Het is 28 maart 2024 21:19

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Foto's opslaan en back up maken
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 14:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kosten voor NAS zijn initieel wat hoger dan andere opties, maar je hebt er dan ook jaren veel plezier van. Daarbij heb je er nauwelijks omkijken naar en kun je er ook vanaf "buiten" bij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 14:33 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb geen echte aanraders, iedere manier van backup heeft zijn voor- en nadelen.

Een NAS kan inderdaad, biedt veel gemak, en zekerheid waar het puur om de opslag zelf gaat, maar is slechts een enkele fysieke doos. Gebeurt er iets met die doos (bv. diefstal) ben je alles kwijt.

De cloud biedt op dat gebied de meeste voordelen - zowel zekerheid van opslag als betrouwbaarheid van aanwezigheid/beschikbaarheid. Echter, je moet wel je abonnement blijven houden. Ik heb een website, als mij wat overkomt weet ik zeker dat over een jaar alles wat daar opstaat verloren gaat. Een onverdragelijke gedachte voor iemand die is opgegroeid met negatiefstroken.

Ik heb de simpelste oplossing: gewoon externe harde schijven. Ik maak dus niet 1 maar 2 backups, en ik bewaar de schijven op verschillende plekken. Omslachtig, het meeste werk van alle oplossingen, maar ik voel me daar het prettigste bij.

Benieuwd of iemand nog een andere manier weet, want het blijft aanmodderen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
...Benieuwd of iemand nog een andere manier weet, want het blijft aanmodderen.

De andere oplossing is zelf een cloud bouwen met vriendjes (of op een andere locatie een NAS server van jezelf plaatsen, maar daar heb je ook weer een vriendje of familie voor nodig). NAS servers kunnen immers ook met andere NAS servers backuppen.


Laatst bijgewerkt door Henry op 13 jul 2019 15:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Is een standaard optie binnen het menu van de NAS server. Als de NAS Server contact heeft met het internet, is het eenvoudig (denk ik, want ik heb het zelf niet, maar het bestaat al jaren. En iets wat al jaren bestaat is in al die jaren alleen maar gebruiksvriendelijker geworden).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6179
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je er wat voor uit wil geven 6 dollar per maand kun je onbeperkt back-uppen met Backblaze. Deze maakt desgewenst een continu back-up van je computer en schijven in de cloud. Heb het zelf ook nog heel kort maar het werkt mi erg gemakkelijk.De 1e backup duurt lang maar je kunt er gewoon je computer gebruiken. Je kan instellen welke bandbreedte je wil gebruiken. Het is heel gebruikersvriendelijk en dus niet ingewikkeld. Je kunt het 15 dagen gratis uitproberen. Ik vindt het een heel veilig idee dat als er nu wat gebeurd ik alle belangrijke bestanden kan restoren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judith huidige externe schijven zijn zeer handzaam.
Maar als je 2 externe schijven gebruikt ga je ze hoop ik toch niet allebei meenemen op lokatie.
Lijkt me riskant voor verlies of diefstal.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:31 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
@Judith
Simpele uitleg: als je 1 schijf hebt en gaat kapot dan heb je niks meer. Bij RAID gebruik je bijvoorbeeld 2 schijven. Je hebt geen dubbele opslagdata maar de schijven worden gespiegeld. Als 1 schijf stuk gaat is er niks verloren en vervang je de schijf. Het systeem spiegelt dan weer de data van schijf 1 naar schijf 2. Samen is het dus een set. Bij 3 schijven wordt alles over 3 schijven verdeeld. Nog minder kans op verlies.
Je hebt waarschijnlijk al gezien dat je NAS systemen kan kopen voor 1, 2, 3, 4 enz schijven. Het is aan jouw hoe je dat dan configureert. Bij RAID 5 gebruik je 3 schijven en heb je de beschikking over 2/3e van je harde schijf opslag. Heb je een NAS met 4 schijven en je configureert RAID 5 dan gebruik je 3 schijven. De 4e kan je als SPARE configureren. Als er 1 van de andere 3 stuk gaat dan wordt automatisch de 4e in gebruik genomen en vervangt de stukke. Snap je het nog?

Backup: aangezien ik met Lightroom werk is bestandsbeheer een belangrijk onderdeel van het programma. Eerst kopieer ik de foto's naar mijn harde schijf en ga de foto's bewerken die ik wil bewaren. Rest gooi ik meteen weg. Na bewerken verplaats ik de foto's binnen Lightroom naar mijn iCloud - hier heb ik 200gb opslag. Deze iCloud laat ik synchroniseren door mijn Stack account bij TransIP. Alle foto's buiten de deur en alles automatisch.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judith, het verhaal is eigenlijk heel simpel.

1. Een computer beschikt in de basis over een CPU, intern geheugen (memory) en extern geheugen (harde schijf). Deze zaken bevonden zich allemaal in 1 en dezelfde doos.

2. Wilde je een backup maken, dan kon je dit vroeger doen op een een extern gegeugen (floppy, usb-stick, harde schijf). Deze opslagmedia kon je via een USB-aansluiting koppelen aan je computer-doos.

3. Later kwamen de externe harde schijven die je "ergens in het netwerk" kon hangen: de NAS server. Die NAS server, die je ergens in het netwerk kunt hangen, hebben ook een processor (feitelijk een kleine computer) aan boord waarmee jouw computer kan communiceren.

4. De volgende stap is dat die NAS server dus met andere NAS server kan communiceren om onderling backups uit te wisselen.

Omdat een leverancier graag meer functionaliteit in zijn apparaat wilt stoppen dan waarvoor deze in eerste instantie bedacht is (kijk maar naar de telefoon en alle Apps die je daarvoor kunt krijgen), hebben ze voor een NAS server ook diverse Apps gebouwd waarmee je van alles en nog wat kunt doen. Denk dan bijvoorbeeld aan het bouwen van een Website en het koppelen van bewakingscamera's.

Twee NAS servers kopen, die ook nog eens meerdere harde schijven bevatten, is wel een hele dure oplossing.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:32 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik doe het hetzelfde als Petervaneekelen, met 2 externe schijven.....1 ligt er hier boven, de andere bij de buurvrouw aan de overkant van de straat. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:lol Aha.... en je vrouw gelooft dat je daarom zo vaak naar de buurvrouw gaat? Om een backupje te brengen? :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:35 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt helemaal Henry....ik kan dan ook gelijk een kopje suiker meenemen. :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judith, voor alle duidelijkheid: een NAS server is dus een harde schijf (of meerdere harde schijven) in combinatie met een kleine computer/processor. Die kleine computer wordt gebruikt om eenvoudige programma's te draaien en om te communiceren met jouw computer.

Een losse harde schijf heeft die computer niet aan boord waarmee jouw computer kan communiceren. Een losse harde schijf zal dus altijd direct gekoppeld moeten worden aan jouw computer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:40 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ook daar is Lightroom heel goed in. Je kwalificeert je foto's. Een 5 is bewaren en rest gooi je weg :up :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Judith schreef:
Dat Stack zie ik vaker voorbij komen

Je kan ook Google Drive of Dropbox gebruiken natuurlijk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:47 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judith schreef:
Maar hoe dan? Je haalt die externe harde schijf op bij de buurvrouw en maakt een back up en brengt hem daarna weer terug?
Hoe vaak doe je dat dan?

Klopt, eigenlijk doe ik dat veel te weinig, maar helemaal up to date valt natuurlijk niet mee met gewone losse schijven, blijft altijd een beetje een risico. ;)

Judith schreef:
En toch maar mezelf dwingen om niet alles maar steeds te bewaren. Dat is niet nodig, maar ik vind het lastig dingen weg te gooien.

Dat klinkt heeeeeeel bekend. :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 15:50 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Judith schreef:
Ja, kan ook en ik zag dat je bij Onedrive ook een opslag kunt kopen van 6TB voor iets van 75 euro per jaar. Dan heb je heeeeel veel opslag voor een redelijke prijs.

Idd. Tis wat je foto's je waard zijn. Dan is niets veel geld. Dat gedoe met externe hd's dat is mij te veel. Dus dan maar wat geld voor opslag buiten de deur.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 16:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judith, ik snap eerlijk gezegd niet wat je nu precies kiest: een NAS met externe harde schijven en een cloud oplossing?

Het voordeel van een NAS oplossing is dat je daarmee het hele backuppen kunt automatiseren. Het nadeel van losse harde schijven is hier al aan de orde gekomen: het vraagt om discipline.

Ik heb geen idee of een NAS server ook een backup kan wegschrijven naar een cloud. Als dat kan (moet wel worden uitgezocht) gaat die cloud je wel maandelijks geld kosten. Het voordeel is dat de NAS die backup dan waarschijnlijk ook automatisch voor je kan verzorgen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 16:12 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Judith schreef:
Daarom is een NAS volgens mij ook handig.

Zeker, als je het geld hebt liggen en een betrouwbaar iets wilt hebben dan is een NAS een pracht ding. Een NAS draait vaak op een Linux variant (lees stabiel) met allerlei software aan boord waarmee je prachtig je data kan synchroniseren naar extern. Via rsync of andere protocollen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 16:13 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Judith schreef:
is een NAS met verwisselbare schijven.
Je verwisselt alleen schijven als er eentje stuk is. Anders nooit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Foto's opslaan en back up maken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2019 16:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Die zijn er zeker. Daar heb je dan een schroevendraaier voor nodig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed