Even nog iets over je eerste foto. Ik neem aan dat je daar de ogen van de hond teveel vind opgaan in het zwart van zijn kop. Klopt dat?
Dit komt omdat de camera de belichting instelt op "een gemiddelde grijswaarde van 18%". Oke, snap je het? Nee? Ik snap je

Oke, dan zal ik het je uitleggen. Als je een foto maakt berekent de camera welke sluitertijd er nodig is bij een bepaald diafragma en iso-waarde. Simpel gezegd "telt de camera de belichting van de foto op en op basis daarvan voert ze een correctie door zodat de gehele foto een gemiddelde grijswaarde vertegenwoordigd". Gemiddeld grijs is een grijswaarde van 18%.
Aangezien de ogen zwart zijn en zijn vacht zwart is, zullen deze tinten de "zwarte delen" van de foto moeten gaan vullen. Zo zullen de witte delen in de foto ook de "witte delen" van de foto moeten gaan vullen, etc. etc. Allemaal dus gebaseerd op de berekening van een 18% grijswaarde.
Wat jij als fotograaf weet (en wat de camera niet weet) is dat jij een zwarte hond met zwarte ogen wilt fotograferen. Als je de camera dus standaard zijn gang laat gaan, krijg je dit beeld. Als je wilt dat je meer doortekening krijgt in de zwarte delen van de foto, dan zul je dus iets ruimer moeten belichten. Ik weet niet of je camera dan kan, maar je zou dus de belichting met bijvoorbeeld 1/3 stop moeten verruimen. Wat er dan gebeurt is het volgende:
- de camera zal iets ruimer belichten
- de witte delen worden iets witter
- de zwarte delen worden wat "grijzer" (of is het: iets minder zwart)
waardoor je dus een beter onderscheid zult zien tussen de ogen en de vacht.