Het is 21 jul 2025 14:16

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Hamamelis..
 Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 10:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Een van de eerste bloempjes in mijn tuin,ze zijn erg klein maar erg mooi...
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 12:06 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Kan mij voorstellen dat dit een fraai bloempje is, ben alleen erg op zoek naar scherpte, heb je wel naverscherpt na verkleinen?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 17:54 
Lid
Fotografie

Ben het wel met Eric eens.
Het totaalplaatje is best fraai en dan is het jammer dat de scherpte op de goede plek wat te kort schiet.
De toverhazelaar is erg vroeg dit jaar......................

Profiel op dit foto forum
 Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 21:47 
Lid
Fotografie

__Erik__ schreef:
Kan mij voorstellen dat dit een fraai bloempje is, ben alleen erg op zoek naar scherpte, heb je wel naverscherpt na verkleinen?

Ik heb steeds moeilijkheden met het scherptepunt vast te stellen,gelukkig ga ik in februari een cursus volgen en hopelijk gaat het dan beter....Ik begrijp niet wat je met naverscherpen bedoelt...Ik heb de foto iets bewerkt in Lightroom en toen geëxporteerd...

Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 21:52 
Lid
Fotografie

Jo schreef:
Ben het wel met Eric eens.
Het totaalplaatje is best fraai en dan is het jammer dat de scherpte op de goede plek wat te kort schiet.
De toverhazelaar is erg vroeg dit jaar......................

Wat leuk dat ik nu de hollandse naam weet...Hier bij ons is het de juiste tijd om te bloeien....

ps Even een vraagje,is het mogelijk om automatisch bericht te krijgen als er antwoorden zijn,of moet ik gewoon altijd klikken op<breng mij op de hoogte van nieuwe reacties>

Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 22:01 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

links boven je topc staat abonneer op dit onderwerp.

Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 22:04 
Lid
Fotografie

Harma schreef:
__Erik__ schreef:

Ik heb steeds moeilijkheden met het scherptepunt vast te stellen,gelukkig ga ik in februari een cursus volgen en hopelijk gaat het dan beter....Ik begrijp niet wat je met naverscherpen bedoelt...Ik heb de foto iets bewerkt in Lightroom en toen geëxporteerd...

Leergierige mensen zien we hier graag! :up

Met naverscherpen bedoel ik het volgende:

Als je de plaat hebt bewerkt in LR en dan exporteert verklein je 'm met LR tot 900px voor de langste zijde, je geeft daar bij een optie aan hoeveel (na)verscherping je wilt toepassen, je kunt daar kiezen uit verscherpen voor scherm, glanzend papier of mat papier en de mate van verscherpen (laag, standaard of hoog). Begin daar maar eens met te kiezen voor scherm en standaard.

Een andere optie is 'Bestandsinstellingen' hier geef je feitelijk de kwaliteit van de geexporteerde foto aan, nu is jouw foto heel klein (58kb), daarom vermoed ik dat je bij de optie Indeling wel jpg hebt gekozen, maar dat kwaliteit niet op 100% staat. Als je dat wel zou doen krijg je een bestand van rond de 400kb, wat er (veel) beter uitziet dan de plaat die je nu hebt getoond en er ook scherper uit zal zien.

Hoe stel je nu scherp? Op wat voor standen staat de camera ingesteld? Wellicht kunnen we daar ook al een beetje helpen.

Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 22:56 
Lid
Fotografie

:clap Hoi Harma ,, Als is al gezegd over deze foto..

Ondanks dat die niet scherp is is die wel mooi van kleur,,

:chapeau GR Andre,,

Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 01:02 
Lid
Fotografie

__Erik__ schreef:
Harma schreef:
__Erik__ schreef:

Leergierige mensen zien we hier graag! :up

Met naverscherpen bedoel ik het volgende:

Als je de plaat hebt bewerkt in LR en dan exporteert verklein je 'm met LR tot 900px voor de langste zijde, je geeft daar bij een optie aan hoeveel (na)verscherping je wilt toepassen, je kunt daar kiezen uit verscherpen voor scherm, glanzend papier of mat papier en de mate van verscherpen (laag, standaard of hoog). Begin daar maar eens met te kiezen voor scherm en standaard.

Een andere optie is 'Bestandsinstellingen' hier geef je feitelijk de kwaliteit van de geexporteerde foto aan, nu is jouw foto heel klein (58kb), daarom vermoed ik dat je bij de optie Indeling wel jpg hebt gekozen, maar dat kwaliteit niet op 100% staat. Als je dat wel zou doen krijg je een bestand van rond de 400kb, wat er (veel) beter uitziet dan de plaat die je nu hebt getoond en er ook scherper uit zal zien.

Hoe stel je nu scherp? Op wat voor standen staat de camera ingesteld? Wellicht kunnen we daar ook al een beetje helpen.
Heel hartelijk bedankt Erik,ik ga het morgen allemaal even op m'n gemak uitzoeken en zal ik je antwoorden.....

Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 11 jan 2013 23:35 
Lid
Fotografie

Mijn message was verdwenen aangezien ik had geciteerd binnen het vorige,hopelijk lukt het nu.......

Ik had je geantwoord maar zie ik het nergens meer :cry dus maar even vlug herhalen...Dat punt om te verscherpen had ik niet geklikt,en wat de kwaliteit betreft dacht ik dat 100% alleen werd gebruikt als je exporteert in Tiff om af te laten drukken :unsure Mijn camera was ingesteld op iso100 f5,6 1/13 sec 105mm..Misschien was de tijd te lang aangezien de lens op 105mm stond.De focus was op één punt,en had ik matrix gebruikt...Nogmaals bedankt voor je uitleg..

Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 12 jan 2013 21:38 
Lid
Fotografie

Tja, af en toe is dat internet onvoorspelbaar ;)

De 1/13sec is vermoedelijk de andere reden waarom het wat minder scherp is geworden, je kunt rustig hier de iso omhoog zetten, waardoor je sluitertijd korter kan.

Als richtlijn kun je 1/(focuslengte * cropfactor) aanhouden, in het geval van jouw apparatuur: 1 / (105 * corpfactor).

(weet niet met welke camera je werkt, maar aannemende dat die 1,5 is, wordt je sluitertijd, waarbij je redelijk zeker scherpte behoudt dus 1/160)

Gewoon lekker de cursus gaan doen, eventueel kun je alvast basis oppikken op http://www.digitalefotografietips.nl (nee, ik heb geen aandelen), daar staat veel info, in dit kader staat er een stuk over de belichtingsdriehoek beschreven.

Suc6

Hamamelis..
BerichtGeplaatst: 13 jan 2013 01:02 
Lid
Fotografie

Heel hartelijk bedankt Erik....Ik ga m'n best doen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp