Het is 04 mei 2025 07:49

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Koolblad met dauwdruppels
 Koolblad met dauwdruppels
BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 15:20 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou zelf een nieuw topic hebben geopend voor de nieuwe foto's. :)

Ik blijf je eerste foto het mooist vinden door het spel met de scherpte diepte, al had een F/7.1 of F/8 misschien nog wel iets beter geweest daar.
F/32 zou ik persoonlijk nooit gebruiken, de meeste lenzen presteren het best tussen ongeveer F/7.1 en F/14 en een nog hoger F-getal(dus kleiner diafragma) geeft alleen maar meer onscherpte....hoe hoger boven de F/14 hoe onscherper het beeld wordt.
Ik zou wat meer spelen met diafragma's tussen de F/5 en F/11, dan kun je ook nog wat leuks doen met de onscherpte.
Zelf hou ik wel van onscherpte(ligt natuurlijk ook helemaal aan de foto en hoe 'zacht' de onscherpte van het objectief is), maar in de voorgrond vind ik het vaak wat storend, dus probeer ik altijd m'n onscherpte zoveel mogelijk in de achtergrond te houden.....onscherpte in e achtergrond wordt ook weleens het bokeh genoemd en de ene lens heeft een mooier bokeh dan de andere.
Lekker blijven uitproberen en blijven posten, dan leer je het meest. :)

Ik zag dat Peter ook al iets getypt had, maar weer in iets andere bewoordingen, dus laat m'n post maar gewoon staan, niet voor niks zo zitten typen. :rof

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 15:40 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Waar je, denk ik, achter gaat komen is de beperking van de lens. Anders gezegd: je gaat nu bovenop je onderwerp zitten terwijl deze lens daar eigenlijk niet geschikt voor is. Ik zou een ander onderwerp kiezen om te experimenteren met je nieuwe speeltje. Zet eens een kleurig object op tafel met genoeg ruimte achter je object en hanteer een meter of 2 tussen je camera en object. Dan kiezen voor allerlei instellingen en kijken wat de verschillen gaan zijn in je foto.
Met deze instelling op je blad heb je ISO100 en een diafragma van f32. Dat betekent dat je camera een hele lange sluitertijd gaat kiezen om voldoende licht te krijgen opdat je foto gelukt is. Je camera komt uit op een sluitertijd van 1/5. Je drukt je ontspanknop in en je beweegt de camera. Dan hoor je niks en vervolgens sluit de lens weer. In die tijd is je foto bijna altijd bewogen.
Hier moet je toch echt kiezen voor meer ISO en een lager diafragma. Scheelt een hoop tijd voor je sluiter.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 28 nov 2020 19:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Gefeliciteerd met je TC.

Goed dat je in de M stand fotografeert :up , daar leer je het meeste van. Als je je camera helemaal kent kan je kiezen welke stand het beste bij jouw soort van fotografie past.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2