Het is 28 apr 2024 09:14



Auteur Systeem om foto's te archiveren
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 17:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1290
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo :zwaai !

Ik vroeg me af welke systemen of software jullie gebruiken om jullie foto's te archiveren?
Zelf werk ik als volgt: Foto archief> map 2009 > map juli 2009. En heb inmiddels 8 jaargangen... (wel per jaar mee foto's moet ik zeggen). Weet eigenlijk nog best wel goed vanalles terug te vinden, maar dat komt voornamelijk omdat ik sowieso goed data dat iets gebeurd is weet te onthouden.

Ik ben indertijd zo begonnen bij gebrek aan software om het anders te ordenen en werk eigenlijk nog altijd met dit systeem. Echter soms voel ik wel de behoefte om het anders te doen, zodat het terug zoeken makkelijker wordt, ook met het oog op de toekomst want straks heb ik 15 jaargangen ofzo en de hele boel omzetten is dan ook niet meer te doen. Wat is jullie systeem, vind je je eigen systeem handig en waarom, en indien van toepassing: welke software gebruik je ervoor??

En wat doe je met de foto's die je voor wat doel dan ook bewerkt heb, dus PSD's, foto's uitsluitend voor email, of voor klanten, etc etc. Heb je daar een apart systeem voor??

Ben benieuwd! Groetjes, Eus :foto


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 18:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
De makkelijkste manier is volgens mij om al je foto's metadata mee te geven zodat je daarop kunt zoeken. Verder ken ik daarvoor geen tools oid :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 18:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 80
Woonplaats: Aalten
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik doe het het zelfde en bevalt mij prima. Als ik veel bestanden op het internet moet zetten maak ik een nieuwe map met de naam websize. Als de kwaliteit niet zo belangrijk is gebruik ik irvanview voor het verkleinen.

johan


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 26 sep 2009 22:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik heb het een beetje gescheiden ingedeeld.

Ook ik werk per jaar (en een goed geheugen om te weten wat welk jaar was).
Per jaar heb ik dan weer een onderverdeling in algemeen, mensen en sport (wat ik veel fotografeer). Sport is dan nog onderverdeeld in voetbal en autosport en overigen.

En dan begin ik een nieuwe map met 2009_maand_dag. Dat is de enige manier waarop je mappen op titel chronologisch kunt weergeven. Achter die mapnaam zet ik dan een omschrijving van wat het was.

De voetbalwedstrijd van vanavond heet dus: "2009-09-26 RKC Waalwijk Roda JC" en staat in de map 2009/sport/voetbal.

Via Bridge kan ik op de metatags in de foto makkelijk zoeken. Een hele schijf of een map met submappen. Dus een foto van Fouad Idabdelhay die scoort is zo gevonden. Je zoekt gewoon op Idabdelhay en sco (kan scoort of scoren staan) en de resulaten zie ik wel verschijnen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 08:16 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3650
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
ik werk niet met metadata
elke keer dat ik weg ben geweest maak ik een nieuwe map aan
jaar-maand-dag naamwaarikheenbengeweest


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 08:23 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 223
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik werk als volgt: ik gebruik windows xp. Ik maak mappen per jaar. Daarbinnen submappen met maand dag onderwerp. (Dus feitelijk per dag). Geen verdere onderverdeling. (Meestal zitten in een map toch foto's van meer onderwerpen.)
Met faststone image viewer (gratis, geweldig produkt) kan ik daar snel doorheen scrollen: ik zie meteen thumbnails op mijn scherm. Die kan ik op meerdere formaten laten zien. Meestal bevatten mijn mappen minder dan 30 foto's en dan zie ik in een keer alle foto's als thumbnail.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 11:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Citaat:
De makkelijkste manier is volgens mij om al je foto's metadata mee te geven zodat je daarop kunt zoeken. Verder ken ik daarvoor geen tools oid


Lightroom, adobe bridge.
Zullen ongetwijfeld ook wel gratis tooltjes voor op de markt zijn.

Voor veel foto's en het zoeken daarin is Metadata toevoegen denk ik wel de beste oplossing.
Je moet dan uiteraard wel even nadenken ofer de woorden die je toevoegd.

Er zijn wel andere manieren om tot een indelin te komen maar met je mappen kot eigenlijk altijd een datum terug.
Kan natuurlijk ook zeggen ik begin met een indeling sport - type sport en dan het evenement.
Maar wat is er nu makkelijker dan met een druk op de knop alle foto's op te kunnen vragen van een specifieke speler die een doelpunt maakt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 27 sep 2009 21:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1290
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank allemaal. Mijn indeling is dus eigenlijk zo onlogisch nog niet als basis... Ben vanochtend, bij wijze van proef, begonnen bij de laatste foto's trefwoorden toe te passen in Bridge, die ook weer bij de Meta gegevens (onder 'trefwoorden') verschijnen. Andere metagegevens ('maker' bijvoorbeeld) wil ik dan invullen mocht ik een foto versturen of op het web plaatsen. Nog even goed bedenken waar/hoe ik bewerkte bestanden ga archiveren, want het is met name dit deel waar ik niet al die jaren even consequent ben geweest....

Thanks!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 15:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 60
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn archief staat in Lightroom. Hier geef ik ook keywords mee met het importeren.
Mijn mappen structuur : A t/m Z --> 2009 (jaartal) --> onderwerp_datum (bv. biesbosch_27092009) --> RAW en als het bewerkt is komt er een map JPG bij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 15:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1290
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dank CanonLeon. Ik twijfel of ik het zal doen zoals jij, of dat ik op een andere plek alle JPG's en PSD;s bij elkaar hou. Dus zeg maar een map bv 'web' en 'afdruk opmaak', etc.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 18:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik doe het in Lightroom en daar kun je ieder foto ook nog eens diverse tags meegeven, erg handig moet ik zeggen. Je hoeft maar een woord als bijvoorbeeld roodborstje in te toetsen en alle foto's komen te voorschijn. Buiten dat staat alles inderdaad per jaar en dan per datum geregistreerd. Maar ik ben een opruimerig type, dus er verdwijnt uiteindelijk ook veel in de prullenbak. Alleen van vakanties bewaar ik vrijwel alles...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Systeem om foto's te archiveren
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 19:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
In Vista ben ik inderdaad begonnen met metadata mee te geven, sinds een paar weken gebruik in Adobe Bridge. Het enige vervelende vind ik dat wanneer ik een naam van mijn metadata wijzig en deze als subcategorie in een nieuw aangemaakte hoofdcategorie wil plaatsen deze niet mee verhuist, dus moet je goed nadenken over de naam die je er uiteindelijk aan wilt geven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed