Het is 29 apr 2024 08:21

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Gratis simpele software
 Gratis simpele software
BerichtGeplaatst: 17 okt 2011 21:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49126
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
je vind het straks vast niet erg dat het copyright van je foto's geschonden wordt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gratis simpele software
BerichtGeplaatst: 25 okt 2011 09:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 635
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
haha ik heb ook lightroom 3.
Ik bewerk tevens ook met Photofiltre,
want van photoshop snap ik niets\;)


Laatst bijgewerkt door Moubs op 26 okt 2011 12:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gratis simpele software
BerichtGeplaatst: 25 okt 2011 09:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
iligaal downloaden mag dat dan. :angel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Gratis simpele software
BerichtGeplaatst: 25 okt 2011 09:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1672
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zodra je op welke wijze dan ook professioneel iets wil doen met je foto's (dus verkopen van je foto's) kan ik een illegale versie van welke software dan ook afraden...kan je nog eens meer gaan kosten als de aanschaf zelf. Photoshop is duur inderdaad, maar als je een opleiding volgt bij een "erkende instelling" zijn er verschillende mogelijkheden om een studentenlicentie te kopen van CS5 voor rond de 300 euro en minder.

GIMP werkt ook prima én geeft inderdaad de mogelijkheid tot professionele bewerkingen...ik werk er zelf ook mee. Dat GIMP een rommelige interface zou hebben...dat lijkt me nogal "gebruikersafhankelijk" ik heb er nooit last van gehad...en de overstap van CS2 naar GIMP was dan ook niet moeilijk. CS5 zal waarschijnlijk weer een iets betere interface hebben, maar dat maakt die van GIMP niet opeens slecht.

Een nadeel van GIMP...en een reden waarom ik hem wellicht toch niet 100% professioneel zal noemen...is dat GIMP enkel kan werken met 8bit bestanden. Een 16bits TIF zal door GIMP dus eerst geconverteerd worden naar 8bit voordat je kan gaan bewerken. Daarnaast kent GIMP geen optie om op te slaan als CMYK. Voor de "echte PRO's" heeft GIMP dus zéker beperkingen.
Wel biedt GIMP de mogelijkheid om jpeg op te slaan op een kwaliteit die ik nog maar in weinig andere programma's ben tegen gekomen.

En dan terug naar de vraag...wat versta je onder "professioneel"? Wat voor bewerkingen wil je doen? GIMP biedt redelijk uitgebreide mogelijkheden om met lagen, laagmaskers, etc. te werken. Als je dat allemaal niet nodig hebt vind ik persoonlijk RAWtherapy ook een fijn programma. Dit is een gratis RAW bewerkingsprogramma die ook prima jpeg's bewerkt (en behoorlijk goed in staat is witbalans aan te passen op jpeg's...zonder echt "kwaliteitsverlies".

Wil je alleen maar contrastwijzigingen, etc doen en foto's wat bijsnijden...dan is GIMP al zware overkill en is er genoeg te vinden.

Afhankelijk van je merk camera is je RAW bewerker van je camera zelf ook al heel goed. Die van Nikon vind ik super werken (CaptureNX2...ik doe hier zelf 80% van alle bewerkingen in...maar is ook niet gratis, rond de 150 euro).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed