Dames, Heren ook.
Ik zit net even DigitalSLR Photography van december 2010 door te lezen over flitsen, met reportage flitsers, en daar stond een leuk iets in wat misschien licht werpt op een stukje hierboven.
We hadden het over flitsen in Av of Aperture/Diafragma stand en dat dan soms bewegings onscherpte kan optreden. Tenminste dat had ik en TS en Henry niet.
En dat licht aan, de camera

Hier even kort. In Av op Aperture stand doet de Canon zelf de lichtmeting en de fotograaf de diafragma en de camera bepaald de bijpassende sluitertijd. Tot zover gaan alle camera merken mee. Ook Pentax, Olympus en Sony, maar Nikon, Olympus en Sony en Pentax tot op zekere hoogte voorkomt minimale sluitersnelheden om bewegings onscherpte te voorkomen. Tenzij je dus ZELF de SLOW SYNC MODE kiest.
Canon is dus of echt creatief en zonder begrenzing en moeilijker of voor de nadenkende fotograaf, de andere merken zijn semi auto maar voorkomen dus de creativiteit van de fotograaf tenzij hij in het menu gaat klooien.
Vandaar dat Nikonians dit als raar in de oren klonk, denk of vermoed ik.
In ShutterPriority/Time Value of te wel sluitervoorkeuze zijn alle merken gelijk als ook in P mode Exposure en Falsh Exposure aanpassingen zijn voor alle merken gelijk.
Het zit hem dus in de Av of A stand dat Canon het puurste is, maar wel tot de dag van vandaag heb ik altijd geprobeerd in Av te flitsen, maar koos ik toch weer voor M.
Ik hoop dat velen dit zullen onthouden als we weer eens een flitstopicje hebben.
Toch handig die 10 fotobladen per maand