Het is 27 apr 2024 22:53

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 21 apr 2023 17:01 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Net gekeken en het stond al goed, maar de videokaart is een Nvidia Geforce GT 1030(dus geen 3050 :blush ;) ).
Gelijk maar weer een foto geprobeerd en dit keer duurde het 6 min., das al meer dan 2x zo snel, laten we hopen dat deze trend zich zo voortzet. :D

Als het zo blijft dan misschien toch een keer voor een andere videokaart kijken, de rest van het systeem is volgens mij snel zat. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 21 apr 2023 20:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ron,

Wat je kunt proberen is om het gebruik van de GPU door RAW uit te zetten. Dan wordt de processing door de I7 gedaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 21 apr 2023 23:39 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Krijg dat niet voor elkaar Ben(in dat scherm wat jij liet zien kan ik die GPU niet echt uitschakelen :dk ), hoe ik het ook instel, hij blijft 21 minuten aangeven(heb er weer een andere foto bij gepakt), de tijd die ie erover doet hangt dus ook heel erg van de foto af.....heb nu 3 foto's geprobeerd, 1e was 17 min., 2e was 6 min. en de 3e dus 21 min.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 22 apr 2023 18:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Da's bijzonder, Ron. Als ik op het pop-up menu achter "GPU gebruiken" klik krijg ik de mogelijkheid om het uit te zetten of aan te passen:

Fotografie

Met zulke lange verwerkingstijden is de lol er snel af maar met een I7 zou het zeker sneller moeten kunnen dan de tijden die je nu ziet. Ik heb net een andere foto dan gisteren (maar wel even groot) ontruist in RAW nadat ik de GPU had uitgezet. Dat duurde amper 10 seconden. Ik heb een I9 processor in de computer zitten


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 22 apr 2023 19:00 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Ben, dat "UIT" staat er bij mij ook bij en had ik gisteren ook geprobeerd, maar de tijden bleven net zo lang en eronder blijft ook de naam van de videokaart staan, dus ik dacht dat dat ook geen nut had. :dk

Ben het nu weer aan het proberen en heb net een foto gedaan en die duurde 6 min, zal zo es kijken wat dezelfde foto als gisteren nu voor tijd aangeeft.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 22 apr 2023 19:10 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geeft nu op alle foto's die ik probeer ongeveer 6 min. aan, ook op 2 foto's die eerst 17 min en 21 min duurden, het is dus wel een stuk sneller, maar nog steeds te traag naar m'n zin. :rof
Zou een andere videokaart, of nog meer geheugen kunnen helpen, of maakt dat niet zoveel uit voor dit soort dingen, of wordt het waarschijnlijk met een andere videokaart niet sneller als dat je het via die I7 doet?
Men had mij wijs gemaakt dat I7 of I9 niet veel uit zou maken voor het bewerken van foto's. :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 22 apr 2023 19:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
AI Applicaties hebben, voorzover ik begrijp, de neiging om veel geheugenruimte nodig te hebben. Het kan zijn dat je computer moet gaan swappen (geheugen naar harddisk schrijven en weer terughalen). Dat kan een andere reden zijn waarom het ontruisen lang duurt. Ik zie bij mij dat PS/RAW een kleine 7 Gb gebruikt , da's nog lang geen 32 Gb dus dat zal 't ook niet zijn. Als je wilt checken hoe het "resource gebruik "(Processor, geheugen gebruik) is tijdens het ontruisen kun je op Ctrl-Alt-Del tegelijk indrukken en dan in het pop-up menu "Taakbeheer"kiezen. Dan kun je zien hoeveel resources PS/RAW gebruikt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 22 apr 2023 19:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ron62 schreef:
Geeft nu op alle foto's die ik probeer ongeveer 6 min. aan, ook op 2 foto's die eerst 17 min en 21 min duurden, het is dus wel een stuk sneller, maar nog steeds te traag naar m'n zin. :rof
Zou een andere videokaart, of nog meer geheugen kunnen helpen, of maakt dat niet zoveel uit voor dit soort dingen, of wordt het waarschijnlijk met een andere videokaart niet sneller als dat je het via die I7 doet?
Men had mij wijs gemaakt dat I7 of I9 niet veel uit zou maken voor het bewerken van foto's. :dk


Een andere (snellere met meer geheugen) videokaart kan zeker uitmaken. Een I7 of I9 zal mogelijk niet zoveel uitmaken (hoewel de I9 wel beter is opgewassen tegen grafische taken dan de I7), wat wel kan uitmaken is over hoeveel individuele processoren (Cores/Threads) zo'n I7/I9 beschikt. Des te meer cores/threads, des te sneller kan een processor een bepaalde taak uitvoeren.

Voor het reguliere bewerken van foto's is over 't algemeen niet zoveel processor capaciteit nodig, dus dan maakt een I7 of I9 niet uit. Dat verandert als je AI applicaties gaat gebruiken omdat die veel processor capaciteit vragen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 22 apr 2023 23:57 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Weer bedankt Ben, ik zal er weleens door m'n broer naar laten kijken(en 'm dit laten lezen), die heeft daar meer sjoege van dan ik, alleen zit ie momenteel een beetje in de lappenmand met een ontsteking in z'n schouder, dus autorijden doet ie momenteel niet en hij woont in Delft en zit in een rolstoel, dus ik zal even geduld moeten hebben. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 10:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Succes gewenst, Ron. Mocht ik ergens mee kunnen helpen, laat maar weten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 23 apr 2023 10:23 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 26 apr 2023 10:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1568
Woonplaats: Midden des lands
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik kwam deze functie gisteren ook tegen. Tijd per foto ongeveer 15 seconden, dus da's prima. Was niet ontevreden over de eerste resultaten, moet ik zeggen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2023 18:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1274
Woonplaats: Bunschoten
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Voor de geïnteresseerden, dit is een fimpje over de vergelijking tussen Adobe Lightroom Denoise AI en Topaz Labs Denoise AI.



Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2023 19:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48
Topaz Photo AI werkt goed, maar ik vind DxO PureRaw 3 nog nét iets beter.
Vooral portretten worden iets minder "plastic".
Maar de nieuwe update van Photoshop en Lightroom doen het ook niet slecht.
Nik Collection komt ook uit de keuken van DxO.
Ik ben van mening dat het gebruik van AI iets gaat zijn waar we niet meer omheen kunnen.
Camera's als de Nikon Z9 heeft het min of meer aan boord en er zullen vast nog camera's zijn die al gebruik maken van AI.
Hoe ziet de camera van de toekomst eruit?
Dus voor mij is ruis reductie middels AI iets waar ik zéér spaarzaam mee omga.
Maar bij "zandbak" foto's die onbruikbaar zijn is het wel een uitkomst.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Topaz AI v1.1 - Ruis verwijderen
BerichtGeplaatst: 28 apr 2023 20:15 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24524
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb net een handvol vergelijkingsfilmpjes zitten bekijken, en de belangrijkste conclusies zijn:
- De AI noise reduction van Adobe is gelijkwaardig (soms beter, meestal net een fractie minder) aan de rest
- Enige houtsnijdende opmerking van een der analysten in het voordeel van Topaz (in vergelijking met Adobe en DxO) is dat je Topaz op ieder moment in je workflow kunt toepassen; Adobe en DxO moeten aan het begin zitten. Maar eerlijk gezegd lijkt ook dat voordeel me marginaal

Kortom, Adobe heeft hier een enorme inhaalslag gemaakt naar het zich laat aanzien. Fijn voor hen die een Creative Cloud abonnement hebben.

Dank voor de link, Ben :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed