Het is 29 maart 2024 10:17


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Meneer Beer
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 07 apr 2016 09:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 27
Woonplaats: Berghem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Gisteren heb ik mijn camera gepakt en geprobeerd om onze hond, genaamd Meneer Beer op de foto te zetten.

Fotografie
ƒ/7.1 47.6 mm 1/400 800

Fotografie

Fotografie

Fotografie
Nikon D3200
18-55mm f/3.5-5.6
ƒ/8.0 55.0 mm 1/250 800

(Handige functie van Flickr! Ik ben nog aan het leren wat F precies doet hihi)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 07 apr 2016 10:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Om met je laatste vraag te beginnen: de f staat voor diafragma. Binnen het forumonderdeel "Fototechniek" vind je allerlei handige topics waar wat in wordt uitgelegd. (De oranje gekleurde teksten zijn trouwens aan te klikken).

Portretten worden vaak genomen met een lager f-getal (= groter diafragma opening). Hierdoor komt je onderwerp beter los van de achtergrond. Hoe lager het f-getal, hoe kleiner de scherptediepte (het gebied waarin je foto scherp is). Deze scherptediepte is van drie factoren afhankelijk: het diafragma, de brandpuntsafstand en de afstand tot het onderwerp.

Zoals je kunt zien in je foto's is de achtergrond in foto 1 waziger dan in de foto's 2-4.

Het voordeel van het schieten met f/7.1 of f/8, is dat de lens dan "op zijn best" is. Met andere woorden: maakt goede scherpe foto's en je hebt weinig last van "lensfouten" zoals vignettering of onscherpte.

Let er wel op dat je scherpstelpunt goed valt bij een lagere f-waarde, want niks is zo vervelend als een scherpstelpunt wat niet goed valt. Bij portretten is het gebruikelijk dat de ogen scherp zijn. Uiteraard kun je er ook wel eens bewust voor kiezen om de neus of de oren er scherp op te krijgen, maar dat moet dan ook blijken uit het doel van de foto.

De kleuren zien er goed uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 07 apr 2016 10:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 27
Woonplaats: Berghem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt! Ik ga er mee aan de slag, morgen komt mijn nieuwe lens (Tamron 70-300) en dan ga ik weer een nieuwe poging wagen :D

Het scherpstellen is voor mij idd nog lastig, maar nu weet ik een beetje waar ik op moet letten dus het kan alleen maar beter worden hoop ik :) Dieren zijn vaak zo bewegelijk, dus ik kreeg de tip om in S mode foto's te maken, maar dan krijg ik toch nog onscherpe foto's. Deze zijn gemaakt in A mode, dus wel proberen te spelen met het F nummer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 07 apr 2016 10:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De meeste mensen maken hun foto's in de A-mode. De S-mode wordt soms gebruikt bij sportfotografie. Ik zou hem dan jou ook niet adviseren om mee te beginnen.

Als je Meneer Beer laat zitten of liggen, dan valt het wel mee met die beweeglijkheid, toch?
Zou ik zeker mee beginnen voor je te moeilijke situaties neemt om mee te beginnen.
Met kleine stapjes vooruit leer je het snelst.

Als je wilt weten met welke instellingen een foto gemaakt zijn, dan zou ik een exif viewer installeren (gratis van het internet te downloaden). In een groot aantal foto's zit namelijk de informatie ingesloten waarmee de opname gemaakt is. De belangrijkste grootheden zijn: ISO-waarde, diafragma (f-waarde), sluitertijd (s-waarde) en de brandpuntsafstand van de lens. Ook de "mode" waarmee de foto is gemaakt kun je met de exif viewer zien. Je zult zien dat het merendeeel van de foto's met de A-mode is gemaakt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 07 apr 2016 19:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4139
Woonplaats: Zwolle
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
handig zo'n mooi foto model thuis te hebben. kun je alle instellingen op uitproberen. probeer je achtergrond zo rustig en onopvallend mogelijk te houden. succes en gr.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 07 apr 2016 19:57 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40514
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie hond. :upc

Zoals Henry al aangeeft is de achtergrond wat teveel aanwezig en je kunt dan inderdaad het diafragma wat groter zetten, maar dan heb je weer kans dat je scherpte diepte te beperkt wordt, waardoor bijv. wel de ogen, maar niet de neus helemaal scherp is.
Beter is het volgens mij om je model wat verder van de achtergrond te houden en een mooie van zichzelf al rustige achtergrond op te zoeken.

Ik vind foto 2 en 3 wat te krap in het kader staan, terwijl nr.1 eigenlijk nog krapper is, maar daar pakt dat beter uit.
Het wit is op sommige plekken wat uitgebeten[te licht, waardoor er geen detail meer in zit], dit kun je voorkomen door je sluitertijd iets sneller te zetten, of door wat te onderbelichten, daardoor gaat ook je sluitertijd omhoog......wel de rest van je instellingen hetzelfde laten.
Als je in de A-stand fotografeert is het dus de sluitertijd aanpassen d.m.v. minnen met de + en - knopjes en als je in de S-stand fotografeert de sluitertijd wat sneller zetten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 07 apr 2016 20:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 7344
Woonplaats: Apeldoorn
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie serie! van een mooie hond :up
Gr jan


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 08 apr 2016 09:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 27
Woonplaats: Berghem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt! Hier kan ik wat mee :)

Vanmiddag weer een nieuwe poging wagen! Met Meneer Beer kan ik in princiepe de A mode gebruiken, met mijn ratjes, dan word de sluitertijd echt te sloom en dan kan ik ze niet scherp op de foto krijgen. Daar gebruik ik dus wel liever S mode, ik ben nog aan het onderzoeken hoe ik beide kan instellen. Geloof dat ik hem nu in M of S mode wel te pakken ga krijgen. In A mode kan ik de sluitertijd niet aanpassen geloof ik..

Met de ratjes kan ik ook makkelijker een doek oid in de achtergrond hangen, die zijn een stuk kleiner dan dit mooie kalfje.

Handig die modellen in huis is het zeker! Vooral omdat ik dieren ook het mooiste vind om foto's van te maken. Aankomend weekend ga ik naar de paarden, eens kijken of ik die ook mooi op de foto kan krijgen. Ik heb nog heel veel te leren, maar dat komt met dit forum vast wel goed! Mits, voor sommige, domme vragen stellen mag haha

Onze meneer Beer gaat in mei ook mee op vakantie naar Frankrijk, hopelijk heb ik in een maand tijd veel bijgeleerd en kan ik ook daar mooie foto's gaan maken :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meneer Beer
BerichtGeplaatst: 08 apr 2016 10:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik snap wat je zegt, maar je zou eerst eens de topics over Diafragma, Sluitertijd en ISO-waarde eens moeten doorlezen (achter de link Fototechniek te vinden). Deze drie grootheden hebben namelijk een relatie met elkaar. Het wijzigen van een van deze grootheden heeft direct invloed op (een van) de andere.

Uiteraard kun je foto's in de M-mode schieten, maar dan maak je het jezelf alleen maar onnodig ingewikkeld.

Ik hoor voor het eerst dat je ratjes alleen maar in de S-mode kunt schieten.

In de A-mode kun je het diafragma (A) wijzigen. Als je het diafragma wijzigt, zal de sluitertijd automatisch "meebewegen".
In de S-mode kun je de sluitertijd (S) wijzigen. Als je de sluitertijd wijzigt, zal het diafragma automatisch "meebewegen".
Als je de ISO-waarde verhoogt, zorg je er voor dat je A-waarden groter kunnen worden of je S-waarden sneller.

Als je bewegingsonscherpte wilt voorkomen, dan doe je er verstandig aan om een minimale sluitertijd te hanteren die korter is dan 1/brandpuntsafstand (van je lens) waarmee je de foto maakt. Staat je lens ingesteld op 55mm, neem dan minimaal 1/60sec als sluitertijd.
Voor alle duidelijkheid: 1/100sec of 1/200sec is korter dan 1/60sec en dus ook goed, een sluitertijd van 1/15sec is langer dan die van 1/60sec en zal je bewegingsonscherpte opleveren.
Sommige mensen hebben een "vaste hand" en andere hebben een minder vaste hand. Als je de camera goed stil kunt houden of je hebt een lens met Vibratie Reductie (VR), dan kun je proberen om met een iets langzamere sluitertijd ook een foto te maken. Voor sluitertijden laget dan 1/30sec raad ik altijd het gebruik van een statief aan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed