Het is 29 apr 2024 05:52

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 20:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4935
Woonplaats: Ter Apel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even een korte reactie/vraag tussen door.

In hoeverre heeft de instelling van de camera invloed op de kleurverwerking?
Hieronder even een "screenshotje" met de verschillen die me opvielen tussen een raw van mij en een raw van Eus (het gaat hier dus om de camera instelling en dan vooral de kleurruimte)

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 20:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
72 dpi is een fictieve waarde. Voorheen stond er 300 dpi maar beide hebben nergens maar dan ook nergens invloed op. Al zou je er 10000000 invullen. DPI heeft alleen invloed op papier niet op een scherm en hangt samen met de dichtheid van de printer output van een print kop. Dus laat je niet gek maken over allerlei waarden.
AdobeRGB alleen voor hen die DAT moeten aanleveren en de hardware hebben die het aankan! Wil je zoveel mogelijk data voordat je naar jpg converteert om daarmee te kunnen werken houdt de data dan ipn de hoogste bitrate aan. Maar gemiddeld zul je ook dat niet zien op een gemiddeld scherm of wat een printer waar kan maken, laat staan dat dit relevant is voor afdrukken op a4 of kleiner.

Nogmaals kijk op de site van cambridgeincolor dat zou iedereen moeten doen om ee bepaalde kennisnop te bouwen, OF NIET DOEN als je gewoon foto's gaat maken en creativiteit prefeleert boven techniek.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 21:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49126
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De instelling van de kleurruimte in de camera is alleen van invloed op de jpg uit de camera.
De jpg van Eus zijn volgens opgave getagged, AdobeRGB.

Eus ik ga je een mailtje sturen omdat het anders hier een duister verhaal wordt.
De rest beschikt niet over je RAW bestanden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
BerichtGeplaatst: 18 feb 2012 21:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb niet alles gelezen maar een groot deel

* jpeg kan alleen in 8 bit maar....je moet dat niet vanaf camera raw op 8 bit zetten.

* een raw foto is 14 bit maar als je in camera raw opent kun je alleen kiezen voor 8 bit of 16 bit...DUS kies je best voor 16 bit, anders ben je van het begin af al gegevens kwijt (en kwaliteit)

* Dan....let ook op "colorcheck"
Eigenlijk moet ge een kleurenkaart mee vooraf volgens de regels fotograferen en dan via een speciale soft ware zet hij die kleuren van jou camera om naar juiste kleuren
Immers, elke camera liegt een beetje in sommige kleuren en dat wordt hierddor verholpen.
Ik doe dat nooit maar...in maart ga ik naar een les hierover waar je die software kunt kopen.

Uw camera liegt dus een beetje qua juistheid van kleur (bij nikon is dat vooral in het rood)
Maar....dat is niet dramatisch...ik denk als het veel is dat er iets aan je camera scheelt

Groetjes


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
BerichtGeplaatst: 19 feb 2012 00:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Als je denkt dat er op de foto's hier altijd zo weinig rood in zit en je vind de afdruk t.o.v. je eigen scherm toch te rood, dan zou ik als de wiedeweerga maar eens opnieuw een callibratie uitvoeren


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
BerichtGeplaatst: 19 feb 2012 02:55 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2237
Woonplaats: www.schendelbeke.be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
AJL schreef:
Eigenlijk moet ge een kleurenkaart mee vooraf volgens de regels fotograferen en dan via een speciale soft ware zet hij die kleuren van jou camera om naar juiste kleuren
Immers, elke camera liegt een beetje in sommige kleuren en dat wordt hierddor verholpen.
Ik doe dat nooit maar...in maart ga ik naar een les hierover waar je die software kunt kopen.

Uw camera liegt dus een beetje qua juistheid van kleur (bij nikon is dat vooral in het rood)
Maar....dat is niet dramatisch...ik denk als het veel is dat er iets aan je camera scheelt

Groetjes


tuurlijk moet dit, hoe kan je anders je WB goed zetten.
altijd eerst in het licht waarin je gaat foto's nemen een kleurenkaart en/of grijskaart test shot maken.
achteraf ga je de wb op gans de reeks toepassen (of) de WB instellen via het testshot op je toestel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 8 of 16 bits in Camera Raw... Wie kan het uitleggen?
BerichtGeplaatst: 19 feb 2012 21:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1290
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Jeempie jongens, weer een hoop informatie. Ik hoop dat anderen ook wat aan dit topic hebben.

Ik heb mijn camera ge-reset. Morgen heb ik een dag vol met opnamen, dan kan ik zien wat dat gedaan heeft. Ik heb nog niet besloten of ik de camera nu wel of niet van Adobe RGB moet afhalen... Als ik dat doe dan bevind ik mij midden in een opdracht op terrein waar ik dan geen ervaring mee heb. Aan de andere kant denk ik juist dat het alles misschien juist vereenvoudigd...

Wat ik me nou echt afvraag, is hoe jullie doorgaans jullie afdrukken terug krijgen: Zijn jullie altijd tevreden, of stoeien jullie ook weleens zoals ik nu??

@jeroentje: ik denk dat juist niet, dat er altijd te weinig rood in foto's zit die ik op allerlei sites op het web zie!! Ik denk juist alles juist te zien!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed