Het is 21 jul 2025 18:37

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Ondergrond blackfoto's
 Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 12:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Next problem :rof

Van de week een fotoshootje gehad van 2 hele gave bengalen. Raskatten die meestal niet naar buiten gaan. Gelukkig had deze eigenaar wel een ren waardoor dit qua licht voordeliger uit kwam. Geen mooie achtergrond, namelijk gewoon gaas. Dus toen maar een achtergrondje op gezet: Blackfoto's was de enige optie om ze het best eruit te krijgen. Nu heb ik hier nog niet zoveel ervaring mee en ik loop dus alweer tegen een issue op. Wat te doen met de ondergrond?
Helemaal zwart maken kan prima met alleen het hoofd, maar met het gehele lichaam dan wordt het allemaal nogal nep. Nu lag het doek dus niet helemaal strak op de grond wat het niet gemakkelijker maakt. Dom, had ik beter op moeten letten.... Nouja leer voor de volgende keer dan maar weer he. (al gaf het bij 1 foto wel een gaaf effect)

Hier zie je dus onderaan rechts dat het doek dubbel ligt, zo laten, wat veranderen? Wat er nog te redden valt.. :rof
Fotografie

Hier maar rondom een beetje zwart gemaakt, maar of dat het helemaal is?? :dk
Fotografie

En bij deze alleen het onderste randje lichter gemaakt om de bollingen iets te verdoezelen maar je ziet het toch wel.. Jammer he?
Fotografie

Hier valt het pootje er zelfs helemaal achter weg waardoor de mogelijkheden ook weer minder worden:
Fotografie

Iemand tips? De achtergrond is bij de originele foto's redelijk licht dus ik kan nog wel alle kanten op, behalve dus het feit dat de ondergrond niet strak ligt...

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 12:51 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Doe eens een originele van een die je bewerkt wil zien.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 14:21 
Lid
Fotografie

Oké deze bijv. Onbewerkte versie
Fotografie

Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 14:57 
Lid
Fotografie

Ja dat kan wel maar is een hoop werk als je het nauwkeurig wilt doen.
Een perfecte selectie van de kat is hier het toverwoord.

Het web staat vol met tutorials over moeilijke selecties in pfhotoshop.

Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 15:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Helemaal zwart maken van de bg kan heel mooi zijn. Het moet alleen wel passen bij je gebruikte belichting en heel belangrijk, bij je model. Toevallig heb ik vandaag een foto geplaatst met een volledig zwart bg.

Het belangrijkste wat ik je kan vertellen is dat je de bg voordat je begint met foto's maken zo organiseert dat je hier achteraf niet aan hoeft te sleutelen. Dus wil je graag werken met zwart dan zul je daar je setting op moeten aanpassen. In dit geval betekend dit dat je het doek zo neerlegt dat je hier tevreden over bent. En gebruik je doek of wat dan ook, zorg dan dat het schoon is. Hier zie ik dat ie vies is. En kreukels geeft niks, kan heel mooi zijn! Je kan zelf kiezen hoe en waar je de kreukels en plooien wilt. Zo'n doek kun je helemaal naar je hand zetten. Strak strijken en opspannen of mooi gedrapeerd.
Goede keus het zwart maar ga zelf eens wat meer door de knieën. En hou zelf controle over hoe je dit neerlegt.

Wil je deze verbeteren dan zou beginnen met het doek schoon te poetsen. Daarna de kreukels iets glad strijken. Het zwart egaler maken en zo croppen dat je niet de staart mist. Kleur van de kat origineel laten en alleen de bg bewerken.
Mocht je niet handig zijn met PS dan gewoon nog eens terug gaan en alles naar je eigen hand zetten. Beter ter plekke dan achteraf zeg ik altijd.
Mooie kat en die ogen heb je fantastisch vast gelegd!! :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 15:36 
Lid
Fotografie

Bedankt! Waarom is het nodig dat de achtergrond al helemaal zwart is bij het maken van de foto? Ik bedoel het valt toch niet zo erg op in de bewerking? Ik heb nogal een goedkoop doekje en zwarter krijg ik 'm niet... Strijken kan ook niet want het fleece achtig. Ik heb over een tijdje nog een herkansing met andere bengalen zal wel een beetje hetzelfde idee worden denk ik.
Helemaal zwart is idd mooi bij alleen de kop die heb ik ook wel, maar bij jouw foto was het toch ook alleen de kop? Verder naar eigen hand zetten is best lastig met katten... Ze gaan vaak net zitten waar ze niet moeten zitten, en we hadden het eerst wel netjes recht maar ze ging onder achter tegen het doek aan etc, heel fijn haha.
Nuja wel bedankt voor je reactie, ik let er voor de volgende keer in ieder geval beter op, moet ik nog maar even kijken wat ik met deze foto's nog kan.. Ik vind ze qua scherpte, belichting en poses wel weer de moeite waard.

Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 16:39 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ze zijn zeker de moeite waard!
Nee, je hoeft zeker niet van te voren een gehele zware achtergrond te hebben. Tis wat je wilt. Je vroeg hoe je dat het beste kon doen zonder dat het nep leek. Vandaar mijn antwoord over het zwart. :D
Alleen de kop is inderdaad heel mooi!! Daar hou ik zelf ook van. Met deel van het lijfje. Misschien kan je dat proberen!
Enne, katten is mega moeilijk!! Succes!!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 17:55 
Lid
Fotografie

Overigens je eigen bewerking van de originele ziet er heel goed uit.
Veel werk aan gehad?

Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 23 aug 2016 18:21 
Lid
Fotografie

Bedankt allebei! Heb idd al aardig wat foto's van de kop, en van de kop+deel van het lichaam. Maar de vragen gingen ff om die ondergrond vandaar dat ik ook alleen die foto's heb geplaatst haha.

Frans: denk 5-10 minuutjes, valt wel mee dus.. Heb om de kat heen geselecteerd en dan donkere delen -100 en dan pakt ie het eigenlijk al heel goed zelf. En naar beneden toe met een tool wat handmatig proberen over te laten lopen. Beetje contrast gecurved en verscherpt.

Ondergrond blackfoto's
BerichtGeplaatst: 24 aug 2016 16:42 
Lid
Fotografie

Hoe vinden jullie deze? Qua ondergrond. Hier lag het plat(ter).

Fotografie

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp