Het is 26 apr 2024 07:04


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Lynx
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 08:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Fotografie


Update

Fotografie


Laatst bijgewerkt door BenM op 27 aug 2022 10:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 08:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13854
Woonplaats: Beek -L-
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fijn scherp portret,.
Achtergrond oogt wat onrustig (gaas?)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 09:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16942
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie foto, goed van kleur, scherpte en contrast. Achtergrond mee eens, kan soms ook niet anders. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 10:07 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40721
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Staat er netjes scherp op. :)

Als je de ruimte nog hebt zou ik wat van de onderkant afhalen, zodat het meer een 'echt' portret wordt.
De achtergrond zou ik proberen nog voorzichtig wat te vervagen(blurren), want voor mij is het gaas op deze manier erg storend. :blush
Dan nog een vraagje over de kleur.....de Lynxen die ik tot nu toe gezien en gefotografeerd heb waren allen wat meer roodachtig/roze van kleur, was deze echt zo grijs?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 10:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een update gemaakt en deze boven toegevoegd. Op de achterrond hing een net, heb gepoogd dat zoveel mogelijk te vervagen.

@Ron, voor zover ik me kan herinneren was deze inderdaad zo grijs. Ik had, tijdens 't bewerken, zitten googlen en kwam inderdaad ook lynxen met veel meer rode/roze kleur tegen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 10:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16942
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie update :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 10:59 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40721
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ok Ben, ik had ze nog niet zo grijs gezien, maar in het dierenrijk zijn vaak meerdere kleuren mogelijk en soms ook afhankelijk van het jaargetijde. :)
De update vind ik een hele grote verbetering, als zou het vervagen op sommige plekje nog wat netter kunnen. ;)

Edit: net gelezen dat er dus meerdere soorten Lynxen zijn en dus ook verschil in kleur. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 11:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
De foto heb ik toen begin Februari gemaakt, mogelijk dat tijdens de zomer de kleur anders was.

Achtergrond vervagen is een interessant onderwerp. Dat net op de achtergrond in de bovenste foto zag ik wel, maar stoorde me niet. Wat ik bij mezelf merk is dat het mij wel opvalt als er in een bewerking zodanig geblurred wordt dat het er voor mij nogal "artificial" begint uit te zien (bijvoorbeeld 1 scherpe bloem en de geblurde rest, die er dan soms nogal "waterig" uitziet). Misschien ook een kwestie van smaak of wat een mens wel of niet stoort.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 11:39 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40721
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Teveel vervagen, zodat het duidelijk zichtbaar is dat er vervaagd is, vind ik ook niet mooi, maar zo'n net, of gaas of zo een beetje vervagen is meest niet veel voor nodig als het al flink onscherp is.
Als het dier te dicht op het gaas zit en het gaas dus te duidelijk in beeld is, dan moet er teveel vervaagd worden en wordt het eindresultaat vaak niet mooi.
Als het dan echt een bijzondere of hele mooie foto/pose is dan loont het misschien de moeite om er een andere achtergrond in te zetten en anders gewoon in de prullenbak laten belanden.

Wat ik ook weleens deed was bijvoorbeeld in Blijdorp foto's maken in de grote vogelkooi(met o.a. Gieren) waar je ook in mag lopen en als er dan vogels bovenin zaten of vlogen dan heb je ook zo'n net in de achtergrond, dan maakte ik als ik uit die kooi was wat foto's van de lucht, dus zonder gaas, dan heb je gewoon de originele lucht zonder gaas en kun je die erachter plakken.....wel er op letten dat je de foto's dezelfde kant op maakt, anders klopt het licht niet meer. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 13:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Foto's van alleen de lucht maken in zo'n geval is een slimme en goede tip, Ron!

Onderwerp vrijmaken om achtergrond te vervangen is op zich ook altijd wel een leuke klus, waar allerlei recepten voor zijn. In zie dat Photoshop nu ook de mogelijkheid heeft om onderwerp selectie in de cloud te laten doen, geeft inderdaad een beter resultaat dan op de computer, maar is nog niet wat ik zou hopen dat het zou kunnen zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 13:44 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40721
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er zijn hier mensen die meer ervaring ermee hebben, schijnt tegenwoordig een fluitje van een cent te zijn, maar ik heb alleen een oude Photoshop CS5 en daarbij moet je inderdaad je onderwerp zo netjes mogelijk zien te selecteren en dan overzetten naar een andere achtergrond.
Met de nieuwste versies van PS kan dit veel makkelijker zegt men, maar ik heb daar dus geen ervaring mee en je hebt ook andere softwareprogramma's waar dat goed mee gaat, Ab hier op het forum experimenteert daar 'een beetje' mee. ;)

Ik zal eerst een andere pc aan moeten schaffen voordat ik die zwaardere programma's hier kan draaien, mijn oude pc'tje van een jaar of 10 oud heeft soms al moeite met PS CS5. :D :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 14:20 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4582
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel mooi dat ie je zo recht aankijkt. Update is een verbetering met deze achtergrond. Misschien nog rechtzetten op de ogen? De vacht is heel mooi en dat de kleuren zo gedempt zijn spreekt me wel aan.
Goede tip van Ron over de lucht erin plakken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lynx
BerichtGeplaatst: 27 aug 2022 15:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
@Ron - Onderwerp vrijmaken gaat met de juiste hulpmiddelen makkelijker, maar er zijn allerlei factoren in de foto (kleur, licht, contrast verschillen, drukte achtergrond, reflecties, etc) die uiteindelijk bepalen hoe en of 't lukt. En je hebt helemaal gelijk, rekenkracht helpt enorm.

@Jan, bedankt voor je reactie en de tip vwb rechtzetten. Ik zag net dat deze Lynx toen al zo'n 16 jaar oud was, in de natuur worden ze niet ouder dan 15.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 131 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed