Het is 25 jul 2025 03:38

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Paardenportretten
 Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 17:10 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Afgelopen weekend ben ik voor het eerst mee geweest met een groepje voor een fotomeeting op de Drentse heide. Het was een heel mooi terrein en ik vond het een hele leerzame ervaring met verschillende modellen. Hierbij enkele foto's van deze middag.

1
Fotografie

2
Fotografie

3
Fotografie

4
Fotografie

5
Fotografie

6
Fotografie

7
Fotografie

8
Fotografie

Ik kan helaas nog geen foto's nabewerken als in het verwijderen van storende elementen (zoals vliegjes op het hoofd, het storende stipje op de laatste foto).

Dit hoop ik te kunnen leren als ik daarvoor een goed (en betaalbaar) programma heb gevonden. Voor de mensen die me nog niet kenden, ik ben pas net een paar weekjes bezig met fotografie en heb een Canon EOS 350D camera met standaard kitlens.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 20:34 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
De serie vind ik niet zo geslaagd eerlijk gezegd,

#1 Het was mooier geweest als het paard je had aangekeken.
#2 Ik vind het licht hier veel te hard. Zie de huid van de dame, het is niet overbelicht maar mooi licht is het ook niet.
#3 Ook hier te hard licht.
#4 Hard licht de het model is te centraal
#5 Is geen zwart/wit maar eerder een grijze (dus grauwe) foto.
#6 Dit vind ik geen mooie uitsnede
#7 Heeft geen goede compositie en de achtergrond werkt ook niet echt mee.
#8 Deze foto vind ik de beste van je serie. Ik zou de silhouet wel een stuk donkerder maken zodat er bijna geen detail meer in zit.

Er valt veel te verdienen met mooier licht. Daarom van mij het advies om niet midden op de dag met een felle zon foto's te maken van dit onderwerp. Ook je composities kunnen wat spannender. Probeer niet alles centraal te fotograferen.

Tot slot, heb je na verscherpt na het verkleinen ?

Ik hoop dat je er iets mee kan. :proost

Wilbert

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 20:50 
Lid

Ik heb bij foto 1 bewust gekozen voor een foto waarbij de pony wegkijkt, er waren voldoende foto's waarbij de pony wel mijn kant uit kijkt en ik vond het juist mooi dat hij hier de verte in kijkt.

Hard licht, het was inderdaad midden op de dag, maar omdat het een georganiseerde meeting was, had ik verder ook niks in te brengen over de tijd, dus ik was al lang bij dat ik erbij mocht zijn :)

De grijze foto is inderdaad niet zwart-wit, dit was bewust.

Ik weet niet of je de OP had gelezen maar ik ben pas een paar weken bezig met fotograferen en ik vind het super om tips te krijgen, maar begrijp wel dat ik er best trots op ben wat ik heb gemaakt en eigenlijk vind ik de serie best geslaagd voor een 100% beginner.

Kijk, waar het mij met name om gaat is dat ik mijn onderwerp netjes scherp erop kan krijgen, en dat ik goede momenten kan pakken voor mijn foto's.

Pas als dat goed gaat, kan ik verder met moeilijke dingen.

Niet persoonlijk naar jou toe hoor, ik ben blij met je reactie, maar ik vind dat de reacties over het algemeen hier op dit forum erg gericht zijn op perfectie en dat kun je nog niet verwachten van een beginner.

Tuurlijk wil ik leren, maar de toon maakt soms wel een beetje de muziek en het is fijn als je positieve feedback krijgt in plaats van andere woorden voor "wat een prutfoto's". Ik ben zelf moderator op een (heel groot) paardenforum en weet daarom best veel van online communicatie/gebrek aan intonatie, maar ik weet ook dat je flink sneu kunt zijn wanneer reacties erg hard/negatief overkomen. Dat gevoel krijg ik hier wel een beetje en dat is jammer.

Laatst bijgewerkt door Murosch op 07 sep 2015 21:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 21:56 
Lid
Fotografie

Linkjes naar eigen werk elders mogen niet.

Ik vind de eerste meteen ook de beste.

Mooie compositie, fraaie kleure en fijne details.

De connectie tussen mens en dier in foto 6 kan me ook zeker bekoren.

Voor de rest werkte het licht niet zo mooi mee.

Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 22:44 
Lid

Ik volg Frans in deze. Gr. Hans.

Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 22:57 
Lid
Fotografie

Het is zeker niet altijd even fijn om kritiek te krijgen. Maar je leert er wel veel van. Zo heb ik in het begin de meeste kritiek gekregen. Naar verloop van tijd werd dat minder, vooral omdat ik ontzettend veel van ze heb geleerd, en nu dus betere foto's maak dan toen ik me had aangemeld of dit forum. Dus blijf gewoon plaatsen, en je zult zien dat het steeds beter zal gaan!

Over de foto's volg ik Frans.

Succes!

Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 08 sep 2015 08:05 
Lid
Fotografie

Ik volg Matthijs :) en Frans in deze :up
Gr jan

Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 08 sep 2015 20:42 
Lid
Fotografie

Ik volg Wilbert en Frans hierin.
Verder vind ik de kleding niet geweldig (al kon jij daar in deze situatie niet veel over beslissen)
Zou voor de volgende keer wat rustigere kleding kiezen als je in een 'drukkere' omgeving gaat.

Misschien een idee om met een vriendin en paard ergens rustig te oefenen? In de morgen of later op de middag. Oefening baart kunst ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 14 sep 2015 21:33 
Lid
Fotografie

Helemaal met de voorgangers eens. En laat je niet afschrikken door opbouwende kritiek. Dat is inderdaad bedoeld om er van te leren. Daarom zit ik ook op dit forum. op een gegeven moment ontvang je positieve reacties maar juist dan wil je nog steeds kritiek/tips ontvangen, want het kan vast altijd nog beter :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Paardenportretten
BerichtGeplaatst: 15 sep 2015 00:47 
Lid

Bedankt voor de reacties, ik neem de tips zeker mee! Het was ook niet zo bedoeld dat ik geen kritiek wil horen, die wil ik zeker wel want ik wil graag leren. Het was meer de manier waarop het soms wordt gebracht.

Dan bedoel ik niet alleen op mijn eigen foto's maar ook rondkijkende bij andere topics. Onder andere een topic over een pasgeboren baby van een familielid waarbij een reactie kwam met daarin "schande" omdat er iets niet klopte met de belichting. Dan denk ik zoiets kun je ook op een andere manier brengen toch? Iemand is toch trots op deze baby. Daar ging het me om.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp