Het is 16 apr 2024 19:54



Auteur iphoto versus finder?
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 15:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Of is dit geen "versus" vraag?
Ik kom ergens niet goed achter. Zelfs in de Mac winkel konden ze geen duidelijk antwoord geven. Best stom toch? :dk

Op mijn vorige MacbookPro gebruikte ik iphoto om de foto's van mijn camera te laden. Ik gebruikte dit om in 1 keer de foto 's te kunnen zien en keuzes te maken uit bijvoorbeeld 5 bijna dezelfde opnamen. iphoto slaat alles op in de bibliotheek. Nu heb ik een nieuwe MacBook en wil ik het anders gaan aanpakken. Ik gebruik nu de fotolader.
Maar, mijn vraag is hoe het zit met wat ik opgeslagen heb op de oude Mac. Die ga ik nu opruimen.
Als ik mijn bibiotheek wis in iphoto, zijn dan ook de foto's verwijdert uit de finder? Daar heb ik geordende mapjes staan. Of, andersom, als ik wis uit finder, wis ik dan definitief uit iphoto?
Of haal ik nu dingen door elkaar?

Omdat ik zoveel bijna dezelfde foto's heb (en nummer dyslectie heb) kom ik er niet uit.

Super saaie vraag, ik besef het, maar mocht iemand tijd en zin hebben dan zou ik een advies of tip heel erg op prijs stellen.

Groetjes
Nuelle


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 17:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49071
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nuelle
Als je een album verwijdert in IPhoto ben je het album kwijt en niet de foto's.
Als je een foto verwijdert in Iphoto gaat die naar de prullenmand in Iphoto.
Maak je vervolgens de prullenmand leeg in Iphoto dan gaat die naar de prullenmand van de Mac.
Maak je die prullenmand ook leegt dan ben je de foto kwijt.

Als je dingen in de Finder verwijdert gaan die naar de prullenmand.
Leeg je de prullenmand dan zijn de foto's weg.

Mogelijk heb je Timemachine aan staan en staat daar een kopie in die je kunt terughalen.

Als je in Iphoto rechtstreeks van de camera importeert worden de foto's opgeslagen in de bibliotheek van Iphoto.

Als je foto's van de harde schijf importeert in Iphoto wordt er een kopie gemaakt van die foto's die dan weer in de Iphoto bibliotheek gezet worden.

Is dit een antwoord op je vraag?
Kun je er wat mee?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 17:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou eerst een foto kopieren en opslaan onder een andere naam....dan gaan wissen en kijken of ie er nog in staat............. :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 17:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Nu snap ik het eindelijk. Dank je Frans!!!
Ik had geen time machine maar ik ga alles anders doen. :D Ik heb een externe harde schijf, een mybook van WD. 3 TB. Daar sla ik nu alles in op. (als ik straks wat op mijn nieuwe mac heb staan tenminste)
Ik ga nu wel wat foto's op m'n Mac zetten zodat ik ze direct beschikbaar heb. Nu ik geen nieuwe shoots gepland heb staan kan ik mijn gemaakte foto's eens goed bekijken en wellicht optimaal nabewerken. Vandaar deze vraag ook. Ik heb nu de tijd om alles goed uit te zoeken.
First things first. Orde scheppen, software overzetten en mijn nieuwe scherm (handmatig) calibreren. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 17:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
AJL schreef:
Ik zou eerst een foto kopieren en opslaan onder een andere naam....dan gaan wissen en kijken of ie er nog in staat............. :dk

Heb ik gedaan. Maar dit is lastig uitleggen.... ik heb dyscalculie. Dat is een vorm van dyslectie. Alleen niet op tekst maar op nummers, ordening en overzicht. Heeeeeel lastig binnen de fotografie! :dash :)
Op één of andere manier haal ik dan toch iets door elkaar. Klinkt of ik behoorlijk simpel ben maar dat is niet het geval. :P
De uitleg van Frans is precies wat ik nodig had.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 20:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nuelle schreef:
Nu snap ik het eindelijk. Dank je Frans!!!
Ik had geen time machine maar ik ga alles anders doen. :D Ik heb een externe harde schijf, een mybook van WD. 3 TB. Daar sla ik nu alles in op. (als ik straks wat op mijn nieuwe mac heb staan tenminste)
Ik ga nu wel wat foto's op m'n Mac zetten zodat ik ze direct beschikbaar heb...

Nuelle, volgens mij is het je nog niet helemaal duidelijk. Vandaar deze uitleg.

1. Je kunt je foto's direct importeren van je camera in IPhoto. In dat geval komen ze rechtstreeks in de bibliotheek van IPhoto en heb je het fotobestand niet nog eens los "ergens op je harde schijf". Je kunt deze foto dan ook NIET vinden met Finder.

2. Je kunt je foto's ook eerst "ergens op je harde schijf" opslaan om ze vervolgens te importeren in IPhoto. In dat geval kun je de foto vinden met Finder, maar zit deze ook in de bibliotheek van IPhoto.

Bovenstaand verhaal gaat ook op bij gebruik van een externe harde schijf.

Wat je ook kunt doen is met de Time Machine regelmatig een backup maken van de inhoud van je harde schijf. Dit kun je bijvoorbeeld doen naar je 3TB Mybook van WD. In dat geval heb je dus een up to date kopie (als je het standaard backup-schema van Apple aanhoud) van je harde schijf. In geval van optie 1 worden je foto's dus gebackuped via de backup van de IPhoto bibliotheek. In geval van optie 2 worden de foto's gebacked via de backup van de IPhoto bibliotheek als ook via de backup van je fotodirectory met al je losse foto's.

Je kunt je afvragen of het zin heeft om naast de foto in de IPhoto bibliotheek ook de foto nog eens los te bewaren op de harde schijf van je Mac.

Een foto in de bibliotheek van IPhoto krijg je er altijd uit via de export-functie van IPhoto.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 20:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Henry schreef:
Nuelle schreef:
Nu snap ik het eindelijk. Dank je Frans!!!
Ik had geen time machine maar ik ga alles anders doen. :D Ik heb een externe harde schijf, een mybook van WD. 3 TB. Daar sla ik nu alles in op. (als ik straks wat op mijn nieuwe mac heb staan tenminste)
Ik ga nu wel wat foto's op m'n Mac zetten zodat ik ze direct beschikbaar heb...

Nuelle, volgens mij is het je nog niet helemaal duidelijk. Vandaar deze uitleg.

1. Je kunt je foto's direct importeren van je camera in IPhoto. In dat geval komen ze rechtstreeks in de bibliotheek van IPhoto en heb je het fotobestand niet nog eens los "ergens op je harde schijf". Je kunt deze foto dan ook NIET vinden met Finder.

2. Je kunt je foto's ook eerst "ergens op je harde schijf" opslaan om ze vervolgens te importeren in IPhoto. In dat geval kun je de foto vinden met Finder, maar zit deze ook in de bibliotheek van IPhoto.

Bovenstaand verhaal gaat ook op bij gebruik van een externe harde schijf.

Wat je ook kunt doen is met de Time Machine regelmatig een backup maken van de inhoud van je harde schijf. Dit kun je bijvoorbeeld doen naar je 3TB Mybook van WD. In dat geval heb je dus een up to date kopie (als je het standaard backup-schema van Apple aanhoud) van je harde schijf. In geval van optie 1 worden je foto's dus gebackuped via de backup van de IPhoto bibliotheek. In geval van optie 2 worden de foto's gebacked via de backup van de IPhoto bibliotheek als ook via de backup van je fotodirectory met al je losse foto's.

Je kunt je afvragen of het zin heeft om naast de foto in de IPhoto bibliotheek ook de foto nog eens los te bewaren op de harde schijf van je Mac.

Een foto in de bibliotheek van IPhoto krijg je er altijd uit via de export-functie van IPhoto.

:)

Thanx Henry!
Volgens mij klopt punt 1 niet helemaal. Of ik begrijp het verkeerd...
Tot nu toe importeer ik altijd direct uit de camera in iphoto. Automatisch staan ze dan opgeslagen in finder. (ik fotografeer alles in raw) Vandaar dat ik me afvroeg wat nu wat was en waar ik wat moet wissen.
Met de harde schijf snap ik dat. Klopt. Maar finder slaat blijkbaar toch alles op wat je in iphoto van de camera importeert.

Om de reden dat alles in iphoto staat en daarnaast ook nog eens in Finder en omdat ik in Finder mijn mappen heb geordend, was ik van plan geen gebruik meer te maken van iphoto. Raw is zo groot dat binnen no time ik gigantisch veel ruimte in gebruik heb...

Snap je wat ik bedoel?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 21:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik probeer je te begrijpen, maar doe dit nog niet.. :)
Ik fotografeer bijna nooit in RAW en de JPEG's vind ik na een directe import niet terug op mijn harde schijf als losse JPEG's, maar misschien kijk ik niet goed genoeg...
Ik zal vanavond eens kijken of ik nog ergens anders de fotobestanden die nu in mij IPhoto-library zitten kan vinden.

Wat ik wel weet is dat als ik de foto's eerst op de harde schijf plaats en deze vervolgens in IPhoto importeer, ik na de import de losse foto-bestanden gewoon van de harde schijf kan wissen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 22:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Misschien leg ik het ook niet al te helder uit...
Ik denk dat raw (heet CR2 in finder) automatisch opgeslagen wordt. Al mijn raw bestanden staan namelijk na het importeren in finder.

Op de harde schijf zetten Henry, betekent dat hetzelfde als in finder zetten?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 22:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Finder is vergelijkbaar met de "verkenner" in Windows


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 23:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49071
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
henry fotokes die je importeert in Iphoto staan in een verborgen map.

sleep eens een foto hier uit het forum naar iphoto.
kijk even naar de naam van het bestand.

dan CMD+spacebar en de naam van het bestand invoeren in Spotlight.
et voila.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 07 jan 2013 23:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 927
Woonplaats: Roden (nederland)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Nuelle schreef:
1. Je kunt je foto's direct importeren van je camera in IPhoto. In dat geval komen ze rechtstreeks in de bibliotheek van IPhoto en heb je het fotobestand niet nog eens los "ergens op je harde schijf". Je kunt deze foto dan ook NIET vinden met Finder.


Ik gebruik geen iphoto, maaarrrrrrr... Dit lijkt mij wel heel raar! De foto's moeten toch ergens blijven? Ze moeten wel op je harde schijf staan. Misschien is het dan wel zo dat je even goed moet zoeken. Of maakt iPhoto er 1 groot bestand van ofzo? Kan ik me niet voorstellen.
Sorry als je het nu door mij niet meer snapt nuelle, anders gewoon even reactie van Frans weer lezen :).

Edit: Frans was me voor.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 08 jan 2013 01:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, ik zal eens kijken.
Ni3ls, ik heb een giga-groot IPhoto librar bestand, dus ik leefde in de veronderstelling dat IPhoto inderdaad de foto's in een bestand importeert.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 iphoto versus finder?
BerichtGeplaatst: 08 jan 2013 16:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
henry fotokes die je importeert in Iphoto staan in een verborgen map.

sleep eens een foto hier uit het forum naar iphoto.
kijk even naar de naam van het bestand.

dan CMD+spacebar en de naam van het bestand invoeren in Spotlight.
et voila.

:up :up Jij weet ontzettend veel op dit gebied heb ik het idee!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed