Dank jullie wel voor je reacties.
Ik zie nu dat niet alleen Antoinette de vraag heeft gesteld of ik niet bang was, want wilde zwijnen kunnen inderdaad erg agressief zijn, zeker als ze jongen hebben (zoals Fran al heeft gemeld, is zij door de wilde zwijnen een hond kwijtgeraakt).
In Nederland mogen wilde zwijnen maar op een beperkt aantal plekken in het wild leven. De overige gebieden zijn voor hun zogenaamde nulgebieden, met andere woorden: als daar een wild zwijn wordt gezien, moet deze worden verjaagd of worden afgeschoten. De Oostvaardersplassen is zo'n nulgebied. In 2010 is daar voor het laatst nog een jong mannetje gezien, die door de boswachter is afgeschoten. Ze zouden nog uitzoeken waar deze vandaan is gekomen, maar de resultaten van dit onderzoek ben ik op het internet niet meer tegengekomen. Deze foto is dan ook
niet in de Oostvaardersplassen gemaakt.
Ik kwam gisteren om 07:15 uur aan bij de Oostvaardersplassen, maar deze bleek nog dicht te zijn. Na een kwartiertje te hebben gewacht (en toch 1 foto te hebben geschoten van herten die ik bij een meertje bij de ingang zag. Zie mijn post: Herten van de OVP), besloot ik om naar het natuurpark Lelystad te gaan. Dit park ligt zo'n 5km van de OVP vandaan en hier was ik zo'n 10 jaar eerder geweest. Toen had ik daar een alleraardigst tafereeltje gezien van wilde zwijnen met hun kroost. Ik had toen altijd al zoiets van: "daar wil ik nog eens een foto van maken". Ik wist niet of er jonge biggetjes waren, maar ik besloot om er gewoon heen te gaan (parkeren kost je dan € 3,- voor een hele dag en de toegang tot het park is gratis).
Deze foto is dan ook genomen in het natuurpark Lelystad. De dieren leven daar binnen een omheining; de wilde zwijnen wel met schrikdraad, en die werkt... heb ik moeten vaststellen. Ik heb me bij het maken van de foto's dan ook niet bang gevoeld. Deze plaat is trouwens genomen op een afstand van (ik schat) zo'n 40 meter.
Ik ben bij deze wilde zwijnen een half uurtje gebleven. De groep die ik daar op dat moment heb gezien bestaat uit zo'n 6 volwassenen en een aantal biggetjes (de groep biggetjes is trouwens groter dan wat jullie hier zien), wellicht is de groep volwassenen nog groter maar dat weet ik niet. Ik ben niet het hele gebied van de wilde zwijnen rond geweest.
Op een gegeven moment groepeerden een aantal biggetjes zich en liepen ze op 40 meter afstand enkele seconden in 1 lijn naar me toe, geflankeerd door twee volwassene. Ik had ook nog eens geluk dat ze eerst deels de bossen in waren gelopen en er nu uitkwamen, waardoor ik een mooie achtergrond mee kreeg. Door de andere volwassene uit de foto te croppen lijkt het net alsof dit dus 1 familie is.
Ik hoop dat door mijn verhaal de magie niet helemaal uit de foto verdwenen is