Het is 12 mei 2025 06:19

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Joepie
 Joepie
BerichtGeplaatst: 26 aug 2008 22:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Tja, zo heet de kat op de foto, Joep oftewel Joepie...
Ik heb geprobeerd om eens vanuit een ander perspectief dan normaal leuke foto's van onze katten te maken. Dat heeft best grappige foto's opgeleverd. Behalve grappige foto's heb ik ook een hele mooie weten te maken van Joep. De rooie heet trouwens Kees. :P

Ik ben nieuw hier en mijn camera (Nikon D40 met standaard lens) heb ik ook nog niet zo lang, ongeveer een half jaar nu. Mocht altijd al graag foto's maken, maar met deze camera zijn er wel heel veel mogelijkheden waar je niet direct zo 1,2,3 achter bent. Ik hoop op wat tips en natuurlijk mag opbouwende kritiek ook.
Fotografie

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Joepie
BerichtGeplaatst: 27 aug 2008 14:47 
Lid
Fotografie

Ik heb dat programma voor de exif info ook maar even binnengehaald.
Deze foto's zijn trouwens nog met de automatische stand genomen, moet zelf nog experimenteren met diafragma en sluitertijd.

Foto's zijn allen met F5.6 en sluitertijd 1/60 genomen, zonder flits en op 55 mm. Foto 1 met ISO 450, foto 2 met ISO 640, foto 3 met ISO 400.
Ik heb ze aardig moeten verkleinen voor het plaatsen, ze zijn daarna niet meer verscherpt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Joepie
BerichtGeplaatst: 27 aug 2008 15:50 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik vind foto's 1 en 3 de meest geslaagde foto's :)
Op nr 2 heeft de kat een beetje bolle kop gekregen...
De scherpte in de eerste 2 foto's valt wel op zijn neusje, bij de derde volgens mij op zijn ogen.

Door op een korte afstand foto's te maken, zul je altijd een heel beperkte scherptediepte krijgen op je foto's (scherptediepte = de afstand waarbinnen zaken scherp worden weergegeven in de foto. Buiten de scherptediepte wordt de foto wazig).
Ik denk dat een iets grotere scherptediepte hier mooier is. Deze iets grotere scherptediepte kun je bereiken door:
- iets meer afstand te nemen
of
- camera op diafragma voorkeuze en een kleinere diafragma te selecteren (grotere f-waarde)
of
- iets uit te zoomen (als je teveel uitzoomt, kun je "last" krijgen van groothoekvervorming)
of
- een combinatie van bovenstaande maatregelen.

De kleuren zien er goed uit.
De achtergrond in 1 vind ik iets te druk en in 2 al veel rustiger.

Joepie
BerichtGeplaatst: 27 aug 2008 19:01 
Lid
Fotografie

Hee Henry bedankt voor de tips. Ik mag graag close-ups van mijn katten maken en dan maak ik schijnbaar toch vaak de fout dat ik er te dichtbij ga staan/zitten. Met alleen maar een lens van 55 mm ben je toch wat beperkt wat dat betreft... ;) Zou ook graag een 200 of 300mm lens willen hebben, maar het is zo duuuuuur. Ik ga in ieder geval jouw tips eens uitproberen, vooral met het diafragma, daar ben ik nog niet helemaal in thuis. Blijven oefenen dus.

Joepie
BerichtGeplaatst: 27 aug 2008 19:04 
Lid
Fotografie

Let op: er is een relatie tussen het diafragma, de sluitertijd en de iso-waarde. Even puzzelen en de relatie wordt jou ook duidelijk.

Met een te trage sluitertijd (in het algemeen sluitertijden trager dan 1/60s) krijg je onscherpe beelden door beweging van de camera of het model => bewegingsonscherpte.

Joepie
BerichtGeplaatst: 27 aug 2008 20:22 
Lid
Fotografie

Ik vind vooral de derde wel erg mooi! De eerste 2 vind ik "gewone" huisdierfotos. Maar de derde vind ik heel leuk gekaderd, mooie scherpte op de ogen (voornamelijk het rechter oog, voor de kijkers links). Ja dit is wel een fijne foto!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp