Het is 28 maart 2024 09:29

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Auteur Opslag
 Opslag
BerichtGeplaatst: 19 mei 2017 23:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben het eens met de adviezen die gegeven zijn.

Het is nu aan u om uit te maken waar je het verst mee komt. De prijs kan ook meespelen in de overweging.

Maar bekijk even de voor en nadelen vooral van de verschillende oplossingen.

- Interne schijf opwaarderen: Je hebt direct heel wat ruimte, alle bestanden heb je bij de hand, snelle toegang en relatief de goedkoopste oplossing.
Nadeel is dat het niet schaalbaar is en ook foutgevoelig. Ook aan veel ruimte komt een einde en dan zit je terug met het zelfde probleem. Dus het is uitstel van executie. Ook foutgevoelig en kwetsbaar. Een ongelukkig stootje tegen je laptop en de schijf kan dood zijn. Alles weg.

- Externe schijf(ven): Bijna even snel en toegangkelijk als een interne oplossing. De snelheid zal vooral afhankelijk zijn van uw USB poort. USB2 is niet zo snel als je door een catalogus moet lopen zoeken. Niet duur. Maar ook foutgevoelig en uw verzameling zal zich opdelen in losse verzamelingen. bv 10000 fotos op de ene schijf, 20000 op een andere schijf en ga zo maar door. Dus na een tijd een grote last en miserie. Deze optie is wel uitstekend om zeer goedkoop backups op te plaatsen.

- NAS: Zeer snelle toegang als je snel netwerk hebt. Dit moet je even navragen of je overal 1000Mbit hebt in je netwerk. Vergeet WIFI! Een slak is sneller. Dus dat houd in dat je best over kabel werkt naar uw laptop toe. Het grote voordeel van een NAS is de ingebouwde redundantie. Dat betekend dat je wel meerdere harde schijven in dat kastje moet monteren maar dat indien er 1 schijf stuk gaat je niets verloren bent. Dit is NIET gelijkwaardig aan een echte losse backup maar het komt dicht in de buurt. Een extra voordeel is dat je kan starten met 1 schijf en er later eentje kan aan toevoegen waardoor de capaciteit gaat groeien. Zo zal uw collectie uit 1 geheel blijven bestaan. Als budget geen probleem is kan je er twee naast elkaar plaatsen waarbij de tweede een backup is van de eerste. Als je zoiets koopt, koop dan ook direct eentje waar veel harde schijven in kunnen zodat je goedkoop kan uitbreiden in de toekomst.

- Servers: Dat is wat ik heb en de meest professionele oplossing. Het is echter behoorlijk duur en dan praten wel al snel over een paar duizend euro. Degelijke kennis van informatica is nodig om dit allemaal goed in te stellen.

- Cloud: is ook een oplossing maar EXTREEM duur en zeer traag. Je zit ook vast aan een duur abonnement voor de rest van uw leven. Een bijkomend nadeel vind ik dat er een derde partij bij betrokken is die mee baas is over uw bestanden. Dit is iets wat ik bv nooit zou willen.

Om dit allemaal wat te vergelijken denk ik dat je nu best kan starten met 1 NAS apparaat. Je stopt er 1 schijf in en je kan beginnen. Neem een model waar bv 3 of 4 schijven in geplaatst kunnen worden zodat je goed zit naar de toekomst toe.
Je kan dan backups maken op losse harde schijven vanuit die NAS net zoals je nu doet vanuit je pc. Slim en betaalbaar.
Echter is het ZEER belangrijk dat je een snel netwerk hebt. Controleer dit dus eerst voor je die oplossing kiest anders ga je daar ook nog wat moeten in investeren alhoewel dat niet echt duur is.

Het merk Synology is hier de betere keuze. QNAP is ook goed. WD vind ik maar rommel. Eigenlijk is al de rest rommel met uitzondering van de professionele merken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 20 mei 2017 11:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Xafke is mis in je opsomming het monteren van een schijf via de dvd-bay.

Hetgeen neerkomt op een snelle en eenvoudige uitbreiding van de capaciteit zonder draden.

Een NAS lijkt me voor een volslagen leek die Matthijs aangeeft te zijn geen haalbare optie.

Misschien nog even onderbouwen waarom Western Digital rommel levert op gebied NAS.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 00:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je hebt gelijk Frans, de optie om de dvd te vervangen door een harde schijf is ook een uitweg. Echter is ook deze piste eentje zonder toekomst. Je zit goed voor een tijdje en dan loop je weer tegen de grenzen aan. Maar het is idd een optie.

NAS is gebaseerd op behoorlijk complexe technologie maar toch ben ik van mening dat dit mits wat hulp van iemand toch behoorlijk eenvoudig te installeren is.
Er zijn 3 zaken waar je moet over nadenken:
- is mijn netwerk snel genoeg?
- welk raid type zal ik kiezen?
- hoe moet ik de netwerkshare opzetten?

Bij elk van deze vragen kunnen wij Matthijs helpen in voorbereiding hierop. Eventueel krijgt Matthijs wat hulp aan huis om het daar te installeren.

Mijn mening over WD is gebaseerd op tientallen jaren ervaring in de informatica. Ik heb al wat zien passeren zo.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 21 mei 2017 08:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs ik haak weer af.
Er zijn een aantal mogelijkheden genoemd die aansluiten bij je vraag en redelijk goedkoop gerealiseerd kunnen worden.

Een NAS is ook een prima oplossing maar kan variëren van relatief goedkoop tot zeer kostbaar.
Zelfs de meest eenvoudige NAS is een complex apparaat om aan te schaffen, te installeren, te onderhouden en te gebruiken. De handleiding die meekomt is net zo dik als van je camera.

Ik vind het een te grote verantwoordlelijkheid om je daarin op grote afstand van advies te dienen.
En nazorg als ihet niet naar behoren werkt kan ik je ook niet bieden.

Succes met je keuze.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 26 mei 2017 08:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben benieuwd naar je keuze.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 26 mei 2017 14:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet het zelf ook nog niet zo goed eigenlijk, maar er moet binnenkort wel een oplossing komen. Heb nu nog 15GB opslagruimte en bij mij gaat dat snel op. :D
Volgende week wil ik met iemand overleggen die er veel verstand van heeft en mij ook waarschijnlijk kan helpen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 12:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nog steeds is er geen keuze gemaakt. Een tijdelijke oplossing was om alle (oude) bestanden te verwijderen en met een halflege schijf weer verder te gaan. Ondertussen zit die ook weer vol en ben ik het een beetje zat.
Ook word m'n laptop erg traag, dat merk ik met het bewerken in PS. Soms is hij minuten bezig met het openen van een bestand. Als ik PS (of de laptop zelf) helemaal opnieuw opstart gaat het weer sneller maar nog steeds niet optimaal.

Nu denk ik er toch over om een PC te kopen en de laptop ernaast te houden voor vakanties e.d. Maar mijn kennis van computers is erg laag, dus ik heb jullie hulp nodig.
Als ik een goede PC wil, waar moet ik dan aan denken qua prijs?

- Hij moet grote series foto's kunnen verwerken (denk aan 5/6 GB) en niet snel vastlopen.
- Graag Windows.
- Een redelijk nieuwe computer (2e hands mag ook, als jullie goede en betrouwbare verkopers hebben hoor ik die graag).
- Laatste, maar wel de belangrijkste, een grote opslagruimte. (boven de 600/700 GB).

Ik heb een beperkt budget, dus ik wacht eerst even jullie opties af en kijk dan of het haalbaar is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 12:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4180
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat is een beperkt budget, handig om te weten.

Ik heb zelf vorig jaar een Dell aangeschaft met SSD en 2tb interne hdd als opslag. Verder 32GB intern geheugen. Dat is genoeg om lekker snel je workflow te kunnen verwerken. Ook een mooi IPS scherm van Dell. Prijs voor dit moois was rond de EUR 2500,00.

Wil je een Windows PC of een Mac. Met een Mac kun je volstaan met mindere specs om je workflow aan te kunnen.

[edt] ik lees nu pas Windows :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 12:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beperkt is heel beperkt, denk aan een paar honderd euro. Ik wil eerst even weten welke richting ik op moet denken voor een fatsoenlijke PC.
Ik wil graag een Windows PC, die ben ik gewend en dat werkt prettig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 12:59 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4180
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zie in dit topic een paar alternatieven die al geopperd zijn. Nas is een goeie oplossing maar ook die heb je niet voor een paar honderd euro vrees ik. Een ander alternatief voor jouw opslag probleem is een externe hdd. Ik zag toevallig vanochtend een aanbieding van een externe 2tb hdd voor ik meen EUR 79,00. Is dat dan niets? De traagheid van jouw laptop is wellicht te danken aan het interne geheugen. Is dat niet uit te breiden, ik las het zo gauw nergens in dit topic.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Momenteel heb ik al een externe harde schijf, maar het werkt niet handig. Je moet elke keer de schijf koppelen aan de laptop (gaat ook niet zonder problemen) en sommige bestanden staan op het interne geheugen van de laptop en de andere staan dan weer op je harde schijf. Ik wil graag 1 intern geheugen van 600/700 GB waar ik een jaar (of meer) mee vooruit kan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als een paar 2 is dan kun je het weer uit je hoofd zetten.

Heb je nog overwogen om de dvd drive op te offeren?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:17 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4180
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
Momenteel heb ik al een externe harde schijf, maar het werkt niet handig. Je moet elke keer de schijf koppelen aan de laptop (gaat ook niet zonder problemen) en sommige bestanden staan op het interne geheugen van de laptop en de andere staan dan weer op je harde schijf. Ik wil graag 1 intern geheugen van 600/700 GB waar ik een jaar (of meer) mee vooruit kan.


Tsja, gezien het beperkte budget lijkt mij toch echt de externe hdd het allerbeste wat haalbaar is op dit moment voor jou. Denk dat je het ongemak ( i.m.h.o een relatief begrip) maar voor lief moet nemen dan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Terug naar je budget: is de paar honderd inclusief of exclusief scherm?
Als je er een goed scherm bij wilt dan kan je het met deze prijsstelling vergeten, want een goed scherm alleen al gaat richting de 1000 euro...

En aan welke versie Windows ben je gewend? Gezien je nu een ouder beestje hebt gok ik op Windows 7. Vergis je niet: Windows 10 is een totaal ander verhaal :( (en de reden dat ik naar Mac ben overgestapt, geen seconde spijt van gehad.) Ik snap de angst voor apple, en dat het anders is, maar het werkt uiteindelijk een stuk inuitiever als windows, wat voor een leek uiteindelijk voordelig is. Blijf je bij je punt Windows dan hou ik er over op, en respecteer ik die keuze :)

Voor de pc zijn in mijn ogen de minimale eisen:
- 8 (of 16) gb werkgeheugen
- 2tb harddisk, bij voorkeur gecombineerd met een 128 of 256gb SSD
- dikke grafische kaart

Nu ik dit typ besef ik dat dit in jouw budget al lastig gaat worden zonder scherm :(

[Edit] Voor de korte termijn zou ik zeker kijken naar de suggestie van MDevil: proberen het werkgeheugen uit te (laten) breiden, en een grote externe HDD kopen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Frans, sorry, ik was niet duidelijk.
Mijn budget is €400/500,-. Alleen houd het dan wel op.
Dat heb ik inderdaad nog overwogen, maar de mogelijkheid om een DVD te gebruiken zit er dan niet meer op. Opzich geen heel groot probleem.
Maar misschien is het wel de beste optie...

@Alchemist, budget is zonder scherm. Tijdelijk zal ik een wat minder goed scherm moeten gebruiken totdat ik genoeg geld heb voor een goed scherm.
Op mijn huidige laptop zit Windows 10.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Windows 10 is dus geen probleem, prima :)
400/500 is krap voor een pc, zeker omdat je niet volgend jaar weer een nieuwe wilt gaan kopen.
Ken je iemand, met verstand van computers, die eventueel met je naar een computerwinkel kan gaan? En je dan gedegen laten adviseren.

Is het eventueel een optie om een tijdje door te sparen, en iets meer geld uit te geven aan iets wat echt aan je eisen voldoet? Natuurlijk is het jammer dat je dan nog een tijdje moet aanmodderen, maar dat ben je daarna snel genoeg weer vergeten!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Is dat budget ook krap voor een 2e hands PC?
Ik ken eigenlijk niet echt iemand die er veel verstand van heeft. Er zit hier in de buurt wel een winkeltje/reparateur (hij verkoopt ook 2e hands spullen) die mij kan adviseren, maar ik verwacht niet dat hij samen met mij opzoek wil gaan naar een goede PC. Die heeft wel betere dingen te doen. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:45 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4180
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs, ik zit even te googlen en kwam dit tegen

https://www.computeroutlet.nl/product/h ... -gebruikt/

Zo zijn er denk ik wel zat zaken.

Als je kijkt naar deze configuratie is het nog uit te breiden ook. Een andere hdd en meer geheugen kost je dan EUR 62 extra.

Dit is ook wel een aardige zo te zien

https://www.computeroutlet.nl/product/dell-gx760/

Indien nodig wil ik je wel helpen hoor. Zeeland is voor mij relatief dicht bij.

Groet,

Jeroen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat vind ik interessant, die zijn goed te betalen. Dan houd ik zelfs extra geld over voor een scherm.
Zijn die PC's goed?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Opslag
BerichtGeplaatst: 15 aug 2017 13:54 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4180
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb wel wat ervaring met zowel HP als Dell computers. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. Maar dat is natuurlijk geen garantie ;)

Voor zover ik zie redelijke configuraties en het voldoet aan jouw wensen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed