Het is 11 aug 2025 05:53

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur onze nieuwe aanwinst
 onze nieuwe aanwinst
BerichtGeplaatst: 03 mei 2011 07:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Oscar woont sinds 7,5 week bij ons en is sindsdien natuurlijk al veel voor de lens geweest. Maar echt lukken wil het me niet. Hij is een moeilijk onderwerp met zijn donkere kop en zijn lichte broek en aftekeningen.
Deze ben ik dan aardig tevreden over. Ik heb rechts bovenin een bloemetje weggekloond en dat ziet er niet uit, dat moet opnieuw. Maar ik hoor graag wat jullie van de rest van de foto vinden. Tips en trucs hoor ik ook graag! Ik heb vaak dat de originelen nét niet scherp genoeg naar mijn zin zijn. De verkleining kan voldoende naverscherpt worden. Maar het origineel zou ik dan graag af laten drukken en dat is het dan weer net niet. Ik doe iets niet goed, maar wat?

Exif: F5.6, 1/400 sec, iso 100, 238 mm. Geen flits of over/onderbelichting.

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 onze nieuwe aanwinst
BerichtGeplaatst: 03 mei 2011 18:36 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Lief beestje :D

Vindt de uistnede niet zo mooi, had hem denk ik liever met zijn gehele lijf, met rondom groen van gras hebben willen zien.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 onze nieuwe aanwinst
BerichtGeplaatst: 03 mei 2011 18:41 
Moderator
Fotografie

Hoi Kaela,

De Exif staat niet meer in de foto, dus ik vraag 't maar even: welke datum en op welk tijstip is de foto gemaakt?
En ook met welke camera en lens?

De hond kijkt op deze foto ook precies weg van de zon, waardoor z'n ene oog niet meer zichtbaar is en het andere oog helemaal wegvalt in de schaduw.

Met 't juiste licht en de juiste afstelling van je camera moet dat donkere en lichte niet echt een probleem zijn. ;)

Profiel op dit foto forum
 onze nieuwe aanwinst
BerichtGeplaatst: 03 mei 2011 21:49 
Lid
Fotografie

Dank voor de reacties!

De uitsnede is zo omdat ik dan zo min mogelijk extremen heb in de kleur van zijn vacht. Ik heb ook andere uitsnedes, maar dan is dus of zijn kop veel te donker, of zijn lichtere delen uitgebeten.

Deze foto is afgelopen zondag gemaakt, ik weet alleen niet meer precies hoe laat. Volgens de exif om 17.15.
De foto is gemaakt met een canon 450D, met een sigma apo 70-300 mm lens.

Groetjes Karin

onze nieuwe aanwinst
BerichtGeplaatst: 03 mei 2011 22:57 
Moderator
Fotografie

Als de tijd in je camera goed staat dan zal die tijd wel kloppen.

Wat je kan proberen is om de foto's met dit scherpe licht op een wat later tijdstip te maken, je hebt dan wat zachter licht, zo ongeveer tussen 19:00 uur en 20:00 uur heb je nu wel mooi licht.....s'ochtends vroeg mag natuurlijk ook. ;)
Als de hond stil ligt zou ik je diafragma instellen op f/6.3 of f/7.1 en de ISO op 200, sluitertijd kiest de camera dan zelf.......ik weet niet hoeveel ruis je camera geeft op ISO 400, maar hou in de gaten dat de sluitertijd niet te langzaam wordt met je telelens, anders heb je bewogen foto's, of je moet de camera goed stil kunnen houden, als je zelf op de grond ligt heb je meest wel voldoende steun hiervoor.
Zorg ervoor dat de hond goed in 't licht ligt, dus dat je zo weinig mogelijk schaduwzijden hebt en de ogen mooi oplichten in de zon.
Probeer ook zo min mogelijk 'storende' elementen in de achter- en voor-grond erop te zetten.....bijv. een bosrand oogt mooi egaal groen in de achtergrond als de hond er niet te dicht bij ligt.
Bij deze omstandigheden zet ik m'n belichting meest op -0,3EV, maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jouw camera ook 't beste is, dat is een kwestie van uitproberen.
Dus gewoon meerdere foto's maken, met verschillende belichtingen en dan kijken op welke stand het beste resultaat eruit rolt.
Doordat de zon op de hond staat en je als 't goed is weinig schaduwzijden hebt zal 't zwart niet zo gauw dichtlopen.

Profiel op dit foto forum
 onze nieuwe aanwinst
BerichtGeplaatst: 05 mei 2011 08:08 
Lid
Fotografie

Dank voor de tips Ron. Ik ga er zeker mee aan de slag en als het me lukken wil plaats ik natuurlijk weer nieuwe foto's!

Groetjes Karin

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp