Het is 20 apr 2024 12:12



Auteur Verschil Lightroom en Picsa?
 Verschil Lightroom en Picsa?
BerichtGeplaatst: 13 jun 2012 13:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 925
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste mensen.

Kan iemand mij mischien duidelijk maken wat nu de doorslaggevende verschillen zijn tussen Picasa en Lightroom?
Voor zover ik tot nu toe na heb kunnen gaan hebben beide programma's vrijwel dezelfde mogelijkheden.
Ik overweeg namelijk de aanschaf van Lightroom maar als Picasa vrijwel identiek is en de verschillen minimaal zijn vind ik het natuurlijk fijner om met gesloten portemonnee verder te kunnen.

Bij voorbaat dank, Johannes.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Verschil Lightroom en Picsa?
BerichtGeplaatst: 13 jun 2012 13:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
lightroom heeft meer bewerkings mogelijk heden en kan vanuit raw werken met de meeste cameras.
je kan daar in lagen werken en met bepaalde filters.
maar als je niet echt wel gaan bewerken als de standaard dingen.
kan je al goed uit de voeten met picasa.
gimp is ook gratis en kan weer meer als picasa
niet dat ik lighroom en gimp goed ken omdat ik meer met photoshop werk werk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Verschil Lightroom en Picsa?
BerichtGeplaatst: 13 jun 2012 18:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2669
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Volgens mij kan lightroom NIET in lagen werken, maar lightroom is geen bewerkings programma wat picasamwel is. Lightroom is een VERwerkings programma, en verwerken is dan niet alleen van raw of wat dan ook naar iets anders maar ook verwerken als in rubricering, opslag en uitvoer naar verschillende formaten.

Waar picasamwel standaard bewerking programma is, is het doel van lightroom dat je dat als centrale applicatie gebruikt voor importeren, rubriceren, en bewerlken, en dan daar
LAten in een bibliotheek. Bij lightroom is het,de,idee om niet meteen een bewerking naar of jpg of wat anders om te zetten, maar daarvoor pas te kiezen wanneer nodig. Zodoende is het originele bestand oproepbaar voor Photoshop voor meervoudige bewerking of,andere applicaties en kies je raps voor om jpg van je bestand te maken wanneer dat nodig is.

Traditionele pakketten gaan ervan uit dat je verwerkt en het dan opslaat in een format die je dan opslaat en waar je dan later een afdruk of wat Danone van kan nemen of maken. Bij lightroom hoeft dat,dus niet perse.
Uiteraard kun je met lightroom beperkt bestanden verwerken en die uitvoeren als bv jpg. Maar eigenlijk doe je dan te kort aan de idee achter lightroom.

Fotografen zullen het juist gebruiken om snel,even wat aan te passen en bv te uploaden of als centrale opslag gebruiken waarbij ze later eenvoudig in hun volledige fotobibliotheek snel een foto kunnen ophalen dan dan snel omzetten naar jpg, of afdrukken of uploaden.

Als je picasa of een ander bewerkings pakket hebt dan bewerk je een foto, en maakt er een bv jpg van. Dan ga je hem ergens opslaan en moet je bv zelf een mappen,structuur aanmaken en rubriceringen, waardoor je later bv een afdruk wilt maken.

Picasa is echter ook gemaakt met de idee om eenvoudig doch goed een bewerkings,alternatief te hebben voor amateurs. Wat niet wegneemt dat een pro geen picasa zou kunnen gebruiken.

Lightroom daarentegen is gemaakt met de professional in het achterhoofd. Ik zie vaak dat LR gebruikt wordt om RAW bestanden snel te importen en een snelle bewerking erop los,te laten, en te revieren op kwaliteit,waarna de upload faciliteit direct gebruikt wordt om bestanden naar bv een krant te uploaden.

Het zijn dus twee verschillende programma's diesels enige overeenkomst hebben dat ze bestanden kunnen bewerken.

Zie het als een Ferrari en een Fiat. Beide van Fiat, beide een auto, beide vier wielen, beide in rood verkrijgbaar, enz, maar voor totaal verschillende doelgroepen gemaakt met een totaal andere gebruikers groep ingedachte.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed