Het is 23 jun 2025 22:50

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Wachtend........
 Wachtend........
BerichtGeplaatst: 04 jan 2016 13:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In de instellingen van je camera is er een optie om de foto er meer of minder verscherpt uit te laten komen. Die optie hebben anderen ook. Met de opmerking dat een foto "zo uit de camera is gekomen" neem ik dan ook met het bekende korreltje zout.

Over "de lens leren kennen" het volgende. Je ziet vaak dat mensen even moeten wennen aan de nieuwe lens. Wat zijn de juiste instellingen op de camera en wat is de beste houding?, welke diafragma's kun je het beste nemen.

Dit geldt ook voor de nabewerking.

Last but not least: geloof niet wat mensen allemaal beweren over hun nabewerking-acties. "Bijna niks", "weinig", of "veel", zijn geen gestandaardiseerde termen. Een ieder van ons geeft daar zijn eigen invulling aan.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wachtend........
BerichtGeplaatst: 04 jan 2016 13:52 
Lid
Fotografie

Automatische verscherping heb ik vanmorgen op 3 gezet.

Ik fotografeer sinds ik de 300mm heb alleen vanaf statief, maar niet met een schommelkop. Dus er zit nog steeds kan op bewegingsonscherpte in.
Ik diafragmeer (met de converter) altijd naar F/8, hoger wil ik niet, dan gaat het ten koste van mijn achtergrond, en met een groter diafragma word hij weer onscherper.
Omdat op het statief wat ik gebruik geen schommelkop zit (en dus nog steeds kan heb op bewegingsonscherpte) kies ik het liefst voor een sluitertijd boven 1/500 sec. Ik heb dan toch een beetje het gevoel dat ik mijn lens al aardig ken... :)

Zou je ook antwoord willen geven op mijn vraag over de Full Frame?

Wachtend........
BerichtGeplaatst: 04 jan 2016 15:06 
Lid
Fotografie

Als je vraag is of de Tokina-lens een full frame lens is, dan is mijn antwoord "ja, volgens mij wel".

Als je vraag gaat waarmee je scherpe foto's maakt, dan is mijn antwoord: "met een kwalitatief goede lens". De body is op dit punt veel minder belangrijk. Jouw Tokina 300mm f/2.8 is een goede lens. Je moet hiermee wel leren fotograferen. Dat jij weet welke instellingen nodig zijn, is slechts 1 deel van het verhaal. Rob wist precies wat de juiste instellingen waren voor zijn 500mm f/4, maar toen hij zijn 5D Mark III had, moest hij weer even wennen aan dat toestel. Rob fotografeert vanaf een stevig statief, maar toch waren zijn eerste foto's minder van kwaliteit dan de foto's die hij nu maakt. Hoe kan het dat het "indrukken van het knopje" dit verschil maakt? :dk. Juist! Hij moest eerst het toestel leren kennen, vooraleer hij weer een vriendje had aan dit toestel. Ik heb in het verleden reacties van mensen gelezen dat ze niet konden geloven dat hun nieuwe apparatuur minder scherpe foto's afleverde dan hun oude apparatuur die kwalitatief minder is. Het antwoord: zorg dat je zo snel mogelijk vriendjes wordt met je nieuwe apparatuur!

Als je vraag gaat over de combinaties, dan denk ik dat je met een 1.4x teleconverter veel scherpere foto's maakt dat met een 2x teleconverter. Ik ga er dan wel van uit dat de teleconverters van het zelfde merk zijn, dus beiden zij een Nikon of een Kenko. Persoonlijk zou ik niet met een 2x teleconverter foto's maken. Mijn ervaringen en de reviews op het internet zijn wat dat betreft gelijk: je levert enorm in op de kwaliteit van de foto. Gotchas is echter een andere mening toegedaan, zij maakt wel scherpe foto's met haar 70-200mm en 2x teleconverter. Voor mij is zij dan ook "de uitzondering op de regel". :)

Als je vraag gaat over een D3/D700, dan is mijn antwoord dat als je gaat croppen, je een camera moet hebben die over voldoende pixels beschikt. Wat dat betreft is een D7000 een betere optie dan een D300. Zo is een D700 een betere optie dan een D3 of D300, simpelweg omdat die een sensor heeft met meer pixels. Zo heeft een D750 meer pixels dan een D700 en kun je daar beter mee croppen. Omdat je voor vogeltjes altijd mm's tekort komt is kunnen croppen belangrijk (als je de vogeltjes er min of meer beeldvullend op wilt hebben staan).

Persoonlijk ben ik van mening dat bij jou de grootste winst valt te behalen door je iets meer te bekwamen in foto-nabewerking. Ik zeg niet dat je slecht bent in het nabewerken, maar dat daar bij jou nog de meeste winst valt te behalen. Je zag het bij Rob: toen hij een kwalitatief goede foto uit zijn Mark III wist te halen, kon hij met zijn bekende Photoshop workflow de foto verbeteren zoals hij gewend was. Het resultaat zijn haarscherpe foto's. Ik weet dat Ron ook de nodige tijd heeft gestoken in het vinden van een juiste workflow om zijn foto's met Photoshop te verbeteren. Dit truckje past hij nu keer op keer toe. Ron doet bijvoorbeeld met selectief verscherpen. Zelfs Fotosmurf leert nu steeds beter "soppen", eerst vind hij dit niet nodig. Wellicht is het een idee om je te bekwamen in slechts 1 pakket in plaats van het nu met twee pakketten te doen.

Nog iets over een schommelkop: het is echt niet zo dat je met een schommelkop alleen maar scherpe foto's maakt. Het is ook niet zo dat niet-schommelkoppen verkeerde keuzes zijn. Met een schommelkop ben je alleen in staan om heel snel te reageren. De combinatie statief-statiefkop bepaalt de stabiliteit. Heb je al een draadontspanner. Dit kan namelijk een wereld van verschil uitmaken. Een Chinees draadontspannertje kost zo goed als niks. Eentje in de winkel in NL kost je max €10,-. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je het toestel teveel beweegt als je de ontspanknop indrukt, maar alle kleine beetjes helpen....

Al met al: met de 300mm f/2.8 heb je een goede lens in handen. Met de D300 of de D7000 moet je ook goede foto's kunnen maken. Kan het beter? Jazeker! Als je €17.000 op tafel legt koop ik voor jou de ideale combinatie (Nikon D810 met 500mm f/4, 1.4x teleconverter, stevig Gitzo statief uit de 3-serie en wimberley schommelkop en draadontspanner óf het Canon equivalent). Uiteraard zitten nog genoeg combinaties tussen wat jij hebt en de "ideale combinatie", maar er zijn ook heel veel combinaties die veel minder geschikt zijn.
Ik ben van mening dat bij jou op dit moment de grootste winst valt te behalen in de nabewerking.

Wachtend........
BerichtGeplaatst: 04 jan 2016 17:29 
Lid
Fotografie

:shock :shock

Wat veel informatie! :super

Ik reageer later even terug.. :)

Wachtend........
BerichtGeplaatst: 04 jan 2016 18:18 
Lid
Fotografie

Matthijs volgens mij ben je een tikkeltje geobsedeerd door het fenomeen scherpte.

Niets helpt. Geen hulp van de kenners, geen TC's, maar zeker ook NIET een nieuwe camera of objectief.

Qua ruis en verscherpen zou ik zeggen kijk nog eens naar mijn filmpje over verscherpen.

viewtopic.php?f=43&t=50233

Je maakt hardstikke mooie foto's. Je hebt een leuke, eigen manier van nabewerken.

Nu moet je alleen nog ophouden met zeuren. Smiley naar keuze.

Wachtend........
BerichtGeplaatst: 04 jan 2016 19:06 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Henry vroeg mij of ik de foto van Matthijs wilde bewerken, dus bij deze:

Fotografie

Wachtend........
BerichtGeplaatst: 04 jan 2016 20:58 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
Ik houd een aantal sites in de gaten met professionele fotografen en die verscherpen hun foto's nauwelijks en zijn retescherp. Hoe doen hun dat dan?

Dit is niet eerlijk tov jezelf, Matthijs. Profs zijn meestal geen 14jaar :dk
Je mag en kan jezelf niet vergelijken met profs die veel ouder zijn en daardoor veel meer ervaring hebben!

Ten slotte: je mag heel blij zijn met je materiaal. Toen ik 13 was moest ik het met veeeeeeel minder doen :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Wachtend........
BerichtGeplaatst: 05 jan 2016 00:08 
Lid
Fotografie

Ron bewijst dat het wel degelijk een scherpe foto is, iets waar ik ook al van overtuigd was. :jump
...maar ook dat je wel degelijk een goede set in handen hebt die scherpe foto's produceert
...maar ook dat je apparatuur niet gekalibreerd hoeft te worden

Nu aan de slag om je Photoshop skills te verbeteren ;)

Wachtend........
BerichtGeplaatst: 10 jan 2016 20:14 
Lid
Fotografie

Ron62 schreef:
Henry vroeg mij of ik de foto van Matthijs wilde bewerken, dus bij deze:

Fotografie

Wow, wat een verschil :shock :up !

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2