Maar goed dat de natuur alles netjes geregeld heeft............
Gevinde kortsteel, een ruig grassoort, kan wel 6 meter per jaar in wortelstelsel uitlopen als de Halfparasieten in dit uniek grasland daar geen stokje voor staken.
Vanaf eind mei kan dit grasland geel kleuren van de Harige en de Kleine ratelaar die met hun wortelstelsels vergroeid zijn met het wortelstelsel van genoemde grassoorten. Hier halen de ratelaars het water en voedingszouten vandaan, zodat genoemde grassoorten zich minder goed kunnen ontwikkelen.
Assimileren kunnen de Ratelaars zelf want ze beschikken over bladgroen. Vandaar dat ze halfparasieten genoemd worden.
Een andere halfparasiet, de Wilde Weit is super zeldzaam. In Kunrade, waar ik zo goed als geboren en getogen ben, vindt deze prachtige plant haar enige bestendige wilde groeiplek van héél Nederland.
En jullie raden het al: Daar ben ik best trots op. Ik heb gezien dat de populatie groeiende is en doet goed.
Als men zich de moeite doet, kan men zien dat de natuur prachtige organismen tentoonstelt.
De natuur kan veel tegenslagen verdragen en er zelfs van herstellen, maar ze is niet onuitputtelijk.......
1. Harige Ratelaar
2. Wilde Weit