Het is 28 maart 2024 17:38



Auteur Krassen/stippen uit ingescande Z/W negatieven verwijderen
 Krassen/stippen uit ingescande Z/W negatieven verwijderen
BerichtGeplaatst: 25 jun 2022 10:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ben op zoek naar een goed werkend software pakket om krassen , stof, stippen uit ingescande Z/W negatieven te verwijderen. Ik heb SRDx van Lasersoft geprobeerd, maar ik ben er niet van onder de indruk. Ook Photoshop vind ik niet zo geweldig.

Wie heeft ervaring met een pakket dat goed werkt en relatief weinig werk kost?

Mijn kleuren negatieven en dia's heb ik ingescand met gebruikmaking van de Digital ICE technology. Daarbij wordt middels een infrarood scan bepaald waar stof en krassen in de scan verwijderd moeten worden. Dat infrarood licht wordt geblokkeerd in een Z/W film door de zilverkristallen en werkt daardoor niet bij Z/W film (uitgezonderd een bepaald type Ilford film dacht ik).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Krassen/stippen uit ingescande Z/W negatieven verwijderen
BerichtGeplaatst: 28 jun 2022 00:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1004
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

Het gevaar bestaat die hier twee zaken door elkaar gaan lopen voor de op dit terrein niet deskundige lezer.
Digital ICE (Image Correction and Enhancement) technology is een hardware-matige vorm voor het verwijderen van stof en krassen en is onderdeel van filmscanners die daarmee zijn uitgerust.
Daarvoor heeft de scanner twee lampen, één met RGB licht en één met infrarood licht.
De film wordt twee keer gescand eerst met de RGB en daarna nog een keer met infrarood.
Die laatste brengt de oneffenheden aan het licht. De processor heeft een algoritme om de “beschadigde delen” te herstellen zoals ook de retoucheer tools met content aware in Photoshop werken.
Werkt heel fraai, maar heeft ook beperkingen. Het scannen en verwerken is heel traag, zwaar beschadigde negatieven, bijv. met schimmels zijn moeilijk te herstellen zonder vervormingen. Negatieven zonder stof en krasjes worden met gebruik van ICE niet beter.
Met dia’s zijn er wisselende resultaten.
Werkt niet met traditionele zwart-wit film, alleen de zwart-wit films die met C41 ontwikkeld kunnen worden, zoals bijv. Kodak BW400CN and Ilford XP2.
De oorspronkelijke zwart-wit film heeft één laag van zilver gelatine.
Films voor C41 hebben meerdere lagen die elk gevoelig zijn voor een bepaald kleur licht en daarmee kan ICE met infrarood overweg.
Dat is dus het hardware matige deel van het verhaal.

Het software matig verwijderen van stofjes, krassen en andere beschadigingen is het andere verhaal.
Om een ieder uit de droom te helpen, er is geen enkel programma of plug-in dat volledig automatisch een beschadigde foto kan herstellen.
Diverse programma’s bieden wel hulpmiddelen, maar het retoucheren van foto’s blijft handwerk. Die hulpmiddelen worden wel steeds beter vooral als ze gebruikmaken van kunstmatige intelligentie.
Natuurlijk ben ook ik op zoek geweest naar de heilige graal, maar ook ik heb die niet gevonden.
Ik heb daarom teruggegrepen op mijn vertrouwde Photoshop en daarmee bereik ik best goede resultaten.
Het kost evenwel heel veel tijd en geduld, maar dat geeft aan het eind toch ook voldoening.
Veel programma’s en plug-ins, maar ook het filter Ruis > Stof & krassen in PS werken met blur en dat is toch wel wat simpel en niet in het voordeel van het beeld.
Je zult voor iedere foto op zoek moeten gaan de beste tools en werkwijzen en gelukkig heeft PS er daar heel veel van.
.
.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Krassen/stippen uit ingescande Z/W negatieven verwijderen
BerichtGeplaatst: 31 jul 2022 16:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Alsnog bedankt voor je uitgebreide antwoord, Gerard (is het dacht ik?). Ik ben inmiddels weer begonnen met scannen en heb me volledig op het handmatig verwijderen van stofjes en krassen met PS gestort. Ben nu bezig met kleurendia's, maar ga daarna weer de Z/W negatieven opzoeken. Om echte goede kwaliteit scans te krijgen voor kleur is de standaard instelling van Silverfast niet altijd genoeg, ik zag dat bij de tegenlicht opname van de Saguaro. Als m'n dia's en negatieven heb ik al digitaal, maar een aantal wil ik nu toch in zo goed mogelijke kwaliteit gaan digitaliseren en dan is handmatige correcties nog te doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed