Fran heeft aan deze reeks al heel wat toegevoegd.
Ik vind ze over het algemeen veel te krap in uitsnede.
Ook mis ik bij heel wat platen de nodige scherpte. Altijd goed op voorhand bepalen welk standpunt je inneemt. Als je het paard wat ruimer inkadert, kan je ook makkelijker met je compositie gaan spelen.
Naar achter gerichte oren van een paard, hebben niet altijd een negatieve betekenis. Tenzij ze écht plat op het hoofd liggen.
Een paard dat z'n oren naar achter richt of lichtjes schuin laat hangen, is meestal geconcentreerd op wat er achter zich gebeurt, gevraagd wordt. Meestal zijn ze dan dus gericht naar de menner of de ruiter en wijzen ze op een vorm van communicatie onderling.
Mijn paard, bijv., is een hengst. Hengsten zijn tijdens het werk vaak snel afgeleid. Als ik hem rijd, merk ik dat aan z'n oren die helemaal naar voor gericht zijn. Dan weet ik dat hij helemaal niet bezig is met wat ik van hem vraag en z'n concentratie ver(der) te zoeken is. Het gebeurt heel vaak dat ik hem dan via een lichte berisping, druk van m'n been,... weer bij de les roep
Bij de tweespan zie je dit héél duidelijk. Het dichtste paard is helemaal gefocust op wat de menner vraagt, het verste paard heeft (wellicht) iets gezien in de verte (op een evenement is dit uiteraard heel vaak het geval en zijn ze veel alerter op hun omgeving) en is even minder bezig met wat voor hulpen hij krijgt van zijn begeleider(s).