Het is 18 mei 2025 14:51

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Herten in OVP
 Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 00:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Van de week dus maar weer eens naar onze favoriete stek gegaan, de OVP, en wat herten tegen gekomen, allereerst gewoon in het veld, op de wandelpaden, dus wij maar na het fotograferen van achter de bomen, ons weer omgedraait, en ze met rust gelaten. Ze hebben het al moeilijk genoeg, er lopen erg veel broodmagere dieren tussen. Elke stap die ze moeten doen kost hun energie. Dus vervolgens door het bos terug en voila, daar kwamen we de volgende roedel tegen. Heel erg dichtbij het pad, en na een tijdje wachten werd ons geduld beloont.
Helaas was het al laat dus ook weer moeten grijpen naar een hoge iso.
Hiervan een kleine inzage, ook om te laten zien dat als je veel geduld hebt je niet naar de dieren toe hoeft te lopen of kruipen, want dit geeft alleen maar onrust voor de dieren, die nu maar een ding willen, voedsel en overleven. En voedsel is er nu erg weinig.

De foto's van het veld:
Foto 1
Fotografie
ISO: 250
Belichting: 1/320 sec.
Diafragma: 6.3
Brandpuntsafstand: 300mm

Foto 2
Fotografie

Foto 3
Fotografie

Foto 4
Fotografie
ISO: 320
Belichting: 1/400 sec.
Diafragma: 7.1

De foto's in het bos:
Foto 5
Fotografie
ISO: 400
Diafragma: 5.6

Foto 6
Fotografie
ISO: 800
Belichting: 1/250 sec.
Diafragma: 5.6

Foto 7
Fotografie
ISO: 1000
Belichting: 1/125 sec.
Diafragma: 9.0

Foto 8
Fotografie
ISO: 1250
Belichting: 1/160 sec.
Diafragma: 9.0

Ik wil hiermee maar 1 ding vragen, besef dat je te gast bent in hun leefgebied en respecteer hun leven, te vaak zien we dat ze opgejaagd worden voor de ultieme foto, met alle gevolgen van dien.
Dan wat de kwaliteit betreft, dit had beter gekunt, maar je hebt het ook niet altijd voor het zeggen wat de compositie betreft. Maar dit ligt soms ook aan mij, dan let ik even niet op. :D
De eerste waren eigenlijk een beetje te ver voor 300mm, en bij de tweede serie had ik soms beter een hoger diafragma kunnen nemen.
Misschien jullie nog meer tips?

Groetjes Karin

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 00:39 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Volgens de boswachters is er nog genoeg te eten voor de beesten, en wordt er op gelet dat het 'vee' genoeg eten hebben, in uitzonderlijke gevallen worden ze bij gevoerd, dus heel bang voor te weinig eten hoef je niet bang te zijn. De Edelherten populatie is behoorlijk gereguleert in de OVP.

Maar goed blijft batuurlijk dat afstand bewaren van deze beesten nooit verkeerd is, bedenk dat er juist bij dat wandel gebied een groepje hindes is, dat helemaal niet bang is voor mensen. Ik heb zelf eens een telefoon filmpje gemaakt van een hinde dat naar mij toe komt, beetje rondsnuffelt en weer weggaat. Waarschijnlijk is dat beest nogal vaak eten gekregen, helaas..
Ook eens een groep kinderen op enkele meters van 2 hindes met 1 jong gezien.

Ik vind de foto's heel behoorlijk hoor, zeker van de 2 ontmoeting, met het mannetje. Erg gaaf. Is dit een doorde weekse dag?

Dit is vlak bij de zeearend gemaakt?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 00:55 
Lid
Fotografie

Wat het eten betreft valt dat toch wel tegen hoor, een boswachter vertelde ons ook dat hij regelmatig gaat kijken hoe het er mee staat. Het gebeurt dan ook wel eens dat ze een dier afmoeten schieten, liever dat als te laten lijden. Juist omdat er nu zoveel zijn voeren ze ze ook niet meer bij en laten de natuur zijn gang gaan. Liever een sterke populatie als een zwakke.

Het lijkt dat ze vrij tam zijn maar dat komt ook omdat de dieren nu veel trager zijn door de kou. En ook omdat ze inmiddels wel aan mensen gewend zijn. Echter hebben we ook al een keer meegemaakt dat een komplete roedel op de vlucht ging, door mensen en vervolgens hun weg probeerden te vinden over het ijs met alle gevolgen vandien. Gelukkig wel op eigen kracht er weer uit, maar hier wordt je dan niet vrolijk van.

Dank je wel voor het compliment, en het was inderdaad bij de zeearendhut op een doordeweekse dag, maar als je wat later op de dag gaat en rustig afwacht kan je ze ook zien in het weekend.

Groetjes Karin

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 01:06 
Lid
Fotografie

ow dat ze niet meer bijvoeren wist ik dan weer niet, dan zijn ze daar mee gestopt. Overigens zijn mijn ontmoeting allebei nog van de zomer. Maar een roedel is altijd sneller bang dan 1 dier. Want als er 1 angsthaas bij zit rennen ze allemaal weg. Maar ben het met je eens, nader ze niet te dicht bij. Wil geen portretten maken met simpel telelensje.. Of pak het heel, heel rustig aan. Ik denk dat je dit soort dieren heel goed kan benaderen, door het heel langzaam te doen, of gewoon te wachten, je verdekt op te stellen en wachten of ze jouw kant op komen.

Paar jaar geleden kwam ik daar veel doordeweeks, werkte toen bijna alleen in het weekend. (maar 36 uur werken in 3 dagen, is echt teveel) Maar zag dan de mooiste dingen daar zo. Zijn jullie alleen van het wild of ook wel eens op zoek geweest naar de ijsvogel? Weet nog wel een mooie spot waar die vaak zit. Alleen ws nu nog niet zo heel vaak.

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 01:19 
Lid
Fotografie

Het stoppen van voeren, heeft ook veel discussies opgeroepen, maar ze hebben in mijn ogen wel gelijk. Liever een gezonde populatie.
En sluit mij bij jou verhaal aan, wat het benaderen betreft.
En nee hoor niet alleen het wild maar ook de vogels, helaas nog niet de kans gekregen voor de ijsvogel. De stek waar hij zat was dichtgevroren, dus zullen we weer op zoek moeten, maar je mag mij wel een pb sturen voor eventuele tips.
Maar ook in het weekend kun je daar veel zien, en als je geluk hebt ook de zeearend. Helaas zat hij toen wij hem zagen wel erg ver weg, maar ach we hebben hem.

Groetjes Karin

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 01:34 
Lid
Fotografie

De Zeearend heb ik al een paar keer gezien inderdaad, maar die wil ik dan zien zoals Doxke hem zag, en die kans is in de OVP wel erg klein. Logisch door het grote gebied en het kleine begaanbare gebied.

Na heb hem zelf meerder keren gezien, bij de poelruiter, aan het einde van het lepelaarspad? Die boven aan de dijk begint. En ook naast de kleine praambult. Maar pas in mei heb je grote kans. Zie alleen dat er rond nu al een paar keer een kerkuil gezien is bij de poelruiter.

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 01:46 
Lid
Fotografie

Klopt inderdaad, maar die plek bij de poelruiter is dus dicht gevroren, das pech vogel weg. Maar de poelruiter ligt in het Oostvaardersveld.
Maar dat van die kerkuil wist ik dus nog niet. Hm misschien volgend weekend een optie.
En dat van die zeearend dat klopt, althans op 1 keer na dan. Maar ja dan ligt je camera in de auto met een 50mm objectief erop, Nog keurig in de tas, en als hij dan pal over je hoofd vliegt ben je dus mooi te laat met je camera en juiste objectief erop. GRRRRR. :rof :(

Groetjes Karin

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 10:03 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Leuke serie!

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 12:24 
Lid
Fotografie

Mooie serie, hoewel de eerste 4 wat ver weg zijn het wel heel sfeervolle plaatjes. En tips ....... nee, nog niet :rof

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 16:01 
Lid
Fotografie

respect voor je benadering van de natuur :chapeau het lijkt me geweldig om dit zo vast te leggen, mooie serie :upc

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 16:02 
Lid
Fotografie

Tony schreef:
respect voor je benadering van de natuur :chapeau het lijkt me geweldig om dit zo vast te leggen, mooie serie :upc

Volkomen mee ééns , voorkeur voor nr 6 :upc

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 20:52 
Lid
Fotografie

Schitterende serie :up
Waarvan ik een lichte voorkeur heb voor foto 6 en 7 :up

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 28 feb 2010 22:43 
Lid
Fotografie

Mooie serie Karin! Mijn voorkeur voor 6 en 7! Staat mooi in "zijn" omgeving :upc

Gr Jan

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 01 maart 2010 15:27 
Lid
Fotografie

Geweldig en ja ook voorkeur nr 6 :up

Herten in OVP
BerichtGeplaatst: 01 maart 2010 23:09 
Lid
Fotografie

Bedankt allemaal voor jullie reacties, en met de opmerking: respect voor je benadering van de natuur ben ik ook blij. Dit geeft dubbel plezier om door te gaan. Ik denk ook dat je dan juist heel dankbaar kan zijn als je een mooie plaat kan hebben van een dier.

Tja en Tara, ik stond bij de eerste vier gewoon net even te ver weg, en moest tussen de takken door zien te kunnen focussen.

Dan even naar Lena, ik had eerst geprobeert die hinderlijke tak weg te knippen, maar dat werd dus geen succes. Ook wegklonen, ging dus niet.
Met nr 6 en 7 ben ik ook erg blij, en foto 5 was gewoon de misser van de maand, door niet goed op te letten op hoeveel mm ik stond, en waar mijn scherpstelpunt stond. Te dichtbij dus, en net op dat moment in het midden. Dom dus. :rof

Dus op voor de volgende keer.

Groetjes Karin

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp