Het is 07 aug 2025 02:38

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur De beste wensen & een flits vraag
 De beste wensen & een flits vraag
BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 17:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Iedereen de beste wensen !!!

Als ik foto's maak met flits zet ik de camera op de M-stand en pas de sluitertijd/diafragma min of meer op gevoel aan.........iso laat ik op 200 staan

Flitser op de ttl-stand en in dit geval op -1, meestal op volle flits

Deze foto's heb ik meer als "flits-voorbeeld" geplaatst dan ter beoordeling
Vraag: Zijn er meer "flitsregels" waar je je aan kunt houden, of............???

Kan zijn dat ze nu niet in de juiste rubriek staan ?
Fotografie
s 1/125
f 6.3
iso200
45mm
flits -1

2

Fotografie
s 1/80
f 10
iso 200
45mm
flits -1

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 18:38 
Lid
Fotografie

Waarom doe je zo ingewikkeld? Waarom zet je de camera in de M-stand om vervolgens "op gevoel wat aan te passen"?

Heb je wel eens in de vol automatische stand (A-voorkeuze) een flitsfoto gemaakt, al dan niet met flitssterkte correctie van -1?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 18:54 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Waarom doe je zo ingewikkeld? Waarom zet je de camera in de M-stand om vervolgens "op gevoel wat aan te passen"?

Heb je wel eens in de vol automatische stand (A-voorkeuze) een flitsfoto gemaakt, al dan niet met flitssterkte correctie van -1?

Heb ik uitgeprobeerd, maar als ik dan meer scherpte diepte wil wordt de sluitertijd in veel gevallen laag/traag en geeft het over het algemeen nogal softe dan wel te lichte foto's..........

Als ik op de M stand fotografeer met een sluitertijd niet lager dan 1/60 en meestal niet hoger dan 1/125
kan ik met de diafragma de scherpte/diepte bepalen
Ik zei wel op gevoel, maar je kijkt na een foto natuurlijk eerst of je het gewenste resultaat bereikt hebt, zodat je dan je belichting aanpast

Eigenlijk had ik dit meteen moeten melden, maar dat is de reden waarom ik op de M-stand flits
In ieder geval bedankt voor je tip/reactie

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 20:03 
Lid
Fotografie

Volgens mij gebeurt er in de A-stand "precies het zelfde".
Flitser plaatsen op camera.
Camera aanzetten in A-mode.
Flitser aanzeten in TTL mode.
Flitslicht met -1EV corrigeren.
Diafragma op de juiste waarde zetten.
Foto maken.
Volgens mij veel eenvoudiger :)

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 20:17 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Als ik het me goed herinner klopt dat niet helemaal Henry: Op de M-stand kiest ETTL volgens mij voor hoofdlicht met de flitser, op Av of Tv (onder andere) functioneert de flitser als invullicht.

Ik ben een beetje lui, maar staat ergens op deze pagina:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Trouwens een hele interessante pagina over flitstechnieken ;)

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 20:35 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Volgens mij gebeurt er in de A-stand "precies het zelfde".
Flitser plaatsen op camera.
Camera aanzetten in A-mode.
Flitser aanzeten in TTL mode.
Flitslicht met -1EV corrigeren.
Diafragma op de juiste waarde zetten.
Foto maken.
Volgens mij veel eenvoudiger :)

Zou inderdaad eenvoudiger zijn, maar als ik dan bij bijv F 11 een behoorlijk trage sluitertijd krijg (onder de 1/60) krijg ik het effect van softe en/of te lichte foto's
De sluitertijd kiest de camera dan auto, maar het lijkt alsof dat bij flitsen niet altijd het gewenste effect oplevert
Kan misschien komen door een verkeerde instelling in de camera ?

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 21:14 
Lid
Fotografie

Maakt je flitser wel contact met je camera? Als ik mijn camera en flitser zo in stel, kan ik gewoon aan het diafragma draaien wat ik wil, de sluitertijd blijft gewoon op 1/60sec staan... Je kunt in het venstertje van je flitser wel zien dat bij een kleiner diafragma (grotere f-waarde) het bereik terugloopt.

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 22:09 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Maakt je flitser wel contact met je camera? Als ik mijn camera en flitser zo in stel, kan ik gewoon aan het diafragma draaien wat ik wil, de sluitertijd blijft gewoon op 1/60sec staan... Je kunt in het venstertje van je flitser wel zien dat bij een kleiner diafragma (grotere f-waarde) het bereik terugloopt.

Ik ben er uit, mijn langste sluitertijd stond op 1/15
De keren dat de sluitertijd mee deed met het diafragma stond de flitser uit :wacko
Nu ik de langste sluitertijd ook op 1/60 heb staan blijft ie ook op die waarde staan als je het diafragma verandert
Daarom had ik eerder waarschijnlijk lichte/softe foto's op de A-stand want dan had ik een sluitertijd van 1/15
Maar is het dan toch niet beter om op de M-stand te flitsen, omdat je dan meer kunt spelen met sluitertijd/diafragma ?

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 22:14 
Lid
Fotografie

Nee hoor, maakt niks uit.

Als je je verder in de flitstheorie gaat verdiepen, dan kom je al snel bij de term "strobist" uit. Denk dan aan off-camera flitsen, aansturing van de flitserS met radiozenders, lichtbeheersing, etc. etc.

Voor nu zou ik gewoon even met deze instelling lekker wat foto's maken. Als je je verder wilt verdiepen in flitsfotografie:
- je hebt het juiste merk (Nikon is wat dat betreft "heer en meester" wanneer je op dit moment Nikon's creatieve lichtsysteem vergelijkt met de flitsers van Canon en bijvoorbeeld Sony)
- zoek op "strobist"

:)

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 22:17 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Nee hoor, maakt niks uit.

Als je je verder in de flitstheorie gaat verdiepen, dan kom je al snel bij de term "strobist" uit. Denk dan aan off-camera flitsen, aansturing van de flitserS met radiozenders, lichtbeheersing, etc. etc.

Voor nu zou ik gewoon even met deze instelling lekker wat foto's maken. Als je je verder wilt verdiepen in flitsfotografie:
- je hebt het juiste merk (Nikon is wat dat betreft "heer en meester" wanneer je op dit moment Nikon's creatieve lichtsysteem vergelijkt met de flitsers van Canon en bijvoorbeeld Sony)
- zoek op "strobist"

:)

ok nogmaals bedankt voor je tips/medewerking !

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 22:49 
Lid
Fotografie

In de automatische stand kun je de belichting van de camera varieren of je kunt de hoeveelheid flitslicht van de flitser varieren via de +/- knopjes (ik weet even niet of de D90 daar aparte knopjes voor heeft, mijn D300 heeft die wel).

Ik heb mijn flitssynchronisatie (ingesteld via het menu van de camera) altijd op de defaultwaarde staan (even uit mijn hoofd: 1/250sec).

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 23:03 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
In de automatische stand kun je de belichting van de camera varieren of je kunt de hoeveelheid flitslicht van de flitser varieren via de +/- knopjes (ik weet even niet of de D90 daar aparte knopjes voor heeft, mijn D300 heeft die wel).

Ik heb mijn flitssynchronisatie (ingesteld via het menu van de camera) altijd op de defaultwaarde staan (even uit mijn hoofd: 1/250sec).

Ik ben al weer een tijdje in het bezit van een D700 die heeft zo'n beetje overal knopjes voor :wacko

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 23:24 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik kan je geen advies geven....Maar je onderwerp is wel een plaatje zeg! Is hij/zij van jezelf? Dan kan ik niet wachten op de rest van de foto's.....ik zeg veel oefenen :up

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011 23:42 
Lid
Fotografie

Zwabber schreef:
Ik kan je geen advies geven....Maar je onderwerp is wel een plaatje zeg! Is hij/zij van jezelf? Dan kan ik niet wachten op de rest van de foto's.....ik zeg veel oefenen :up

Baldr is een van onze Noorse boskatten, net een jaar geweest en 6.8 kg, zijn grootte zie je niet op deze foto, is ook meer genomen als plaatje bij de vraag dan dat Baldr er goed op staat.........

BerichtGeplaatst: 03 jan 2011 01:06 
Lid
Fotografie

Rob Pieters schreef:
Ik ben al weer een tijdje in het bezit van een D700 die heeft zo'n beetje overal knopjes voor :wacko
Klopt, die D700 heeft net als de D300 wel een knopje of een menu-instelling voor :D
Gewoon niet in paniek raken en alles rustig ontdekken :D

BerichtGeplaatst: 03 jan 2011 13:17 
Lid
Fotografie

Rob Pieters schreef:
Henry schreef:

Dat is wat Nikon bedoeld met makkelijk toegankelijk vs Canon. Maar een saxofoon blind bedienen vergt veel tijd :)

De opmerking van Storm over hoofd en invullicht klopt ook, maar niet helemaal. De hoofd, invullicht wel maar ETTL II zoals dat bij Canon heet doet het alleen rechtvooruit, en in iedere andere stand bij benadering. Ivm het ontbreken van lensbrandpunt afstanden en sensor grootte.

Verder is Nikons Creative Lighting System idd het beste als ook de separate flitsers. Gevolgd door Metz, maar daar gaat het niet over.

Ik zelf schiet ook in M voor meer controle maar ga vaak gewoon op ISO400 of 800 zitten. Dat kan de camera qua ruis makkelijk aan en je krijgt ook nog meer omgevingslicht of ruimte omdaar mee te spelen.

Ik heb ook vaak last dat Av (Canon) mij te veel bewegings onscherpte geeft omdat hij meer licht van de omgeving wil pakken en echt minimaal wil mee flitsen.

En strobbist betekent zo wie zo meer in M schieten en in M belichten :) Maar ik denk dat dat voor heel veel mensen niet iets is, want het is eigenlijk studio flitsen op locatie ipv gewoon met weinig licht eea vastleggen. :)

Ik zou gewoon je flitser dus op M bij f/5.6 op ISO 400 met 1/60 en de flitser op 1 klikje van recht naarvoren, omhoog zetten.

Ik weet iet of en SB600 ook een bouncekaartje heeft, wat wat anders is als de difusor klep, maar een speelkaart met post elastiek doet wonderen. :)

BerichtGeplaatst: 03 jan 2011 20:44 
Lid
Fotografie

:D Duckie, ook bedankt voor je reactie/tips

BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 20:24 
Lid
Fotografie

Dames, Heren ook.

Ik zit net even DigitalSLR Photography van december 2010 door te lezen over flitsen, met reportage flitsers, en daar stond een leuk iets in wat misschien licht werpt op een stukje hierboven.

We hadden het over flitsen in Av of Aperture/Diafragma stand en dat dan soms bewegings onscherpte kan optreden. Tenminste dat had ik en TS en Henry niet.

En dat licht aan, de camera :)

Hier even kort. In Av op Aperture stand doet de Canon zelf de lichtmeting en de fotograaf de diafragma en de camera bepaald de bijpassende sluitertijd. Tot zover gaan alle camera merken mee. Ook Pentax, Olympus en Sony, maar Nikon, Olympus en Sony en Pentax tot op zekere hoogte voorkomt minimale sluitersnelheden om bewegings onscherpte te voorkomen. Tenzij je dus ZELF de SLOW SYNC MODE kiest.

Canon is dus of echt creatief en zonder begrenzing en moeilijker of voor de nadenkende fotograaf, de andere merken zijn semi auto maar voorkomen dus de creativiteit van de fotograaf tenzij hij in het menu gaat klooien.

Vandaar dat Nikonians dit als raar in de oren klonk, denk of vermoed ik.

In ShutterPriority/Time Value of te wel sluitervoorkeuze zijn alle merken gelijk als ook in P mode Exposure en Falsh Exposure aanpassingen zijn voor alle merken gelijk.

Het zit hem dus in de Av of A stand dat Canon het puurste is, maar wel tot de dag van vandaag heb ik altijd geprobeerd in Av te flitsen, maar koos ik toch weer voor M.

Ik hoop dat velen dit zullen onthouden als we weer eens een flitstopicje hebben.

Toch handig die 10 fotobladen per maand :)

BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 22:18 
Lid
Fotografie

Duckie, dit verhaal klinkt mij inderdaad erg raar in de oren... :P

BerichtGeplaatst: 07 jan 2011 23:30 
Lid
Fotografie

Henry schreef:

Toch niet, want dat is precies wat alle merken behalve Canon, doen. Namelijk de minimale sluitersnelheid beperken tot 1/60 om bewegings onscherpte te voorkomen of te minimaliseren.

Canon doet verder alles gelijk aan alle merken, dat er dus een invulflits is maar dat de camera, dus onder alle omstandigheden ervoor kiest om afhankelijk van het gekozen diafragma een omgevingslicht te hebben dmv de lichtmeter. Wat als resultaat heeft dat je dus sluitertijden van langer dan 1 of meer seconden kunt hebben in Av. In alle andere merken moet je dus de camera op slow sync zetten waardoor hij wel langere sluitertijden kan kiezen met het gekozen diafragma en dan omgevingslicht meeneemt.

Noem het bescherming bij alle merken. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende