Het is 16 apr 2024 06:28

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Studioportret met weerspiegeling
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 16 aug 2017 22:44 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42018
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gelukkig mogen we allemaal schieten wat we leuk vinden en moet je ook zeker blijven doen anders zitten we straks met 100 topics met dezelfde foto, kan ook niet de bedoeling zijn.

Lijkt me een lieve en eigenwijze hond die er mooi scherp op staat. Je standpunt had ik al begrepen omdat je de hele spiegeling erop wilde hebben. :up

Over smaak valt niet te twisten maar ook ik haak af bij de kleur van de onder/achtergrond.
Ieder zijn eigen smaak en dat is goed.

En hier beoordelen we foto's en kunnen het dus rustig zeggen wat wij mooi of niet mooi vinden en dat is ook weer smaak.

Ik stop want ik ga in kringetjes praten. :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 17 aug 2017 08:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ron62 schreef:
Achtergrondkleur is ook niet mijn ding, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Bij de 2e foto is de achtergrond nog nadrukkelijker aanwezig en lijkt het bijna of de hond zweeft...standpunt is hier inderdaad wel beter.

Ik heb het stukje staart voor je weg gehaald, maar ook de achtergrond een wat neutralere kleur gegeven....als je het niks vindt haal ik 'm weer weg, je hebt namelijk niet aangegeven of je bezwaar hebt tegen bewerken of niet.

Zaten ook best wel wat bewerkingsrandjes rondom bepaalde stukken van de hond....kan misschien ook komen omdat het bestand best wel gecomprimeerd is, nog geen 150 Kb.


Mooi gedaan! Ik heb geen bezwaar tegen bewerken hoor. Ben wel nieuwsgierig hoe je de kleur veranderd hebt.
Denk dat die bewerkingsrandjes van de verkleinde versie komen. Al heb ik links, iets boven de elleboog, best veel werk gehad om de streep van het plexiglas weg te werken. Dus als het daar zat, klopt dat ook wel. Ik heb de foto hier uitvergroot aan de muur hangen en daar is niets nadeligs vande bewerking op te zien gelukkig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 17 aug 2017 08:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotosmurf schreef:
Gelukkig mogen we allemaal schieten wat we leuk vinden en moet je ook zeker blijven doen anders zitten we straks met 100 topics met dezelfde foto, kan ook niet de bedoeling zijn.

Lijkt me een lieve en eigenwijze hond die er mooi scherp op staat. Je standpunt had ik al begrepen omdat je de hele spiegeling erop wilde hebben. :up

Over smaak valt niet te twisten maar ook ik haak af bij de kleur van de onder/achtergrond.
Ieder zijn eigen smaak en dat is goed.

En hier beoordelen we foto's en kunnen het dus rustig zeggen wat wij mooi of niet mooi vinden en dat is ook weer smaak.

Ik stop want ik ga in kringetjes praten. :rof


Natuurlijk mag iedereen zeggen wat ie wel of niet mooi vindt! Graag zelfs! Er is verder veel gezegd waar ik van leren kan en daar ben ik reuze blij mee! Maar de post dat paars als achtergrond kleur vermeden moet worden gaat niet meer over wat je mooi vindt of niet. Dan ga je regeltjes maken en ik dacht nou juist dat in de fotografie je lekker mag doen wat je wilt.

Ik heb in onze woonkamer onze grijze roodstaart, bonte boer en nu ook de hond met paarse achtergrond hangen. Wij zijn daar reuze blij mee. Het past bij ons en bij ons huis. En als hier een foto met paars niet smaakt, dan is dat prima, maar ik vond het een beetje jammer dat het daar niet bij gelaten werd, snap je.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 17 aug 2017 20:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Niks mis met paars. Mijn logo is in t paars! :angel
Wat ik vind van deze foto, als ik t toch even over het paars mag hebben, is dat de kleur mooi is maar dat de Egaliteit niet mooi is. Het lijkt of je hem achteraf ingekleurd hebt. Daardoor mist de foto perspectief en lijkt je hoge standpunt opeens opvallend en een beetje storend. Terwijl een hoog standpunt ook heel goed kan werken. Zeker met spiegeling. De diepte is weg, dynamiek is eruit en de foto is daardoor vlak geworden. Alsof ik naar een plat vel paars papier kijk.
De schaduw die ik achter zie, ziet er apart uit. Ook bij de elleboog klopt de schaduw niet meer.
Bij de tweede foto is dit nog extremer.
Als ik je, als ervaren studiofotograaf van honden, een tip mag geven? Doe dit soort bewerkingen niet! Echt zonde. De tweede is een super leuke foto die je prachtig kan nabewerken. Ook het paars kan je meer naar voren halen als je een paarse bg hebt gebruikt. Maar nu lijkt de hond erin geplakt. De diepte is totaal weg.
Nu klinkt mijn commentaar waarschijnlijk rot en hard maar lees daar doorheen en als je snapt wat ik schrijf en je doet daar wat mee dan worden je foto's beter. Je hebt talent! Dat zie ik meteen!!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 17 aug 2017 20:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40623
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Karindhd schreef:
Ben wel nieuwsgierig hoe je de kleur veranderd hebt.
Met Photoshop en dan in "Selectieve Kleuren" wat spelen met "Magenta Tinten".


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 17 aug 2017 23:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ron62 schreef:
Karindhd schreef:
Ben wel nieuwsgierig hoe je de kleur veranderd hebt.
Met Photoshop en dan in "Selectieve Kleuren" wat spelen met "Magenta Tinten".


Dank je, ga ik eens uitproberen, leer ik weer van!

@ Nuelle, je komt totaal niet rot of hard over, juist heel inhoudelijk! En ik moet er wel van blozen dat je vindt dat ik talent heb, dank je!
Ik heb echter de achtergrondkleur niet bewerkt. Ik heb wel de streep van de plexiglasplaat eruit gehaald, die liep horizontaal ten hoogte van zijn elleboog, daar waar het paars aan zijn linkerkant zijn lijf even raakt zeg maar. Op die hoogte heb ik wel een en ander gedaan, ook een beetje met de schaduw daar, maar alles daar boven en daar onder is onbewerkt. Ik ben namelijk niet heel goed in bewerken en al helemaal niet van gekleurde achtergronden.
Bij de tweede foto was de vloer bezaaid met haren en die heb ik weggepoetst. Want dat was echt geen gezicht. En daar maak ik de foto inderdaad heel plat mee.
Dat vind ik dan zelf ook niet echt mooi, maar beter kan ik dat (nog) niet. Daar waar ik in mijn foto's wel een stijgende lijn zie in de loop der jaren, vind ik fotobewerking nog een heel dingetje. Ik ben ook wel aan het kijken voor cursussen, maar het is of heel basic, of heel duur en ver weg. Als je daar nog tips voor hebt? In ieder geval reuze bedankt voor je feedback!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 18 aug 2017 07:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Karindhd schreef:
Ron62 schreef:
Karindhd schreef:
Ben wel nieuwsgierig hoe je de kleur veranderd hebt.
Met Photoshop en dan in "Selectieve Kleuren" wat spelen met "Magenta Tinten".


Dank je, ga ik eens uitproberen, leer ik weer van!

@ Nuelle, je komt totaal niet rot of hard over, juist heel inhoudelijk! En ik moet er wel van blozen dat je vindt dat ik talent heb, dank je!
Ik heb echter de achtergrondkleur niet bewerkt. Ik heb wel de streep van de plexiglasplaat eruit gehaald, die liep horizontaal ten hoogte van zijn elleboog, daar waar het paars aan zijn linkerkant zijn lijf even raakt zeg maar. Op die hoogte heb ik wel een en ander gedaan, ook een beetje met de schaduw daar, maar alles daar boven en daar onder is onbewerkt. Ik ben namelijk niet heel goed in bewerken en al helemaal niet van gekleurde achtergronden.
Bij de tweede foto was de vloer bezaaid met haren en die heb ik weggepoetst. Want dat was echt geen gezicht. En daar maak ik de foto inderdaad heel plat mee.
Dat vind ik dan zelf ook niet echt mooi, maar beter kan ik dat (nog) niet. Daar waar ik in mijn foto's wel een stijgende lijn zie in de loop der jaren, vind ik fotobewerking nog een heel dingetje. Ik ben ook wel aan het kijken voor cursussen, maar het is of heel basic, of heel duur en ver weg. Als je daar nog tips voor hebt? In ieder geval reuze bedankt voor je feedback!


Waar woon je? Ik geef les in Photoshop. Die kan je 1 op 1 boeken en die is dan 100% afgestemd op wat jij leren wilt.
Ik verbaas me erover dat je hem niet bewerkt hebt met paars. Hoe die dan zo plat kan raken. Door haren wegpoetsen kan het niet. Dat doe ik ook. Alhoewel... hoe heb je ze weggepoetst? ;-)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 18 aug 2017 08:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nuelle schreef:

Waar woon je? Ik geef les in Photoshop. Die kan je 1 op 1 boeken en die is dan 100% afgestemd op wat jij leren wilt.
Ik verbaas me erover dat je hem niet bewerkt hebt met paars. Hoe die dan zo plat kan raken. Door haren wegpoetsen kan het niet. Dat doe ik ook. Alhoewel... hoe heb je ze weggepoetst? ;-)


Ik woon in Friesland, maar ik ben behoorlijk mobiel. En ik heb er wel een stukje rijden voor over, al hoop ik dan weer niet dat je in Zuid Limburg zit ;) . Juist als het 1 op 1 is en afgestemd op wat ik precies zou willen leren, dan zou dat wel eens heel erg leerzaam en nuttig kunnen zijn.

Kunnen we hier met PB communiceren, of is het handig dat we dit even per email oppakken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 18 aug 2017 11:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Karindhd schreef:
Nuelle schreef:

Waar woon je? Ik geef les in Photoshop. Die kan je 1 op 1 boeken en die is dan 100% afgestemd op wat jij leren wilt.
Ik verbaas me erover dat je hem niet bewerkt hebt met paars. Hoe die dan zo plat kan raken. Door haren wegpoetsen kan het niet. Dat doe ik ook. Alhoewel... hoe heb je ze weggepoetst? ;-)


Ik woon in Friesland, maar ik ben behoorlijk mobiel. En ik heb er wel een stukje rijden voor over, al hoop ik dan weer niet dat je in Zuid Limburg zit ;) . Juist als het 1 op 1 is en afgestemd op wat ik precies zou willen leren, dan zou dat wel eens heel erg leerzaam en nuttig kunnen zijn.

Kunnen we hier met PB communiceren, of is het handig dat we dit even per email oppakken?

Ik zit in Utrecht ;-)
Je kan mij absoluut een pb sturen! Of mailtje. Of via facebook, of via mijn website. Wat je wilt. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 18 aug 2017 12:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3611
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Karindhd schreef:
Bij de tweede foto was de vloer bezaaid met haren en die heb ik weggepoetst. Want dat was echt geen gezicht. En daar maak ik de foto inderdaad heel plat mee.

De achtergrondkleur is van boven naar onder en van links naar rechts nu overal dezelfde. Er zit geen enkele gradatie in en dat maakt het zoals Nuelle ook opmerkte heel vlak en geeft een "ingeplakt" gevoel (omdat de hond wel meer dan 1 dimensie heeft).
Dat kan je nadien evt aanpassen door in te kleuren met een gradiënt (van donker naar bleek bvb) ipv met 1 kleur.
Misschien moet je bij het nemen van de foto de belichting wat aanpassen zodat je van nature al een gradatie krijgt in de achtergrond.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 18 aug 2017 20:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
filipo schreef:
De achtergrondkleur is van boven naar onder en van links naar rechts nu overal dezelfde. Er zit geen enkele gradatie in en dat maakt het zoals Nuelle ook opmerkte heel vlak en geeft een "ingeplakt" gevoel (omdat de hond wel meer dan 1 dimensie heeft).
Dat kan je nadien evt aanpassen door in te kleuren met een gradiënt (van donker naar bleek bvb) ipv met 1 kleur.
Misschien moet je bij het nemen van de foto de belichting wat aanpassen zodat je van nature al een gradatie krijgt in de achtergrond.


Dank je, ik ga eens stoeien met die gradiënt. Misschien kan ik deze foto's dan nog verbeteren.

Ik heb sinds een tijdje een goede spot met grid om de achtergrond wat beter uit te lichten. Daar heb ik al wat mee geoefend en daar krijg je vanzelf meer diepte in. Mocht je dat leuk vinden om te zien, ik zal zo bij de vogels een foto van mijn papegaai met het gebruik van deze grid plaatsen. In de tijd dat ik deze foto's maakte had ik de grid nog niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 19 aug 2017 09:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3611
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een quick&dirty-versie van wat een gradiënt zou kunnen geven, maar het is altijd beter als je daar al bij het maken van de foto kan voor zorgen ;)

Fotografie


Ik heb een laag toegevoegd (blend mode = soft light) opgevuld met een gradiënt van zwart naar wit.
De hond weggegomd in die laag (zodat die niet mee verbleekt/verdonkerd).
En dan nog een kleine vignettering toegepast.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioportret met weerspiegeling
BerichtGeplaatst: 19 aug 2017 15:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 98
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wow, dat geeft een mooi idee! En ja, het is beter om de belichting gewoon goed te hebben. Maar hij was tijdens deze shoot in de rui en de grond was binnen no-time een grote massa haren. Dus dan moet je sowieso bewerken en is het fijn als er zulke technieken zijn om dat toch weer wat in orde te krijgen.

Ik ga bij Nuelle op fotoshop les en ik blijf oefenen met de studiofoto's. Super bedankt voor alle uitgebreide tips en toelichtingen!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed