Kleuren flets/weinig contract...wordt ook deels veroorzaakt door de onscherpte. Er springt niets echt uit zeg maar...
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je niet zo bang moet zijn voor ruis

Ik fotografeer dikwijls op ISO 2000 - 6400, oké...dat is met een camera die iets beter met ruis omgaat, maar met een D3100 moet je ook goed tot ISO 1600 kunnen gaan...en kennis van me, D5100...volgens mij zelfde sensor, gebruikt na mijn advies ook regelmatig ISO 1600 - 2000.
Ruis bevat een foto "altijd". En wordt vooral zichtbaar bij slecht belichte delen. Even heel simpel en snel uitgelegd.
1. Je sensor is een apparaat die analoge gegevens opvangt, namelijk licht of donker in verschillende gradaties...aan de hand van welke "pixel (foton)" belicht wordt weet de camera welke kleur het moet zijn en hoe licht of donker.
2. De door de sensor analoog gemeten data wordt naar een A/D converter gestuurd om hier een digitaal gegeven van te maken.
3. De processor past een algoritme toe om van alle verzamelde digitale data een beeld te maken. Omdat niet elke foton belicht wordt (omdat er toevallig een andere kleur voor die foton zat) moet hier een stukje data "bijverzonnen" worden.
Het analoge signaal bevat, net als vroeger bij casettespelers een signaal, maar ook ruis. De verhouding tussen deze twee noemen we de "signaal - ruis verhouding". Een deel van deze ruis wordt "opgevuld" door het algoritme, maar niet alles.
Ruis zal met name optreden in een onderbelichte foto(delen)...immers de analoge sensor heeft hier niet voldoende gegevens om te digitaliseren of om het algoritme correct op toe te passen. deze ruis is "zichtbaar" als te lichte delen op de foto (ook daarom zie je ze eigenlijk niet in overbelichte delen van de foto, ze zijn er wel...maar niet te zien).
Nu is deze ruis op bijvoorbeeld ISO 100 zo goed als niet zichtbaar...maar als je de ISO gaat verhogen, dan verhoog je niet de gevoeligheid van de sensor...je versterkt het signaal van de A/D converter. Dit werkt, wederom, net als de casettespeler van vroeger. Als je deze aansloot op een versterker, dan versterktje je niet alleen het geluid, maar ook elk piepje en kraakje op de tape...
Dus...het versterken van de A/D converter versterkt ook de signaal - ruis verhouding (SNR - Signal Noise Ratio).
De ruis is zo steeds dominanter aanwezig tegenover het signaal...dit áls er al ruis is natuurlijk. Als de plaat dus goed belicht is, dan is de basis SNR zo goed, dat er na versterken nog steeds bijna enkel signaal overblijft. Is er echter onderbelicht, dan zal na versterken vooral de ruis (tov signaal) toenemen, ofwel data waar het algoritme niet (goed) mee om kan gaan. Dit verklaart ook waarom overbelichten bij hogere ISO's soms een positief effect op de ruis heeft (voorwaarde hiervoor is wel dat de ingestelde waarde op de camera ook de werkelijke ISO waarde is...hier zitten nogal wat afwijkingen in in werkelijkheid, als deze naar boven afwijkt dan heb je een probleem met uitgebrande delen...echter ligt de werkelijke ISO vaker iets lager als hoger).
Kortom, ruis "komt" niet (alleen) door een hoge ISO...ruis komt door een combinatie van niet 100% goed belichten en een hoge iso...zonder externe lichtmeter en kennis van de exacte werkelijke ISO waarde is dit overigens ook niet te doen.
Tot een ISO 1600 zou zo ongeveer elke huidige generatie camera, waar de D3100 ook onder valt, op 900px een ruisvrij beeld op moeten kunnen leveren...voorwaarde hier is dan wel weer dat je verkleint met een programma die ook goed met ruis om kan gaan. Daarnaast kan ik Neat Image aanraden als ruisreductie software met zeer goede resultaten...
Die ruis zie je dus eigenlijk enkel op 100% echt goed...verkleind zou het al geen issue meer mogen zijn.
Zelfs met een Sigma SD14, welke praktisch onbruikbaar werden bevonden boven ISO 400 kon ik nog ruisvrije platen afleveren op ISO1600 (de max)...met de huidige D700 zie je echt wel ruis op ISO 3200- 6400...maar met een goede nabewerking en NeatImage durf ik ISO6400 gerust te gebruik voor afdrukken tot A3

edit:
Foto1Foto2Foto3Alledrie op ISO 3200 genomen...nogmaals...met een D700 inderdaad...maar dat zou een D3100 op ISO 800-1600 zéker ook kunnen!
Zie te vaak dat mensen zo bang zijn voor ruis...laag in de ISO blijven en thuis komen met "slechte" foto's...én ruis! Laatst ook nog gezien met iemand die partyfotografie deed met een D700 en niet boven de ISO 400 durfde te gaan...één pak ruis op ál zijn beelden.