gpauwen schreef:
Ik zal wel weer een storm van verontwaardiging oogsten, maar ik vind dit soort dieren een goed voorbeeld van de vreselijke dingen die de mens met de natuur uithaalt. Dit is geen gewone kat, maar een door de mens kunstmatig gefokte variant. Het oorspronkelijke haarloze beestje werd met zijn eigen moeder gekruist, omdat iemand er wat in zag. Normaliter zou hij gewoon zijn overleden, omdat een kat zonder haar gewoon een misbaksel is en niet levensvatbaar zou zijn. Deze katten kunnen niet eens gewoon lekker in de zon gaan liggen, omdat hun huid dan verbrandt. Vind dit iets voor de dierenbescherming !
Beste,
Iedereen heeft recht op een mening, en mag deze wat mij betreft ook uiten. Wel vraag ik me af of dit hét podium is om deze mening te uiten. Zoals het "not done" is om een model te beoordelen op een foto forum en niet de foto...zo valt dit ook in dezelfde categorie. Je reactie wordt daarom gewaardeerd, maar had er op zijn minst ook iets over de foto's zelf vermeld.
En dan een stukje genetica...élk rasdier is uiteindelijk verkregen door gebruik te maken van inteelt. Het is namelijk onmogelijk om zonder inteelt een ras te ontwikkelen en instand te houden. Dat de sfinx daarom uiteindelijk is ontstaan uit een kruising tussen moeder en zoon is in dierenwereld daarom ook helemaal niet vreemd. Bij honden zijn er ook verschillende naaktvarianten gewend...waarvan er één zelfs tot een zeer oud ras behoort, namelijk de mexicaanse naakthond. Ook deze hond moet met zonnebrand worden ingesmeerd omdat hij anders verbrand. Wij mensen overigens ook...maakt dat ons ook misbaksels?
Daarnaast is de sfinx een overwegend gezond kattenras, die geen enkele lichamelijke beperking kent, behalve het meer vatbaar zijn voor de zon door het ontbreken van de vacht.
Als je je dan druk wil maken over misselijkmakende foktoestanden...dan zou ik die energie steken in hondenrassen die niet meer natuurlijk kunnen voortplanten, moeten leven met ademhalingsproblemen, uitpuilende ogen, continu hoofdpijn (en toevallen) door een te kleine schedel....alleen maar omdat "wij mensen het mooi vinden"...
Neem mijn eigen hondenras, de Boerboel...begin jaren 80 is de officiële fok gestart met 72 geselecteerde exemplaren. Inmiddels zijn er alleen in Nederland al zo'n 1500 Boerboels dacht ik...wereldwijd tienduizenden...hoeveel inteelt denk je dat daar bij zit?

Sterker nog....ik kén een hond persoonlijk die het product is van een vader op dochter kruising...een beresterke, gezonde en superlieve Boerboel....
Hoe gek het ook klinkt, inteelt is in rassenwereld heel normaal...en is de enige manier om bepaalde raskenmerken (genen) goed terug te laten komen in nakomelingen.
Voor wat betreft de Sfinx deel ik je mening dus niet. Het is een gezond kattenras...met een eigen karakteristiek en uiterlijk.
@rest...thanks voor reacties