Het is 28 maart 2024 14:12



Auteur Welke fotoboek gebruiken jullie?
 Welke fotoboek gebruiken jullie?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 12:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb gedurende een flink aantal jaren inmiddels een enorme digitale fotoverzameling opgebouwd. Vroeger maakte ik gebruik van Picasa en later van iPhoto voor het tonen van mijn foto's aan familie en vrienden. Beide pakketten zijn inmiddels "uit de markt gehaald". Ik moet dus op zoek naar weer een ander pakket.

Het nadeel van zowel Picasa als van iPhoto was dat er ook beperkte fotobewerking mogelijk was. Zowel Google als Apple hebben een opvolger: Google Foto's en (jawel, Apple) Foto's. Ik ben hier om twee redenen niet erg van gecharmeerd van beide pakketten:
- Bij Apple Foto's is weer een beperkte fotobewerking mogelijk.
- Alle foto's zitten in principe in een externe cloud. Bij hele grote fotoverzamelingen schiet je al heel snel uit de gratis geheugenbundel. Gelukkig kun je extra geheugenruimte bijkopen, maar daar heb ik geen zin in. Ook vind ik het niet nodig dat al onze prive-foto's in een externe cloud zitten.

Ik heb een Synology NAS server hier in huis waar ik gebruik van kan maken. Op die NAS server kan ik een fotopakket (Photo Station) draaien. Het nadeel daarvan is weer dat de foto's eerst worden geconverteerd naar een veel kleiner formaat voordat ze worden gepubliceerd. Die conversie duurt een eeuwigheid. Jammer, want dat zou de oplossing kunnen zijn (misschien moet ik wel mijn NAS upgraden. Als dat zo is, dan ben ik er "uit"). Het voordeel is dat je er dan altijd bij kan (je hebt autorisatie nodig, de foto's zijn benaderbaar via het interne netwerk en als je dat wil ook via het internet).

Ik ben dus op zoek naar een "fotoboek" waar ik mijn verzameling foto's in kan plaatsen, foto's die door anderen alleen bekeken kunnen worden (ik sta niet te wachten op bewerkingen op mijn foto's of dat men foto's kan verwijderen of dat nu per ongeluk gebeurd of bewust omdat de foto niet goed "valt").

Het fotoboek moet via het thuisnetwerk benaderbaar zijn (bijvoorbeeld via een NAS server of Photoboek server). Het hoeft niet via het internet bereikbaar te zijn. Ik wil het liefst de orginele foto's eenvoudig in zo'n fotoboek (directory) kunnen plaatsen. Ik vind het niet nodig dat foto's voor het tonen aan anderen eerst worden verkleind. Als familieleden de originele foto's willen verspreiden/delen, dan heb ik daar geen problemen mee. M.a.w.: de foto's hoeven niet eerst te worden geconverteerd naar een kleiner formaat met een slechte kwaliteit.

Wie heeft goede ervaringen en zou die willen delen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Welke fotoboek gebruiken jullie?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 18:04 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24351
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geen ervaring mee, Henry. Ik zit wel met een soortgelijk probleem en heb besloten een eigen website te maken. Helemaal niet zo ingewikkeld met de moderne tools (het kost me klauwen met tijd maar dat komt omdat ik iedere foto opnieuw door de nabewerking trek). Als je ook die kant uit wilt moet je maar een PB sturen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke fotoboek gebruiken jullie?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2017 18:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Photo Station voldoet eigenlijk precies aan mijn eisen, maar die conversie om de kleine bestandjes aan te maken is het enige wat mij tegenstaat. Ik lees op het internet soortgelijke ervaringen. Zo'n 1,5 jaar heb ik die ervaring al gehad en ik hoopte dat de nieuwe versie beter zou zijn, maar die hoop heb ik snel moeten laten varen. Een eigen NAS met een softwarepakket is volgens mij daar het perfecte middel voor.

Nu hoor je van de mensen die daar wel een oplossing voor hebben gevonden niks, dus ik dacht: "laat ik het hier maar eens proberen". Een eigen website is wellicht ook een oplossing. Die website hoef je natuurlijk niet extern te publiceren. Je kunt het bekijken ook intern houden, toch?

Een eis die ik ook heb (en die ik hier nog niet expliciet heb gemeld) is dat als ik een foto weg gooi, ik niet wil dat er kleine bestandjes nog ergens gebruikt worden. Bij Photo Station heb je daar dus volgens mij nog steeds last van. Wellicht is een eigen website een betere oplossing. Ik zal me daar eens in gaan verdiepen. Als ik meer weet en verder daarmee wil, stuur ik je een PB. Dank voor het aanbod!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke fotoboek gebruiken jullie?
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017 08:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1
Woonplaats: Geleen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi ff voorstellen, ik ben jos en fotografeer al verscheidene jaren.
zelf ben ik in bezit van Photo Station van synology en gebruik deze dan ook veel,
als je kijkt bij instellingen /foto,s/indexeren en conversie kun je de bestanden RAW enTIFF,HDR uitsluiten.deze worden dan in originele vorm gepost.
Susses met uitproberen.... :jengel :jengel :jengel


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Welke fotoboek gebruiken jullie?
BerichtGeplaatst: 12 feb 2017 08:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jos, dank voor je reactie.
Ik heb die bestanden ook uitgesloten. Sterker nog, ik heb slechts enkele jpeg bestanden door Photo Station laten indexeren om te kijken hoe lang dat zou duren en dat duurde heel lang. Wellicht laat ik de klus door de computer doen, die heeft immers meer processing power dan de Synology.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed