Het is 31 mei 2025 15:36

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur mijn allereerste macro's
 mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 17 maart 2011 11:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Fotografie

Fotografie

tips heel welkom!!!
Groet Wendy

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 17 maart 2011 14:11 
Lid
Fotografie

Jij durft!
Ik wilde nog wat langer de kat uit de boom kijken voor ik eraan begin ;)

Foto 1 vind ik persoonlijk wat te druk er staat teveel op. En volgens mij ligt het scherptepunt op het bovenste blaadje? geen idee of dit de bedoeling was? ik zou zelf de stampers scherp proberen te krijgen.
Foto 2 is niet helemaal scherp naar mijn idee

Maar het is voor mij heel makkelijk praten, jij bent er in ieder geval al mee begonnen terwijl ik nog langs de zijlijn van het macro gebeuren sta.
Zo op naar de volgende lading :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 17 maart 2011 16:49 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Beide foto's zijn niet scherp ! ook een beetje te centraal. Macro komt heel precies en is misschien wel de moeilijkste tak van fotografie. Wat zijn je instellingen geweest? Welke lens? Probeer is een statief. uit de losse hand macro's nemen is echt heel moeijlijk. Of je moet de sluitertijd omhoog doen en daardoor ook je iso omhoog. Stapje onderbelichten doe ik persoonlijk ook bijna altijd. Wind is een grote vijand met macrofotografie.
S6

mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 17 maart 2011 22:49 
Lid
Fotografie

:rof :rof Niks aan te durven ;) ..gewoon twee foto's maken, geen idee hebben wat nou precies de bedoeling is, maar gewoon vragen op t forum ..
daar leer ik al..uit losse hand macro's nemen heel moeilijk.. (ik had ook al het idee dat ik echt mijn camera niet stil kon houden)

hahaha foto 1 te druk :D ..het is ook écht mijn allereerste foto gemaakt op de macrostand!!
instellingen. sjee..moet je daar ook al op letten :rof
Vond het gewoon ff leuk om mijn eerste amateurfoto's gemaakt met de tamronlens op macro op het forum te laten zien.. :blush
ik ga gewoon heel hard oefenen!! :proost

mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 17 maart 2011 22:55 
Lid
Fotografie

Is lastig bij macro's, maar probeer ook eens wat meer afstand te houden. De tweede zou sterker zijn met meer scherptediepte. Met een brandpunt van 271mm en een diafragma van F5.6 is de scherptediepte zeer summier. Iets meer afstand, en nadien croppen geeft zelfde beeld alleen met meer scherptediepte.

Bij de eerste heb je last van het harde licht, en de werking van schaduwen op de drukke achtergrond, waardoor bloem niet rustig overkomt. Bij macro's geldt zoals bij veel natuurfotografie, niet alleen kijken naar onderwerp, maar ook naar de achtergrond, levert dat vanuit een bepaalde hoek een rustig beeld op.

mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 17 maart 2011 23:05 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Is lastig bij macro's, maar probeer ook eens wat meer afstand te houden. De tweede zou sterker zijn met meer scherptediepte. Met een brandpunt van 271mm en een diafragma van F5.6 is de scherptediepte zeer summier. Iets meer afstand, en nadien croppen geeft zelfde beeld alleen met meer scherptediepte.

Bij de eerste heb je last van het harde licht, en de werking van schaduwen op de drukke achtergrond, waardoor bloem niet rustig overkomt. Bij macro's geldt zoals bij veel natuurfotografie, niet alleen kijken naar onderwerp, maar ook naar de achtergrond, levert dat vanuit een bepaalde hoek een rustig beeld op.

dank je wel voor je reactie! afstand houden..das wel een goeie!! ff terzijde.. van de week was ik al zover dat ik er ff helemaal klaar mee was..camera wilde echt niet scherpstellen wat ik wilde..dacht nog..klootlens.. :mep :mep
totdat mijn vriend mij attendeerde..je staat er veel te dicht op hoor, dat kan ie niet.. :blush
de wil is er wel..maar nog een hele lange weg te gaan... :rof

mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 18 maart 2011 00:52 
Lid
Fotografie

Wat ik opmerkelijk vind, is het grote verschil in rust. Van de eerste word je tureluurs en de tweede heeft een prima achtergrond.
Wat je kunt uitproberen is meer diepte in je foto's te brengen. Dat kun je doen door te spelen met je diafragma maar soms is dat niet effectief genoeg en zit er een blokkade in de foto. Als je iets meer inkijk tav het hart van de bloem had kunnen creëren, zag het er al heel anders uit.
Stoei ook eens met de portraitstand!!!
Macro is geweldig om te doen. Ik doe bijna niets anders. En probeer het toch ook zonder statief:
Met goede lichaamssteun en niet bang om volkomen plat te gaan :D moet dit ook lukken.
Ik heb wel een statief maar gebruik dit tijdens daglicht zelden of nooit.
Het beperkt ook gigantisch je bewegingsvrijheid ook mede bij het bepalen van je compositie!

Veel succes er mee!!!! :)

Jo ;)

mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 18 maart 2011 09:51 
Lid
Fotografie

Hallo Wendy, prima dat je om commentaar vraagt, want daar leren we van.

Ik heb zelf ook zitten stoeien met macro. Maar ben eerst binnenshuis begonnen. Daar waait het niet, en dan heb je dat al gewonnen. Ook heb ik gemerkt dat automatisch scherpstellen niet altijd handig is met macro. De lens blijft dan maar zoeken. Zet hem dan op handmatig scherpstellen. Dan heb je het zelf in de hand. Is wel nog meer oeffenen, maar als je toch bezig bent ;-)

Als de tweede scherp was geweest, was het een mooi foto.

Succes en geef de moed niet op.

Groet, Remko

mijn allereerste macro's
BerichtGeplaatst: 18 maart 2011 17:33 
Lid
Fotografie

F2 heeft duidelijk een beter achtergrond als f1
F2 moet ge nog meer scherptediepte krijgen.....en een statief is bij macro onmisbaar

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp