Dank allen. Gomethevelo. Zie je ergen CA in de laatste. Vertel me even waar want ik kijk eroverheen denk ik.
En voor alle 4 geldt dat je je moet maken als het langs komt. Ik vind het wel leuk, deze tak van de natuur maar voor landschappen kun je de tijd nemen, voor diertjes moet je gewoon heel snel reageren.
Voor zowel de vlinder als de bij, zat ik nog een beejte te k.tten met de MA omdat ondanks scherpte test kaarten dit soms toch iets anders is dan reallife scherpte. Ergo scherpstellen en afstellen op een kaart kan dan kloppen, maar de AF is en blijft toch een gemiddelde van een tijdsopname en blijft iets variabels en dus ok afhankelijk wat de AF met licht en contrast kan.
Misschien zou handmatig pre focussen een oplossing zijn? Hoe doen jullie dat? Prefocus op een onderwerp en dan maar wachten?
Wat die vogels betreft. Toen ik in de auto stapte zat deze heel bijdehand iets uit te dagen. Even een tigtal opnames gemaakt tot hij weg ging. En idd gekropt omdat de centrale positie met 1 AF punt gemaakt is en anders het prikkeldraad er ook op zou staan. En dit is nog steeds een prille fase dieren fotograferen dus A4 of A3 afdrukken of Canvas zit er voorlopig nog niet in dus een 10x15 is voor mij voldoende.
Graag jullie advies mbt AF of MF prefocus of nog een andere keuze.
Ben wel achter de rare bokeh van die hazen. Een redelijk omgewaaide verzameling riet op ene iets te dichte achtergrond is zeer lelijk en met een achtergrond op meer dan 5 meter is dat dan weg. Dus probeer ik de volgende keer op oog hoogte te gaan zitten ivm de horrible achtergronden die je tijdens het afdrukken niet waarneemt.
En het overige wilde ik bij deze verder niet meer aanhalen en jij ook niet denk ik Go...