkt
De scherptediepte is het gebied in de foto waarin alles scherp wordt weergegeven.
Wat niet binnen de scherptediepte valt wordt wazig weergegeven. Dit gaat niet abrupt, maar er zit een verloop in.
Voor meer informatie over de scherptediepte: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Met de sluitertijd bepaal je of je een actie bevriest of dat je beweging in je foto toelaat
- je hebt al begrepen dat er een relatie bestaat tussen brandpunt en sluitertijd
- als je alle beweging wilt bevriezen, dan moet je dus een korte sluitertijd nemen (1/4000sec is bijv. erg kort)
- als je beweging in je foto wilt hebben, dan moet je een lange sluitertijd nemen (bijvoorbeeld 1 seconde).
Neem maar eens een foto van een stromend beekje (of stromende kraan/douche) met een korte sluitertijd en een lange sluitertijd. Bij de lange sluitertijd wel je camera ergens op zetten (stoel o.i.d. of een statief), om bewegingsonscherpte door eigen beweging te voorkomen.

ook deze waardevolle gegevens en die van nagtie uitgeprint en bij de rest gedaan.
sjonge wat hebben jullie er een verstand van zeg. ik ben wel niet blond maar vind deze materie toch erg lastig.
maar dat geeft heel niet want dat maakt het juist interresant.

met groetjes
Twister

mislukt?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 14:54 
Lid
Fotografie

tjah.. dat is gewoon veel lezen, veel vragen, en hopen dat je er wat mee kan. En dan nog kost het tijd om de gelezen tijd te begrijpen?

mislukt?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 20:05 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
tjah.. dat is gewoon veel lezen, veel vragen, en hopen dat je er wat mee kan. En dan nog kost het tijd om de gelezen tijd te begrijpen?

inderdaad en veel oefenen.
met groetjes
Twister

mislukt?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010 20:46 
Lid
Fotografie

Is het vandaag nog gelukt?
Heb je de verschillende verbanden in de praktijk gezien en heb je er mee "gespeeld"?

mislukt?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 08:18 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Is het vandaag nog gelukt?
Heb je de verschillende verbanden in de praktijk gezien en heb je er mee "gespeeld"?

ja, zie boven.
maar ik ben er nog niet uit en na het weer lezen van jullie tips ga ik het vandaag nog een keer proberen. Ik ga vandaag naar Barneveld en neem mijn honden mee. Daar kan ik dan misschien nog wat foto's maken in/bij de bossen.
Gisteren heb ik alleen foto's gemaakt op de sluiterstand. Hopelijk heb ik vandaag meer tijd om ook de andere standen te gebruiken.
Als het uberhaupt wat wordt dan zet ik er nog een foto bij .
met groetjes
Twister

mislukt?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 08:54 
Lid
Fotografie

Gewoon een foto plaatsen waarvan je niet weet waarom deze mislukt is. Op basis van de exif informatie kunnen we je altijd zinvolle tips geven.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 21:22 
Lid
Fotografie

henry ik heb vandaag een paar foto´s gemaakt. eigenlijk vond ik het bere koud en was er ook niet echt op gekleed en had ook niet veel tijd, maar de honden moesten er toch uit dus de camera ging mee. ik heb ze boven aan bij de rest gezet, onbewerkt. ik weet dat ze hier een daar nog recht gezet moeten worden en ik denk dat de foto van anne beau ook nog wat nabewerkt moet worden qua licht. en ook twister zit in het midden , niet zo heel mooi maar dat kan nog bijgewerkt worden.
de foto van Anne Beau heb ik iets geknipt omdat er een irritante misschien wel hele aardige jogger in beeld liep.
vertel maar, hoe hebben mijn bibbervingers het vanaf gebracht.
met groetjes
Twister

mislukt?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 21:47 
Lid
Fotografie

Hoewel de sluitertijd in deze drie updates van je erg traag is (1/25s, 1/40s en 1/20s) zien de foto's er wel beter uit, maar dat komt ook omdat de hond niet bewoog in update 1 en update 3. In update 2 bewoog de hond wel en zie je gelijk bewegingsonscherpte. Achtergrondje vind ik heel netjes.

Je kunt duidelijk zien dat er beperkt licht aanwezig is (bewolkt dagje dus). Met andere woorden: als je deze zoomlens wilt gebruiken zul je bij deze lichtsituatie dus de iso-waarde flink omhoog moeten draaien. Je hebt de iso-waarde op 400 gezet. Deze kan volgens mij best wel wat hoger. Je zult zien dat de foto's daar scherper van wordt. Bij iso 800 waren de sluitertijden 1/50s, 1/80s en 1/40s geweest. In principe nog te laag voor jouw ingesteld brandpuntsafstand van resp. 135mm, 92mm en 180mm. Ik weet niet of je een VR-lens hebt, maar als dat zo is, dan heeft de VR-techniek je geholpen bij het opleveren van acceptabele foto's (1 en 3), anders heb je gewoon een vaste hand :D

Als het zonnetje doorbreekt zul je zien dat het veel eenvoudiger is om scherpe foto's te maken. De sluitertijd zal bij een zonnetje door het aanwezige licht immers flink afnemen (sneller worden), waardoor je ook met de hogere brandpuntsafstanden scherpe foto's kunt maken.

mislukt?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 22:55 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Hoewel de sluitertijd in deze drie updates van je erg traag is (1/25s, 1/40s en 1/20s) zien de foto's er wel beter uit, maar dat komt ook omdat de hond niet bewoog in update 1 en update 3. In update 2 bewoog de hond wel en zie je gelijk bewegingsonscherpte. Achtergrondje vind ik heel netjes.

Je kunt duidelijk zien dat er beperkt licht aanwezig is (bewolkt dagje dus). Met andere woorden: als je deze zoomlens wilt gebruiken zul je bij deze lichtsituatie dus de iso-waarde flink omhoog moeten draaien. Je hebt de iso-waarde op 400 gezet. Deze kan volgens mij best wel wat hoger. Je zult zien dat de foto's daar scherper van wordt. Bij iso 800 waren de sluitertijden 1/50s, 1/80s en 1/40s geweest. In principe nog te laag voor jouw ingesteld brandpuntsafstand van resp. 135mm, 92mm en 180mm. Ik weet niet of je een VR-lens hebt, maar als dat zo is, dan heeft de VR-techniek je geholpen bij het opleveren van acceptabele foto's (1 en 3), anders heb je gewoon een vaste hand :D

Als het zonnetje doorbreekt zul je zien dat het veel eenvoudiger is om scherpe foto's te maken. De sluitertijd zal bij een zonnetje door het aanwezige licht immers flink afnemen (sneller worden), waardoor je ook met de hogere brandpuntsafstanden scherpe foto's kunt maken.

hihi ja ik heb een vr lens :wacko gelukkig, ik heb desondanks nu echt de tijd genomen om de foto te klikken alleen natuurlijk weer niet naar de iso gekeken wel gekeken m aar niet veranderd omdat ik ook een paar hele lichte foto's ertussen had zitten dus dacht ik dat de iso wel goed zat.
de brandpuntafstand. dat is voor mij nog een heikel pnt. sorry
foto 2; ja haha, deze hond kan lastig stilzitten laat staan normaal lopen dus dit gaat altijd met 120 km pu. heb er nog meer van maar dat is helemaal niet om aan te zien, vandaar alleen deze.
morgen en woe heb ik het te druk met werk dus do ga ik weer op pad met camera.
iiv bedankt tot zover.
met groetjes
Twister

mislukt?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 23:30 
Lid
Fotografie

Voordat je op het ontspanknopje drukt:
- kijk naar de brandpuntsafstand
- controleer de sluitertijd. Is deze sneller of gelijk aan 1/brandpuntsafstand?
- zo ja, dan afdrukken
- zo nee, iso-waarde verhogen en dan afdrukken.

Lage iso-waarden geven je geen ruis in de foto, hoge iso-waarden wel. Probeer als het even kan onder de iso 800 te blijven, maar als het niet anders kan... dan moet het maar even boven de iso 800. Let bij de volgende foto's op of de iso-waarde hoog moet zijn :)

mislukt?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 23:52 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Voordat je op het ontspanknopje drukt:
- kijk naar de brandpuntsafstand
- controleer de sluitertijd. Is deze sneller of gelijk aan 1/brandpuntsafstand?
- zo ja, dan afdrukken
- zo nee, iso-waarde verhogen en dan afdrukken.

Lage iso-waarden geven je geen ruis in de foto, hoge iso-waarden wel. Probeer als het even kan onder de iso 800 te blijven, maar als het niet anders kan... dan moet het maar even boven de iso 800. Let bij de volgende foto's op of de iso-waarde hoog moet zijn :)

\naar mijn brandpuntafstand kijken?
dan moet ik dus op mijn lens kijken want dit zie ik toch niet in mijn beeld?
ik zie het f getal en hoeveel foto's ik nog kan maken\

mislukt?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 15:06 
Lid
Fotografie

Twister aan de voorkant van je lens staan toch je brandpuntafstend aangegeven?

Ik weet dat dit niet mijn topic is, maar mag ik toch even melden dat de uitleg van Nagtie en Henry echt heel duidelijk zijn! Ik, als lezer hier, begin door jullie voorbeelden toch wat meer te snappen van sluitertijden :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 mislukt?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 16:22 
Lid
Fotografie

Maar je hebt toch wel een idee? Als je je lens helemaal inzoomt dan is het 300mm helemaal uit is 70mm daar tussen zit dan dus de rest.
Je kunt dat wel ongeveer inschatten, en weet je het echt niet even op je lens kijken.

Dank je Christiaan.. en nu nog in de praktijk brengen..

mislukt?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 20:06 
Lid
Fotografie

Twister schreef:
...naar mijn brandpuntafstand kijken? Dan moet ik dus op mijn lens kijken want dit zie ik toch niet in mijn beeld? Ik zie het f getal en hoeveel foto's ik nog kan maken

Klopt, de brandpuntsafstand kun je aflezen op je lens.
Je hebt een Nikon AF-S VR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF DX lens.
(Dit betekent dan ook dat je nooit een brandpuntsafstand van 300mm kan instellen, dit even ter correctie op eerdere teksten hier geschreven)

Dus, even voor jou duidelijkheid: je brandpuntsafstand loopt van minimaal 18mm tot maximaal 200mm. Als je dus weet hoever je ingezoomd hebt (brandpuntsafstand aflezen op de lens), dan heb je dus een sluitertijd nodig die sneller is dan 1/brandpuntsafstand :)

mislukt?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 20:23 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Twister schreef:
...naar mijn brandpuntafstand kijken? Dan moet ik dus op mijn lens kijken want dit zie ik toch niet in mijn beeld? Ik zie het f getal en hoeveel foto's ik nog kan maken

Klopt, de brandpuntsafstand kun je aflezen op je lens.
Je hebt een Nikon AF-S VR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF DX lens.
(Dit betekent dan ook dat je nooit een brandpuntsafstand van 300mm kan instellen, dit even ter correctie op eerdere teksten hier geschreven)

Dus, even voor jou duidelijkheid: je brandpuntsafstand loopt van minimaal 18mm tot maximaal 200mm. Als je dus weet hoever je ingezoomd hebt (brandpuntsafstand aflezen op de lens), dan heb je dus een sluitertijd nodig die sneller is dan 1/brandpuntsafstand :)

dank jullie wel, wederom, ik heb trouwens ook een 70-300 maar dat maakt niet uit het principe is hetzelfde.
ik ga as. don. dus weer aan de slag. waarschijnlijk moet ik gewoon ook wat meer gevoel met mijn lens krijgen.
met groetjes
Twister

mislukt?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2010 20:46 
Lid
Fotografie

Ok, dan slaan de opmerkingen over de 300mm dus op je 70-300mm lens :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2