Dave schreef:
Ben net als Frans een Dan fan, kleur doormiddel van nummertjes.
Kleur is en zeker kleurtemperatuur is moeilijk te corrigeren op het oog. (wat overigens niet inhoud dat je een foto niet meer kan maken zoals het gezien hebt i.p.v. wat de camera heeft bepaald)
Zonder grijskaart zijn er veel situatie's waarin de camera afwijkt.
2 redenen waarom het moeilijk is
1) je ogen passen zich aan aan wat ze zien. Een voorbeeld : blauw - wit - geel. Je foto is erg blauw en je gaat er geel bij doen tot de foto er wit of zlefs net geel uitziet. Bij nameten van de kleuren blijkt ineens dat de foto nog steeds blauw is en het geel nog in de min staat.
2) je monitorinstellingen hebben ook een kleurtemperatuur die warm of koud is. Ook hier krijg je dus meer blauw of geel te zien dan er daad werkelijk is.
Soort gelijk effect als in 1 treed ook op als je wit, blauw en/of geel naast elkaar zet.
In jou foto heb ik het wit, wit gemaakt (althans afhankelijk van de helderheid iets tussen zwart-grijs-wit). hoe het er ook op je scherm uit zal zien.
Waarschijnlijk is nu wel duidelijk te zien hoe blauw je foto in werkelijkheid is, storend of niet.

Hoop dat ik het iets duidelijk heb kunnen maken.
Tip: Voor een kattenfotograaf die veel maine coon in zijn porto heeft : Helmi Flick
Bedankt voor je uitleg en moeite die je genomen hebt
Dan moet het aan mijn scherm liggen, want zowel mijn vriendin als ik zien het achterste gedeelte nu
meer naar geel neigen of zoals een witte straatkat er na een poos uit ziet een beetje gorig geel
Zowel de witte Maine Coon als de Heilige Birmaan zien we hier gewoon als wit
Als ik lang genoeg kijk zie ik misschien in de "schaduw" gedeeltes v/d vacht iets terug van minder wit
In de overige foto's kan ik met de beste wil v/d werels geen afwijkingen vinden
Nogmaals bedankt voor de moeite/uitleg !