Het is 25 apr 2024 15:07

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Auteur Computer vraag/ervaring/advies
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 15:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13057
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik weet niet zo gauw waar ik dit kwijt kan, dus maar hier gepoot.


Advies en ervaring gevraagd met betrekking tot aanschaf nieuwe computer.

Op dit moment werk ik op een HP EliteBook. Die is nu bijna 5 jaar. Ik doe hier alles op, administratie en foto's bewerken. Mijn printer heb ik op deze laptop afgesteld zodat ik de kleur op het scherm ook geprint krijg.(Eposon 3800) Het scherm is me veel te klein want ik heb steeds meer moeite alles goed te zien, bovendien is het scherm niet meer helemaal wat het geweest is en het toetsenbord vertoond soms kuren, met name sommige letters bv de n, werken niet meer zo goed.

Ik zoek een pc hoofdzakelijk voor mijn fotografische handelingen met een groot scherm want mijn ogen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.

Mijn idee is een I-mac met een 27" retina scherm. Prijzig grapje maar als het een super oplossing is heb ik dat er wel voor over. Een alternatief is een gewone pc met een Eizo scherm.(ook niet echt goedkoop)

Wie heeft ervaring met een van beide of beide en wat zijn de pro en contra's mn voor de fotografie. En welke oplossing is het meest practisch en simpel.

Eis is wel dat alle bbh software een engelse versie is .


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 05 nov 2015 16:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb de iMac met retina scherm en die bevalt mij goed. Ik ben sowieso wel van de apple-apparatuur. Inmiddels zal Windows misschien ook minder systeemonderhoud vragen, maar bij een iMac heb je er nauwelijks omkijken naar. Naast deze iMac heb ik hier thuis nog 2 andere iMac's en 3 MacBook's. Het backupppen van deze systemen is een "fluitje van een cent" dankzij TimeMachine.

Zelf print ik nauwelijks foto's uit, dus kan je niet zeggen of de kleuren die je op je scherm ziet, er ook zo bij de printer uitkomen.

Ik weet wel dat ik mijn scherm kalibreer met een Spyder 3pro, terwijl ik dit misschien wel moet doen met de Spyder 5 (zie ander topic van Papa100 hierover, die trouwens ook een iMac met Retina scherm heeft). Ik heb wel eens een foto hier geplaatst die waar anderen nog bewerkingssporen op zagen zitten.

Het verschil tussen een retina scherm en een niet retina-scherm is best goed zichtbaar. Ik zou niet meer terug willen naar mijn oude iMac (kan ook niet meer, want die heb ik verkocht).

BT heeft volgens mij ook een iMac met retina scherm.
Ik weet dat Nuelle een MacBook gebruikt in combinatie met een Eizo-scherm.
Frans had een iMac, maar omdat hij ook een "spelletjes-fanaat" is, is hij weer terug bij Windows.

Wellicht hebben degene die ik in deze post noem nog goede tips voor je.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 00:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier een windows fan.
Als je 2000 euro uitgeeft aan een apple dan heb je een goede apple.
Geef je hetzelfde bedrag uit aan een windows dan heb je een topbeest want appel zal altijd duur blijven.

Het grootste voordeel van windows is zijn extreem uitgebreid aanbod van software en hardware.
Een windows machine met daar een eizo scherm op. Veel beter zal het niet worden hoor.

Naargja, dat is dan weer mijn mening als informaticus met vele jaren ervaring.
Als de consument liever appel koopt, ja dan koopt hij maar appel heh.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 00:47 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42109
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Appels moet je eten toch. :rof

Ben geen fan van apple en zal uit principe niets kopen van hun.

Maar ik heb een keer voor zo'n scherm gezeten en dat was toch wel mooi hoor.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 07:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9146
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
En de HP All in One desktop? Met een groot scherm? Dat lijkt me ook een mooie :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 08:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49111
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Had een Mac en nu een PC met Windows 10. Overstap vanwege hobby in vliegsimulatie.

Mac is duur, zeer gebruikersvriendelijk met een prachtig beeldscherm en uitermate geschikt voor (foto)grafisch werk. Ziet er ook zeer gelikt uit en in principe slechts 1 snoer.

Windows is inmiddels gebruikersvriendelijk geworden. Heb echter nog steeds het idee dat ik meer verstand moet hebben van zaken die zich "onder de motorkap" afspelen dan bij een Mac.

Gebruikersgemak qua veiligheid en maken back-ups is bij de Mac veel hoger dan bij Windows.

Qu software zou ik niet weten wat er voor de Mac niet verkrijgbaar is voor een "normale" gebruiker.

Voor het extra geld krijg je vooral een mooi design (een mac zet je gewoon in de huiskamer, een pc op een kamertje achteraf), heel veel gebruikersgemak en een mooi geïntegreerd beeldscherm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 08:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4823
Woonplaats: Schoten (B)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hier ook een Apple fan.
Ik kan het niet beter verwoorden als Frans :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 12:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13057
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Bedankt voor de reacties en ervaringen.

Ik heb de knoop doorgehakt en het gaat toch een Imac worden met een 27"retina scherm.

@xafke, ik heb vanaf 1965 tm 2000 in de automatisering gezeten maar ik heb nog nooit zoveel problemen met computersoftware gehad als met windows versies. De recente windows 10 update heb ik er danook maar weer afgegooid zodat alles weer normaal werkte. Windows is naar mijn mening alles behalve gebruikers vriendelijk.
Hopelijk zijn de verhalen over de gebruikersvriendelijkheid van de Mac waar want ik heb onder de hand geen zin meer om iedere keer van alles te moeten uitzoeken, die tijd heb ik nu wel gehad.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 12:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9146
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Veel succes!!! En veel plezier ermee!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 18:59 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24512
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fran, ik zit ook al heel lang in de automatisering en herken je frustratie. Ik heb altijd met Windows gewerkt op vele soorten PC's en laptops, en heb sinds een paar maanden een iMac Pro met retina scherm. Wat zal ik zeggen? Zalig. Dat intuitieve gebruik moet niet worden overdreven, wie verzint er bv. dat rechtsklikken hetzelfde is als met twee vingers tegelijk op het pad drukken? Maar het is simpelweg de kwaliteit van alles, van scherm tot toetsenbord, wat gewoon heerlijk is om mee te werken.
Ik was net als Fotosmurf een principiele hater, maar ik ben toch wel overstag nu hoor. Voor mijn werk dan. Prive ga ik echt niet zo'n belachelijke hoeveelheid geld uitgeven :rof (maar ik twijfel nu wel :) )

Heel veel plezier gewenst met je aanschaf!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 20:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fran, ook ik ben groot geworden in de IT, dus het knutselen aan Windows-omgevingen en routers configureren is mij niet vreemd. Dit knutselen is niet erg, maar als je het ook na verloop van tijd ook voor je kinderen en vrouw moet doen, dan begint het vervelend te worden. Updates die niet in 1x goed gaan, vastlopers, software van oude toepassingen die niet allemaal worden verwijderd waardoor de PC steeds trager gaat lopen, wie kent die problemen niet.

De iMac is wat dat betreft een verademing en ja... goedkoop is het niet, maar wel mooi en makkelijk in gebruik. Ook het werken via de iCloud met de iPad en iPhone is gewoon een hele verademing.

Ik ben het wel met Peter eens dat het gebruiksgemak niet moet worden overdreven. Ze blijven er maar nieuwe functies instoppen, die ik intuïtief niet 1-2-3 vind....

In tegenstelling tot een PC levert een oude Mac je nog gewoon geld op. Mijn zes jaar oude Mac (met een defect) heb ik gewoon nog verkocht voor €200,- De koper dacht dat hij het wel kon maken. Ik wenste hem veel succes daarbij en heb hem geholpen met het inladen van de iMac in zijn auto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 22:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49111
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn volgende pc is een mac.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 22:54 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42109
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Ik was net als Fotosmurf een principiele hater, maar ik ben toch wel overstag nu hoor.


Ik moet toch even kwijt dat ik het woord, haat, niet in mijn woordenboek heb staan Peter.

Waarom ik tegen Apple ben, ze willen hun monopoliepositie niet opgeven en jagen hun eigen klanten op torenhoge kosten. Vind ik klantonvriendelijk. Misschien niet met alles maar toch.

Moet ik toch ook nog even kwijt dat Apple wel mooie spullen maakt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 23:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13057
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik heb hem besteld en hoop dat het niet te lang duurt voor hij hier is. Dit sort spullen koop ik altijd of in Engeland of in Nederland. Een laptop of PC in Portugal wordt altijd met een Portugees toetsen bord en zoveel mogelijk in het Portugees geleverd en dat vind ik te lastig vandaar dat ik nog even geduld moet hebben. Ik ben heel benieuwd naar het scherm, kan ik gelijk zien hoeveel bewerkings sporen er in mijn recente foto's zitten :rof .


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 23:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd!
Ik ben benieuwd of je net zo enthousiast wordt als de rest, of dat je spijt krijgt van de aankoop.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 06 nov 2015 23:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Da's een mooie aankoop, van harte en veel plezier er mee :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 07 nov 2015 00:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben reeds lange jaren informaticus en heb met veel besturingssystemen gewerkt waaronder de eerste versie van windows maar ook mini, mainframe, supercomputer, micro, en normaal pc´s.
Een en ander moet toch in een juist perspectief gezet worden.
Windows is zonder twijfel het meest complexe stuk software dat door de mens ooit is geproduceerd. Het heeft onderweg veel transities meegemaakt maar bleef desondanks trouw aan zijn basis. Geen enkel ander systeem is zo compatible met zichzelf als windows.

Het is wel zo dat er veel "styling" rondes geweest zijn met varierend succes. Ik moet toegeven dat ze met windows 8 een zeer domme zet gedaan hadden. Desondanks kon je met een eenvoudig extra stukje software er terug een windows 7 look en feel van maken maar dan met de stabiliteit van de nieuwe kernel in windows 8. Dat is trouwens nog steeds mogelijk in 8.1 en 10.
Gebruikers klagen altijd over kleine zeurpuntjes maar zien de kern niet.
Als analist weet ik ook wat er onder de motorkap zit en ik kan u garanderen dat die technologie nergens anders te vinden is.
Vrienden en kennissen weten dat al van mij. Ik werk niet onder de 1500 euro budget om een pc te maken. Willen ze speelgoed dan kopen ze maar een HP of Medion in den Aldi en gaan ze daar maar klagen dat het traag loopt.

HET probleem met appel is de gesloten omgeving. De materiaalkwaliteit is hoog maar vergeet niet dat ook mac een pc is.(dat was vroeger anders)
Als je een gelijkaardig bedrag op tafel legt voor een windows pc dan heb je een raket.

Ook moet verteld worden dat er zoveel mogelijkheden in windows aanwezig zijn en onkunde bij gebruikers dat niet hand in hand gaan. Veel mensen verprutsen hun pc door er aan te knoeien in onkunde.

Dit neemt niet weg dat appel ook zijn plaats verdient heeft door net die ongemakken onmogelijk te maken. Maar maak je geen illusies. Ook mac zit vol problemen. Meer dan windows.

Maar als je gelukkig kan zijn met appel dan moet je dat gewoon kopen.
Zelf heb ik ook liever een spartaanse wagen dat mij brengt van plaats a naar b.

Mijn inziens is windows 10 ook een misstap. Het is gewoonweg nog niet af. Best nog een jaar mee wachten voordat we het breed gaan uitrollen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 07 nov 2015 00:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn mening is dat het grote voordeel van Apple juist de gesloten omgeving is. Hardware, systeemsoftware en grotendeels de applicaties, allemaal in eigen hand. Ook de routers worden door Apple geleverd. Hierdoor is de installatie supereenvoudig, zijn de updates beperkt en lukken ze altijd (ik heb er nooit 1 zien mislukken), is de interactie met andere Apple-producten fantastisch en is (zoals Frans al heeft aangegeven) de vormgeving gewoon erg geslaagd.
Nadeel is inderdaad zijn hoge prijs.

Doordat Apple alles in eigen hand houdt, heb je nauwelijks systeembeheertaken uit te voeren, iets wat je bij een Windows-PC niet kunt zeggen. Als je die tijd ook in geld gaat uitdrukken, dan valt de prijs van een Apple wel mee.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 07 nov 2015 00:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat voor systeembeheertaken moet je dan uitvoeren op een windows PC?

Mijn updates gaan automatisch, mijn backup gaat automatisch, ik kan alles er aan knopen, wat meer zou ik moeten missen, dan?

Jah, ik ben een windows adept ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Computer vraag/ervaring/advies
BerichtGeplaatst: 07 nov 2015 00:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13057
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
xafke ik geloof direct dat je veel weet maar alleen al het feit dat je windows 8 een zeer domme zet vindt, alhoewel het euvel verholpen kan worden, geeft voor mij al aan dat er iets op de markt wordt gezet dat niet voldoende uitgetest is. Even zo goed als je vindt dat Windows 10 te vroeg op de markt is gebracht. Dit soort software heb ik in mijn loopbaan ook ontmoet, alles onder het mom laten we het maar op de markt brengen de gebruiker haalt de fouten er wel uit en dan maken we gewoon een update. Dat Windows zeer complex is zal niemad ontkennen maar niet iedereen heeft de behoefte of kennis om iedere keer tegen dit soort dingen op te lopen. Vroeger vond ik het leuk om van alles en nog wat uit te zoeken maar nu bested ik mijn tijd liever aan andere zaken.

DAt ik voor hetzefde geld misschien een "raket" kan kopen is misschien leuk maar mijn behoefte ligt niet meer in zo snel mogelijk van alles laten draaien. Ik wil gewoon zo problemloos mogelijk met mijn foto's bezig kunnen zijn en liefst op zo hoogwaardig mogelijke manier. Ik denk dat het retina scherm toch wel een van de beste schermen is als je met foto's wilt werken of rafisch iets wilt doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed