Het is 27 apr 2024 14:23


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Kip ik heb je!
 Kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 17:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Deze gemaakt met lager diafragma getal zoals geadviseerd. Volgens mij alweer een stapje vooruit.
Fotografie

f14/iso200/130mm/1/30 sec


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 18:27 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik had het diafragma toch nog wat groter gezet[kleiner getal], dus F/7.1 of F/8.
Je sluitertijd is hier nog veel te traag, er is een soort van regeltje dat je brandpunt ook je sluitertijd zou moeten zijn als je uit de hand fotografeert[stilstaande onderwerpen met een statief geldt dit natuurlijk niet voor], al verschilt dat natuurlijk wel per persoon, de één heeft een vastere hand dan de ander.
Je zou hier dus een sluitertijd van 1/130 moeten hebben, maar omdat je een cropcamera hebt moet je dat eigenlijk ook nog eens vermenigvuldigen met 1,5, dus dan wordt het 1/195.
Heb je onderwerpen die bewegen dan dien je ook nog eens rekening te houden met de beweging van je onderwerp en vaak moet je dan een nog veel snellere sluitertijd hebben om een onbewogen foto te krijgen....hoe sneller je onderwerp beweegt hoe sneller ook je sluitertijd zou moeten zijn.
Met een diafragma van f/7.1 zou je hier ongeveer 1/125 hebben gehad, als je dan ook de ISO nog verhoogt naar ISO-400 kom je op ongeveer 1/250.
ISO verhogen heeft natuurlijk wel als nadeel dat er meer ruis in een foto komt, maar beter iets meer ruis[wat je later in de bewerking weer wat terug kunt brengen] dan een bewogen foto waar je niets meer aan kunt doen. ;)

Nog wat verbeterpunten zijn o.a. dat een lager standpunt het vaak veel beter doet bij dieren, je krijgt dan meer van de leefomgeving van het dier mee en je kijkt dan als het ware door de ogen van een andere kip naar deze kip.
Ik zou proberen de foto zo te maken dat het licht[van de zon] mooi op je onderwerp valt en het geheel belicht is....hier komt het licht van links en dat is meest niet zo gunstig, je krijgt dan [te] donkere en [te] lichte delen.
Tegenlicht opnames kunnen soms ook mooi zijn, maar die zijn niet het makkelijkst.
Ook is het vaak beter/mooier/leuker om je onderwerp niet precies in het midden van een foto te plaatsen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 21:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor je adviezen. Ik ga opnieuw proberen om dit in de praktijk te brengen. Ik deel je opmerking over een lager standpunt alleen was dat niet mogelijk omdat ik over een hek van de kinderboerderij moest fotograferen. Eigenlijk maak ik deze foto om te experimenteren met juist die zaken die jij noemt. Vraagje is wel of ik bij deze lens niet beter sluitertijd als voorkeur kan nemen? In ieder geval weer adviezen die ik ga uitproberen. Dit naast de adviezen die ik al kreeg. Het is allemaal niet zo eenvoudig merk ik. Er komt veel bij kijken. Maar uitdagend is het wel. Ook je foto's bekeken. Prachtige platen. Nogmaals bedankt


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 17 jan 2017 22:34 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jij ook bedankt en graag gedaan. :)


frako schreef:
Vraagje is wel of ik bij deze lens niet beter sluitertijd als voorkeur kan nemen?
Het kan op meerdere manieren, maar zelf kies ik meest voor diafragmavoorkeur en hou dan m'n sluitertijd in de gaten.....wordt de sluitertijd te langzaam naar m'n zin dan verhoog ik m'n ISO, maar probeer de ISO wel zo laag mogelijk te houden.
Als ik een stil zittende vogel fotografeer met bijvoorbeeld 400mm.[600mm. als je de cropfactor meerekent] F/7.1, 1/800 en ISO200 dan is m'n sluitertijd snel genoeg en hoeft de ISO ook niet omhoog.
Maar als de vogel weg zou vliegen is m'n sluitertijd waarschijnlijk te langzaam, dus als ik afwacht om het moment van weg vliegen vast te leggen dan verhoog ik m'n ISO naar ISO-400 en wordt m'n sluitertijd 1/1600, want daarmee heb ik veel meer kans om een vliegende vogel scherp erop te krijgen.
Hoger dan ISO-400 probeer ik meestal niet te gaan, maar dat is afhankelijk van je camera en de lichtomstandigheden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeeGee en 123 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed