Je hebt een prachtig fotomodel!! Goed dat je je eerste foto toont. En goed dat je wilt leren want het idee achter de foto is goed maar de uitvoering heeft nog wat sleutelwerk nodig.
De foto is rommelig omdat er ontzettend veel te zien is behalve de hond. Eigenlijk zoveel dat de hond bijzaak wordt in het geheel. Door het licht, de zonnestralen, wordt het nog drukker zodat je overal scheve strepen ziet. De schutting bijvoorbeeld staat scheef en is vervormt.
Het geheel wat jij ziet, is de tuin met alles erin, emotie en herkenning. De kijker kent de tuin niet en ziet wat jij vastlegt. Kijk maar eens met de ogen van de kijker. Een half stenen ornament met wat troep erin, onkruid, scheve schutting en een hondje dat aankomt met iets in de bek. Snap je wat ik bedoel?
Wat kan helpen is van te voren goed bedenken wat je op de foto wilt en wat het mooiste zou zijn qua compositie. Denk daarbij "less is more". Gaat het om de hond of de tuin bijvoorbeeld. Kijk goed om je heen, waar kan je gaan staan of zitten, leidt het licht af of voegt het iets toe, is omgeving juist voor de foto of misschien te krap ect.
En daarna ga je kijken waar je op wilt scherpstellen. In dit geval de hond. Maar je hebt scherp gesteld op het dak van het stenen huisje. En daardoor is dat punt opeens hoofdonderwerp geworden.
Ik hoop dat ik je enigzins op weg heb geholpen met deze tips.