Het is 28 maart 2024 17:00



Auteur Beeldkwaliteit.....
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 11:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waar moet je op letten als je een pc koopt om een goede beeldkwaliteit te hebben?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 11:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Pc op zich maakt niks uit Video kaart ben ik nog niet aan uit. Heb al gekeken wat de mac voor video kaarten gebruikt maar daar zitten geen aparte kaarten in.
Een goed beeldscherm is volgens mij belangrijker.
een snelle pc rekent alleen sneller maar geeft je foto's niet beter weer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 11:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Denk dat je eerder moet letten op het beeldscherm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 12:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je vraag gaat eigenlijk over het beeldscherm. :)

Het schermformaat is belangrijk. Een 24 inch of 27 inch monitor is wel lekker (maar als je geld teveel hebt, dan mag groter uiteraard ook). Het voordeel van zo'n groot scherm is dat je meerdere vensters naast elkaar geopend kunt hebben in een goede resolutie.

Een goede resolutie is bij een monitor is erg belangrijk. Hoe hoger de resolutie, hoe beter. Een 4K resolutiescherm is bijvoorbeeld beter dan scherm met full HD kwaliteit.

Een monitor die kan werken in een grote kleurruimte heeft uiteraard de voorkeur. AdobeRGB kleurruimte is bijvoorbeeld een stuk ruimer dan sRGB. De helderheid van een goed afgestelde monitor is zo'n 150 cd/m2. Bijna alle monitoren kunnen dit leveren.

Meerdere aansluiting (de meest voorkomende aansluitingen zijn VGA, DVI, HDMI en DisplayPort) en USB-poorten (USB 3 heeft voorkeur boven USB 2) zijn handig om te hebben.

Naast een goed scherm is een kalibratietool onmisbaar. De Spyder is zo'n vaak gekocht tool.

Als je ook spelletjes speelt op je computer, dan dienen de eisen nog ietsje te worden aangescherpt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 13:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2484
Woonplaats: Den Helder
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
In ieder geval een IPS scherm i.p.v een TN... LG scoort hierin erg goed (heb er zelf één).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 13:47 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40509
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb hier ook al een jaar of 4 à 5 een IPS scherm van LG......in ieder geval hele goeie prijs/kwaliteit verhouding. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 14:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik wil benadrukken dat het callibreren van je scherm er belangrijk is. Je kunt nog zo' n goed scherm hebben, als hij niet goed afgesteld is, ga je dat merken. Als je wilt dat iets bv zwart is, wil je niet dat het donkerrood of donkergroen is! Dit heb ik nl meegemaakt voor schoolopdrachten. Toen nog geen callibrator en op school wel. Al jaren tevreden over mijn spider 4 pro, die niet alleen callibreert, maar ook de helderheid controleert en automatisch mijn monitor bijstelt. gr Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 15:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een goed scherm is zeer belangrijk. IPS types of varianten zijn beste keuze.
Ook voor de processor een niet te laag type nemen. Je hebt graag dat het wat vlot loopt allemaal. Ook in RAM niet te zuinig willen zijn. Een SSD is mooi meegenomen.

Probleem is dat indien je dit allemaal wil in een laptop, je meestal in de dure prijsklasse zit (1500 a 2000 euro)
Goedkope laptops hebben zelden een goed scherm.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 20 feb 2016 23:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 263
Woonplaats: Venlo
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Meeste over schermen is idd al gezegd. Misschien nog een tip om in de reviews te bekijken hoeveel last schermen kunnen hebben van "backlight bleeding". Bij backlight bleeding zie je licht langs de randen lekken en dat geeft vlekken op het scherm als je donkere beelden bekijkt. Nooit gedacht dat het erg kon zijn tot ik het zelf ervaarde en dat wil je echt niet.

Ik werk zelf met een 27" Dell scherm die 99% AdobeRGB weer kan geven maar ik heb er wel een paar terug kunenn sturen vanwegen bovengenoemde kwaal.

Kwa PC idd een leuke kaart, wil je specifiek voor fotobewerking gaan dan zijn er bepaalde Nvidia kaarten die "Adobe approved" zijn en probleemloos met Photoshop werken. (niet dat ik ooit problemen heb ondervonden met non-approved kaarten)
SSD werkt verder erg fijn, RAM is goddelijk om te hebben.

Ga je dit allemaal in laptops bekijken dan kom je zoals xafke al zegt in de pro range uit en daar hangt ook een pro range prijskaartje aan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 10:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik kom nog even terug omdat ik een aantal keer een laptop zie staan..In je vraag noem je alleen een PC. Overweeg je ook een laptop? Persoonlijk zou ik dat nooit doen, kantel je laptopscherm maar eens en kijk hoeveel dat in kleur en in helderheid scheelt. (Of dat moet anders zijn bij een laptop van 1500 a 2000 euro) Ik heb zelf wel een Macbook maar gebruik dit op lokatie even snel wat foto 's te kunnen beoordelen en niet om te bewerken, gr Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 11:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik sluit me aan bij de toevoeging van Harry, waarbij ik nog wil toevoegen dat je ook voor kwaliteit bij desktops moet betalen, met andere woorden: als je gaat voor kwaliteit, dan kost het je daar ook (extra) geld.

Ik zag naast beeldscherm en kalibratietool ook termen als videokaart, processor, SSD en memory voorbij komen.
Voor Photoshop heb je niet een bijzondere videokaart nodig, voor spelletjes wel. Als je twijfelt of het niet aandurft, neem dan een door Photoshop goedgekeurde videokaart.
Voor het lekker kunnen draaien van Photoshop en voor wat snelheid is een snelle processor en voldoende intern geheugen zeker een goed advies. M.b.t. het interne geheugen: je hoeft niet meer te nemen dat het operatief systeem maximaal kan aansturen.
Helemaal luxe is een SSD. Je PC wordt hier weer wat sneller van, maar zeker ook duurder.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 11:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Nog een optie: Je kunt een laptop kopen en daar een monitor van Eizo aan hangen. :) :)
Let wel op dat je degene uit de Coloredge serie neemt.
Ik wil niet meer anders.
http://www.eizo.nl/monitoren/coloredge/cg-serie.html


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 13:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet dat Erik zijn huidige laptop niet voldoet om deftig met PS of LR te werken, ik ga er van uit dat hij een pc zal aanschaffen die krachtig genoeg moet zijn om dergelijke programma's vlot te kunnen draaien.
Daarbij is een monitor ook op zijn minst even belangrijk om een goede weergave van kleuren en contrast te hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 14:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt van al jullie meningen en tips.....ben ik wel wat mee...nu, heb in feite toch beslist om een redelijk krachtige laptop te kopen die vrij soepel draait en nog een redelijk goede beeldkwaliteit heeft.
Ben dan uiteindelijk,na veel wikken en wegen op deze gekomen......namelijk de Acer Aspire VN7-791G-78A9 Azerty ,,,,,heeft een 17 inch scherm een intel Core i7 processor met een vrij ram geheugen van 8gb en een opslagruimte van 1000 gb.....ook nog een grafische kaart,de NVIDIA GeForce 940M .
De resolutie is 1920 op 1080 pixels full hd Anti-glare en ips paneel.
Het verschil is enorm zoiwel van de prachtige beeldkwaliteit alsook van de snelheid en vlotte handelingen waarmee je hierop kunt werken.....ben er echt wel tevreden mee.....nogmaals bedankt van meedenken en gegeven tips en ervaringen daaromtrent.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 14:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Proficiat met je aankoop ! voor een paar honderd euro meer had je wel al een imac :tn


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 22 feb 2016 00:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Proficiat hoor. Specs zien er goed uit en de prijs is goed aanvaardbaar.
Als je nu eens in de buurt woonde dan mocht je mijn x-rite calibratietool wel eens lenen.
Die moderne schermen met led technologie moeten niet meer om de haverklap geijkt worden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 22 feb 2016 01:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd met de nieuwe laptop.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beeldkwaliteit.....
BerichtGeplaatst: 26 feb 2016 20:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Effe uit het oog verloren.....bedankt van de felicitaties.....en @Xafke......als ik in de buurt ben hou ik je op je woord.....toch al erg bedankt van je aanbod :up :up :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed