Als je vanaf statief fotografeert kun je veel langzamere sluitertijden gebruiken, zolang je onderwerp niet beweegt natuurlijk.
Er wordt inderdaad gezegd dat je de stabilisatie uit moet zetten als je vanaf statief fotografeert, maar ik heb pas geleden in een vogelhut gezeten en daar gefotografeerd vanaf een schommelkop en heb daarbij zowel de stabilisatie in de camera als in de lens aan laten staan en bijna alle foto's waren ragscherp.
Ik hoorde dat van degene waar ik toen de camera en lens van geleend had, hij zei dat ie alleen de stabilisatie uitzette als ie met een afstandbediening vanaf een statief fotografeerde, maar zolang ie de camera nog aanraakte tijdens het afdrukken liet ie altijd de stabilisatie aan.
Ik fotografeer bijna nooit vanaf statief, dus ik heb zijn raad maar ter harte genomen en dat is heel goed uitgepakt in dit geval.
Ik durf hier vandaan niet te zeggen wat voor kwaliteit foto's jouw objectief kan leveren, maar als ik rbwadden moet geloven is het niet zo'n heel goed objectief.....ik ben niet zo thuis in Nikon spullen.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden ook een objectief van Minolta gehad waar ik niet echt tevreden over was.
Dit was de Minolta 100-300mm en in vergelijk met m'n Minolta 70-210mm gaf deze een veel onrustigere achtergrond(Bokeh), ik wist toen nog niet dat dat zo kon verschillen, maar daar kwam ik dus snel achter.
Ik heb die lens niet meer gebruikt nadat ik dit wist en heb 'm samen met m'n toenmalige A77 verkocht.
Het kan dus best wel lonen om wat reviews te lezen, of op Youtube te bekijken, over een eventueel nieuw of 2e hands aan te schaffen objectief.