Het is 20 apr 2024 04:45


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Marie the cat
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 11:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 105
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 12:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Doordat je er dicht op zat, heb je de indringende blik van katachtige roofdieren (wat Marie uiteraard is) mooi gevangen. De foto had van mij wel ietsje lichter gemogen en het neusje lijkt op het randje van het scherptedieptegebied te liggen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 12:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 105
@Henry, dankjewel voor je reactie! Ja het klopt. Ik ben niet helemaal tevreden over de scherpte van het neusje, hier heb je helemaal gelijk in!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 12:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24332
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het neusje is inderdaad iets onscherp maar storender vind ik het feit dat de ogen ook niet scherp zijn. Verder een mooie blik die de foto spannend maakt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 15:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op het "grote scherm" zie ik ook dat de scherptediepte net niet de ogen volledig omsluit.
De scherpte valt op de grens waar het voorhoofd over gaat in de neus. De scherptediepte is erg klein.

In het algemeen valt de scherptediepte uiteen in twee delen: voor het scherpstelpunt en na het scherpstelpunt. De scherptediepte voor het scherpstelpunt is ongeveer 1/3 deel van de totale scherptediepte en na het scherpstelpunt ongeveer 2/3 deel van de totale scherptediepte. Vandaar ook dat het duidelijker te zien is dat het neusje er buiten valt.

Als je Marie binnen handbereik heb, dan zou je de foto over kunnen maken. Om een grotere scherptediepte te krijgen moet je een grotere f-waarde instellen. Ik heb geen idee met welke f-waarde je deze foto hebt gemaakt, maar stel je hebt hem gemaakt met f/5.6, dan zou je de volgende kunnen maken met bijvoorbeeld f/11. Ga niet verder dan f/16, want door de dan optredende diffractie wordt je foto onscherper.

Een grotere f-waarde vraagt wel meer omgevingslicht. Als dat niet voorhanden is, dan kun je ook de ISO-waarde wat omhoog gooien. Ga hier voorzichtig mee om, want door de ISO-waarde omhoog te gooien introduceer je ruis in je foto. Die ruis zie je terug als paarse en groene spikkels, het best zichtbaar in de donkere delen van de foto, en paarse en groene spikkels zijn geen verbetering voor je foto. Je maakt je foto's met een Nikon D3100. Ik zou de ISO-waarde maximaal tot ISO800 opvoeren.

Voor een foto waar geen bewegingsonscherpte in zit, moet je de stelregel hanteren dan de minimale sluitertijd gelijk moet zijn aan 1/brandpuntsafstand. Als je deze foto hebt gemaakt met een 50mm lens, dan moet de sluitertijd dus minimaal 1/50sec zijn (dus niet langer om bewegingsonscherpte te voorkomen).

De scherptediepte is van een paar factoren afhankelijk, waaronder de afstand tot je onderwerp. Hier vind je een tool waarmee je wat kunt spelen. Door iets meer afstand te nemen vergroot je ook de scherptediepte. Je kunt vervolgens in Photoshop de foto wat bijsnijden. UPDATE: Door je foto vervolgens bij te snijden neemt de scherpte doordat je het beeld vergoot bij gelijkblijvende kijkafstand iets af.

Succes!


________________________________________________________
Update: tekst aangevuld (dank aan Frans voor het signaal).


Laatst bijgewerkt door Henry op 09 maart 2019 13:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 15:52 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40668
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg zowel Henry als Rob hier.
Ik had het liefst zowel het neusje als de ogen scherp gezien en heb het idee dat de grootste scherpte precies daar tussenin ligt.
Als je van zo dichtbij een foto maakt dan valt het ook niet mee om alles scherp te krijgen, de scherpte diepte wordt minder als je dichter op je onderwerp gaat, maar ook een groot diafragma(kleiner getal) geeft minder scherpte diepte.
Soms moet je toch weleens een groot diafragma gebruiken omdat de sluitertijd anders te lang wordt en je daardoor weer last krijgt van bewegingsonscherpte en dat wil je ook niet.

De oplossing is dan, als je onderwerp wel stil blijft liggen/staan, om meerdere foto's te maken, bijvoorbeeld 2 of 3, met het scherpstelpunt op verschillende punten, dus bijvoorbeeld 1 keer op de ogen scherp gesteld, 1 keer op de neus en 1 keer er tussenin en die foto's dan later in Photoshop(of een ander programma) aan elkaar te plakken, een soort van fotostacking dus. ;)

Edit....Ik zie net dat Henry ook een heel verhaal getypt heeft, maar dat hij het weer op een iets nadere manier op zou lossen(meer afstand, hogere ISO.).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 16:34 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 20748
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie kop, rest is al gezegd :) :) Gr. Hans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 17:17 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24485
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Valt me op dat zowel deze foto als die van de pelikaan eerder stevig zijn onderbelicht. Dat kan liggen aan je camera (staat deze wel goed ingesteld?) of aan je nabewerking, als je daar aan doet. In dat geval is misschien je beeldscherm te licht afgesteld.

In het geval van de pelikaan hielp je dat wel omdat dan de witte partijen niet overbelicht raken, maar hier is het echt wel een foutje. Misschien even mer Erik naar kijken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 19:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16060
Woonplaats: Kunrade-Voerendaal
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij valt deze netjes binnen het totaalbeeld. Hier en daar zou het nog wat lichter en scherper mogen maar dat zijn minder storende kleinigheden voor mij.
Als totaalplaat kan ik deze goed waarderen!!! :up :up :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 20:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49081
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als totaalplaat een mooie.
Mooie uitsnede.
De scherptediepte is ook voor mij te klein.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 08 maart 2019 21:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42053
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Totaal beeld is goed.

Verder te donker en ik denk dat de scherpte op de snorharen ligt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 09 maart 2019 06:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie uitsnede en lekker close.....scherpte valt wat tegen in z'n geheel en inderdaad wat donker....met belichting in PS wat op te schroeven (+.60) en daarna wat gammacorrectie toe te passen kom je al een heel eind :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 09 maart 2019 19:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 105
@Henry, dankjewel voor de tips rond de f-waarde, hiermee zal ik al een heel andere foto maken dan deze. Dankjewel voor de tool, ik volg deze tips zeker en vast verder op! :D

@Ron, dank voor de reactie en om me een andere oplossing te bieden, wel origineel met die fotostacking. Ik zou de foto zelf ook liever wat scherper zowel op de ogen als op de neus/snoet.

@Hans, dank voor je reactie! ik vond het wel een leuke foto maar er is zeker ruimte voor verbetering.

@Petervaneekelen, ik zal eens kijken naar de belichting. Bij de pelikaan is hij inderdaad wat donkerder omdat het wit te vel is.

@Jo en Hans, Dankjewel voor jullie reactie hoor! zeker nog ruimte voor verbetering maar met de tips van iedereen komt dat wel in orde!

@Fotosmurf, dankuwel voor je reactie! Het klopt dat de scherpte op de snorharen ligt, Ik kan gelukkig nog wat oefenen met de kat (Marie) die hier rondloopt zodat ik dat onder de knie heb.

@Papa, daar zal ik eens werk van maken!

Dankjewel allemaal voor de tips en tricks, hier heb ik echt wel veel aan! Soms zie je zelf niet goed wat er ''mis'' is aan de foto en is het leuk om anderen er te laten naar kijken met een kritische blik. Op deze manier leer ik bij. Leuk dat jullie allemaal reageren met nuttige zaken! Ik ga nu proberen om én een nieuwe foto te maken van Marie (met de nodige aanpassingen op mijn camera) én de foto eens te bewerken in photoshop. Ik zal het resultaat hier dan wel plaatsen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019 11:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Effe binnen gehaald wat belicht correctie gedaan en wat naverscherping ....

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019 12:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Update van Erik vind ik ietsbte licht en iets te geel, van mij mag het eindresultaat er ergens tussenin liggen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019 14:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Normaal houd ik niet zo van beeldvullende koppen zoals deze. Maar hier vindt ik wel dat je met de poes ook een heel indringende blik hebt gevangen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019 17:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 105
@Frako, dankjewel voor je reactie!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019 18:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3664
Woonplaats: Kempen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik volg qua scherpte
het is natuurlijk niet simpel
maar blijven proberen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Marie the cat
BerichtGeplaatst: 10 maart 2019 18:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3664
Woonplaats: Kempen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik volg qua scherpte
het is natuurlijk niet simpel
maar blijven proberen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed