Het is 24 apr 2024 23:54



Auteur Lightroom 4
 Lightroom 4
BerichtGeplaatst: 02 jun 2013 09:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2827
Woonplaats: Zaandijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goedemorgen,

Ik heb gisteren Lightroom 4 aangeschaft, nou was ik met PS CS5 gewend dat nadat ik klaar was met de bewerking in RAW er gewoon openen staat rechtsonder en ik gewoon verder kon met de JPEG versie

In lightroom zie ik dat niet en zou ik eerst moeten exporteren ? Nou was het al laat gisteren en kwam ik er ook niet meer uit met de uitleg in het Scott Kelby boek

Maar wat is de kortste weg als ik klaar ben met de RAW bewerking om dan verder te gaan in JPEG (verkleinen, naverscherpen enz) zonder dat export verhaal

Grtn Rob


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lightroom 4
BerichtGeplaatst: 02 jun 2013 09:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In lightroom werk je niet op een originele plaat, maar pas je bewerkingen ten opzichte van het origieneel toe, die in een database worden opgeslagen.

Je kent als zodanig in LR geen jpg of raw, je past gewoon al je bewerking ten opzichte van het origineel toe en exporteert uiteindelijk een plaat, die plaat kan een jpg zijn.

Ergo, gewoon doorgaan met de door jou gewenste bewerkingen, totdat de plaat helemaal naar wens is, vervolgens kun je 'm exporteren in jpg.

Wat jij wilt kan niet en is ook niet nodig.

Wat je nog wel kunt doen is via een externe editor de plaat (al dan niet met bewerkingen in LR) bewerken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lightroom 4
BerichtGeplaatst: 02 jun 2013 09:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2827
Woonplaats: Zaandijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Eric, bedankt voor je uitleg

Wat ik prettig vond zoals ik het in PS5 deed was dat nadat ik in RAW bezig was geweest en je de foto simpelweg kon openen ik nog wat verdere/lichtere bewerkingen kon doen bijv na het verkleinen verscherpen

Nu lijkt het me dat als ik de RAW versie bewerkt heb en dan vervolgens een kleinere JPEG nodig heb voor bijv plaatsing op het forum het in LR best wel via een behoorlijke omweg moet ?

Grtn Rob


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lightroom 4
BerichtGeplaatst: 02 jun 2013 15:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nou, ik vind die omweg wel meevallen:

Je selecteert in bibliotheek modus je foto, kiest voor exporteren, vervolgens kan je in het scherm aangeven wat je met de plaat wilt doen, bijvoorbeeld: plaats van de te genereren plaat, verkleinen naar langste zijde 900px, naverscherping kiezen, bijvoorbeeld middel, op enter drukken en klaar is Rob.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lightroom 4
BerichtGeplaatst: 02 jun 2013 16:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2827
Woonplaats: Zaandijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
__Erik__ schreef:
Nou, ik vind die omweg wel meevallen:

Je selecteert in bibliotheek modus je foto, kiest voor exporteren, vervolgens kan je in het scherm aangeven wat je met de plaat wilt doen, bijvoorbeeld: plaats van de te genereren plaat, verkleinen naar langste zijde 900px, naverscherping kiezen, bijvoorbeeld middel, op enter drukken en klaar is Rob.


Ik heb het nu helemaal (bijna) zoals ik wil, als ik de foto exporteer gaat ie meteen naar PS, eigenlijk hetzelfde zoals ik het eerder helemaal in PS deed

Niet helemaal ideaal, maar vooralsnog prima zo

Grtn Rob


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed