duckie schreef:
Maar zou een softbox van Lastolite niet beter zijn, zo'n opvouwbare? Kun je wel flitsen, groter licht opp en dus meer of betere belichting zonder teveel flits vlekken?

Wanneer je buiten bij de workshop bent, ben je natuurlijk niet met studio apparatuur bezig. Vergeet niet dat het een workshop is voor iedereen die de beginselen van de fotografie weet. De meeste cursisten hebben geen lastolite (ik trouwens ook niet, ik gebruik Elinchrom

) en sommige weten niet eens wat een softbox is! Tijdens een workshop die gewoon buiten is, kan ik natuurlijk niet het hele gebruik van studio apparatuur gaan uitleggen. Daar komen de cursisten niet voor. Het verhaal wordt dus heel anders wanneer het zo zou gaan regenen dat we naar binnen moeten uitwijken. Dan komt er zoals ik al zei een officiële studio setting. Daar wordt dan gewerkt met de Elinchrom FX-serie.
Met een reportage flitser kun je trouwens prima foto's maken op locatie. Strobistfotografie zie je dan ook meer en meer. En dat zijn echt geen onnatuurlijk uitziende foto's die je daarmee krijgt! Maar je snijdt hiermee wel een belangrijk punt aan. Flitsfotografie is niet makkelijk. Het is niet even een flitser aanzetten en gaan met die banaan, je moet echt weten waar je mee bezig bent. Een invulflitsje gebruiken om een lichtpuntje in ogen te geven en de ergste schaduwen te verzachten is bijvoorbeeld heel wat anders dan met je flitser een onderwerp uitlichten...
duckie schreef:
Dat je het doet ok, maar volgens mij is het weinig onderbouwd dat ze er geen last van hebben, hun ogen zijn beter en lichtgevoeliger dan de onze. (Wil je wel geloven maar wij van Nikon adviseren Nikon hoor ik een beetje door in de opmerking

en daarmee bedoel ik de valkenier)
Ruben van Maaren is één van de grootste valkeniers hier in Nederland (en dan bedoel ik niet in lengte

) en hij is ook internationaal bekend! Dat is hij niet alleen omdat hij mooie vogels heeft (wat hij zeker heeft!!), maar vooral omdat hij zoveel van vogels af weet, hij er zo goed mee omgaat, hij ze zo goed kan trainen en hij zo'n passie heeft voor zijn vogels en zijn vak. Ik denk dat wanneer iemand zoals Ruben dan zegt dat dit geen kwaad kan, je hem echt wel kan geloven.