Het is 01 aug 2025 18:22

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Garnaal
 Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 11:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb sinds een half jaartje een aquarium en ik fotografeer mijn dieren graag. Maar ik vind het knap lastig. Om niet te hoeven flitsen gebruik ik een hele hoge ISO, maar dat geeft weer ruis. De vissen en garnalen zijn veel te snel om vanaf statief te fotograferen met een lange sluitertijd.
Dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn met ervaring met aquarium fotografie, en of jullie tips voor me hebben

Stand A
ISO 2000
F7,1
1/100 sec.
55 mm
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 12:28 
Lid
Fotografie

Met 55mm kan je sluitertijd in ieder geval wel íets omlaag. Dat scheelt weer.
Geheugensteuntje:
55mm > minstens 1/55 sec
100mm > minstens 1/100 sec
150mm > minstens 1/150 sec
enz...

ISO 2000 vind ik wel erg hoog. Probeer dat eens wat lager te zetten en je F-nummer ook. Wel scherp blijven stellen op de ogen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 12:53 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik denk dat iso1000 ook nog ruis zal opleveren. Een oplossing is meer licht :)

Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 13:53 
Moderator
Fotografie

Ik denk dat je sluitertijd omhoog moet.
Als het een snel beestje is dan heb je niet genoeg aan 1/100.

Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 18:20 
Lid
Fotografie

Wendy, een hogere ISO werkt niet, heb ik al verschillende keren geprobeerd, dan wordt de sluitertijd veel te lang. En als het buiten niet zonnig is, moet ik zelfs terug naar 2500. Nu is dit wel een uitsnede, dus als ik het onderwerp groter in beeld zou krijgen zou de ruis minder storend zijn. Maar dat kan alleen met mijn telelens of als ze heel dicht tegen de ruit zitten.
Deze zat toevallig helemaal stil, maar dat gebeurt bijna nooit.

Fotosmurf, Ja, daar heb je gelijk in. Meestal zijn ze te snel voor me, zeker de vissen want die zwemmen niet netjes rechtuit zodat je niet met je camera mee kan trekken met de beweging. De garnalen doen dat wel, maar ze zijn soms zo snel. Dus een lager F getal?

Henry, heb je daar misschien een oplossing voor? Want ik heb geen idee hoe ik dat kan doen :blush
Het aquarium staat in een donkere hoek van de kamer, war geen zon komt. En ik fotografeer alleen als beide aquariumlampen aan zijn. Ik heb geen losse flitser die ik ergens anders kan zetten om beter licht te krijgen, ik heb alleen maar de ingebouwde flitser maar daarmee vind ik de foto's veel minder mooi worden, te hard en de kleuren zijn veel minder natuurlijk.

Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 18:26 
Lid
Fotografie

In ieder geval je diafragma wijd open, f2.8 of wat wijdste is van je objectief. Iso kan dan paar stappen terug en zal wat minder ruis opleveren.

Voor dit werk is de 50mm f1.8 een favoriet in mijn bescheiden glaswerkcollectie :)

Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 18:58 
Lid
Fotografie

karinD schreef:
Wendy, een hogere ISO werkt niet, heb ik al verschillende keren geprobeerd

Ik zei ook lager. ;)

Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 20:08 
Lid
Fotografie

karinD schreef:
Henry, heb je daar misschien een oplossing voor? Want ik heb geen idee hoe ik dat kan doen :blush Het aquarium staat in een donkere hoek van de kamer, war geen zon komt. En ik fotografeer alleen als beide aquariumlampen aan zijn. Ik heb geen losse flitser die ik ergens anders kan zetten om beter licht te krijgen, ik heb alleen maar de ingebouwde flitser maar daarmee vind ik de foto's veel minder mooi worden, te hard en de kleuren zijn veel minder natuurlijk.

Oke, even brainstormen.
Ik weet niet wat voor lampen je op dit moment hebt gemonteerd. Stel je hebt lampen van 25Watt, je kunt deze bijvoorbeeld (tijdelijk) vervangen voor lampen van 50Watt. Dit is toch 2x zoveel licht.
Je hebt geen losse flitser, maar wellicht wel een bureaulamp die extra licht kan toevoegen.
Je hebt geen losse flitser, maar wel een ingebouwde flitser. Als je er een plastic bekertje over hangt, wordt het licht wat hiervan afstraalt diffuser (en wellicht mooier). Je moet uiteraard geen hinderlijke schitteringen in het glas er aan overhouden. Wellicht is het flitslicht ook niet zo fijn voor de oogjes van de garnaal...
Licht verlaat het aquarium van de zijkant en de voorkant (vaak kan het niet de achterkant verlaten omdat er een achterwandje in zit). Als je het licht van de zijkanten nu eens laat terugkaatsen met behulp van wit piepschuim? Het is een goedkope oplossing om wat meer licht in de bak te houden. Mogelijk kun je het licht wat aan de voorkant de bak verlaat ook enigszins laten terugkaatsen. Alle kleine beetjes helpen, nietwaar?

Je kunt een klein bakje (aquariumpje) kopen, hier een kleine setup in maken en dan de garnaal om dit tijdelijke verblijf plaatsen. De kleine bak kun je uit de donkere hoek halen en bijvoorbeeld in het daglicht plaatsen. Desnoods bij fel zonlicht dit licht even zachter maken met een diffuser (een stuk van een wit laken helpt). Mooier licht kun je nauwelijks hebben.

Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 20:42 
Lid
Fotografie

Je laatste tip is geniaal Henry.

Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 21:04 
Lid
Fotografie

Schitterende uitleg, Henry. Prachtig verwoord en goeie tips.

Garnaal
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 22:53 
Lid

Daar kan ik niets meer aan toevoegen, gaat nu vast lukken succes. Gr. Hans.

Garnaal
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 16:29 
Lid
Fotografie

Wendy, ja ik bedoelde lagere ISO (sorry, foutje) Maar dat werkt dus niet.

Mendel, dat ga ik voortaan doen, diafragma zo ver mogelijk open.

Henry, wat een goede tips!
Die met dat plastic bekertje over de flits ga ik proberen, en ik ga ook proberen om tijdens het fotograferen een lamp bij het aquarium te plaatsen. Sterkere aquariumlampen plaatsen gaat helaas niet, ik heb 2x 11 watt en dat is het sterkste wat er in de houders past. Jammer dat ik lampen van een speciaal merk heb, hier kan niet zomaar alles ingezet worden.
Voor de foto de zijkanten van het aquarium afdichten met wit is ook geen gek idee.

Een klein tijdelijk aquarium vind ik ook een heel leuk idee. Met de vissen zou dat wel kunnen, maar een garnaal proberen te vangen is bijna niet te doen. Alleen heb ik dan een veel minder mooie omgeving met hooguit wat drijfplantjes, want een aquarium inrichten voor dit doeleinde, met water en planten en al, vind ik tricky. Vissen en zeker garnalen zijn erg gevoelig voor andere waterwaardes, als je ze overzet in een andere bak zullen ze moeten overwennen en dat geeft erg veel stress.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp